THEPOWERGAME
Οι πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες η διοίκηση ενός εκ των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων σκέφτεται σοβαρά την απόσυρση από τις κατασκευές (για δεύτερη φορά μέσα σε λίγα χρόνια!), συνδέονται από ορισμένους με τη μεγάλη αύξηση κεφαλαίου που ετοιμάζει η νέα ιδιοκτησία της Intrakat. Ο επικεφαλής της τελευταίας Αλ. Εξάρχου δεν έχει κρύψει τις επιδιώξεις για εξαγορές τεχνικών εταιρειών με στόχο την πρώτη τριάδα του κλάδου.
Ταυτόχρονα η αγορά παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Ελλάκτωρ και τις ισορροπίες μεταξύ των Ολλανδών της Reggeborgh και του ομίλου Βαρδινογιάννη. Ο τελευταίος, μετά τη συμφωνία για εξαγορά του τομέα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) της Ελλάκτωρ, θα έβλεπε με καλό μάτι την ΗΛΕΚΤΩΡ, που ειδικεύεται στη διαχείριση απορριμμάτων, καθώς έχει σκαλώσει η συμφωνία εξαγοράς της Θαλής, ενώ έχει μετατραπεί σε πολύφερνη νύφη η Watt του Θαν. Κατρή.
Οι σχεδιασμοί των δύο βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ (Reggeborgh και Motor Oil) απασχολούν την αγορά, με τα στελέχη του κλάδου να θεωρούν πως πολλά θα κριθούν από την επικράτηση ή όχι στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό. Όσο για τον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου, την ΑΚΤΩΡ, κάποιοι θεωρούν πως θα γίνει περισσότερο επιλεκτικός, με το κέντρο βάρος να μετατοπίζεται προς τις μεγάλες αναπτύξεις στα ακίνητα, μέσω της REDS. Η τελευταία έχει πλέον αξιόλογο χαρτοφυλάκιο όπως τα ακίνητα στις Γούρνες Ηρακλείου και το πρώην οινοποιείο Καμπά στην Παλλήνη, ενώ ενδιαφέρεται και για άλλες αντίστοιχες επενδύσεις.
Οι ζυμώσεις για την ανώτατη τάξη
Την ίδια στιγμή αναβρασμός επικρατεί μεταξύ των κατασκευαστικών εταιρειών της 6ης τάξης καθώς η επικείμενη εφαρμογή προεδρικού διατάγματος του 2019 μπορεί να οδηγήσει ορισμένες σε χαμηλότερες τάξεις με αποτέλεσμα να μη μπορούν να διεκδικήσουν μεγάλα έργα.
Οι διοικήσεις κάποιων εταιρειών εξετάζουν συγχωνεύσεις, είτε για να μείνουν στην ίδια κατηγορία, είτε για να ενταχθούν στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στην ανώτατη τάξη του κλάδου στοχεύει ο κ. Δημήτρης Κούτρας με όχημα τη Δομική Κρήτης που κατέχει εργοληπτικό πτυχίο 6ης τάξης, και συνεπενδυτή την κυπριακών συμφερόντων Wade Adams. Οι σχετικές συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και – αν έχουν θετική κατάληξη – αναμένονται ανακοινώσεις μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Αντίστοιχες επιδιώξεις φαίνεται πως έχουν και άλλα 3 – 4 μέλη του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΤΕΑΤ που σήμερα ανήκουν στην 6η τάξη αλλά αναζητούν συμμάχους για να ενταχθούν στην ανώτατη τάξη στην οποία βρίσκονται σήμερα πέντε εταιρείες (ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, Mytilineos και Intrakat). Ορισμένοι θεωρούν πως ένας από τους ομίλους της 6ης τάξης που μπορεί να αποτελέσει, επίσης, πόλο συγκέντρωσης (με πιθανό στόχο την ανώτατη τάξη) είναι και η εισηγμένη ΕΚΤΕΡ που διοικείται από τον παλαίμαχο Θαν. Σίψα.
Στον ΣΤΕΑΤ επικρατεί αναβρασμός, αλλά στον σύνδεσμο ΣΑΤΕ, που εκπροσωπεί μεσαίες και μεγάλες τεχνικές εταιρείες αλλά χαμηλότερων τάξεων του εργοληπτικού πτυχίου, επικρατεί κατήφεια και δυσαρέσκεια. Το κλίμα αποτυπώθηκε σε πρόσφατη πεντασέλιδη επιστολή προς το υπουργείο Υποδομών. Οι διοικήσεις υποστηρίζουν πως αν εφαρμοστεί τώρα το προεδρικό διάταγμα για την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων πολλές εταιρείες θα βρεθούν εκτός αγοράς ή σε μικρότερες τάξεις.
Οι δεύτερες σκέψεις
Με τα περισσότερα έργα να έχουν ανατεθεί, αλλά να μην έχουν ακόμα ξεκινήσει, η κινητικότητα θα συνεχιστεί στον κατασκευαστικό κλάδο με κυβερνητικά στελέχη να βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα. Όπως λένε «πρέπει να κατασταλάξει η κατάσταση ώστε να προχωρήσουν και τα μεγάλα έργα!». Περισσότερο τους ανησυχεί η φημολογία περί αποχώρησης ενός ισχυρού ομίλου από τις κατασκευές, αν και έχει καταφέρει να δημιουργήσει μέσα σε λίγους μήνες ανεκτέλεστο υπόλοιπο άνω του 1,5 δισ. μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις.
Και τους ανησυχεί επειδή το έχει ξανακάνει! Έχει, δηλαδή, αποσυρθεί προκειμένου να επανέλθει όταν ξεκίνησε ο τελευταίος γύρος αναθέσεων μεγάλων έργων. Οι πληροφορίες συνοδεύονται και από αντίστοιχες κινήσεις περιορισμού της παρουσίας του ίδιου ομίλου από άλλους κλάδους στους οποίους επιχείρησε να επεκταθεί την τελευταία διετία όπως τα έργα τεχνολογίας.
Στο στόχαστρο φημολογίας έχει βρεθεί το τελευταίο διάστημα και η ΑΒΑΞ. Κάποια στελέχη της αγοράς θεωρούν πως η οικογένεια Ιωάννου δεν θα έλεγε όχι σε μια πρόταση εξαγοράς. Δε φαίνεται να έχει την ίδια γνώμη, πάντως, η πλευρά του διευθύνοντος συμβούλου (και δεύτερου μεγαλύτερου μετόχου) Κων/νου Μιτζάλη. «Η οικογένεια Μιτζάλη έχει έτοιμη τη διάδοχη κατάσταση στη διοίκηση του ισχυρού ομίλου και δεν βιάζεται να πωλήσει» υποστηρίζουν ανώτερα στελέχη του κλάδου.
Συνολικά, οι πέντε ισχυροί όμιλοι συγκεντρώνουν σήμερα ανεκτέλεστο κοντά στα 10 δισ. ευρώ που μπορεί να γίνει σύντομα 13 δισ. ευρώ. Για παράδειγμα, μόνο η σύμβαση για το κεντρικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) θα προσθέσει ανεκτέλεστο κοντά στο ένα δισ. ευρώ στην κοινοπραξία που θα το αναλάβει. Ο διαγωνισμός μπαίνει στο δεύτερο στάδιο τον ερχόμενο μήνα. Και κάποια στιγμή πρέπει να αρχίσουν να εκτελούν τα συγκεκριμένα έργα…