THEPOWERGAME
Αιχμές ΔΕΗ κατά ΑΔΜΗΕ
Καθόλου δε χαρίζεται η ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ στην επιστολή που κατέθεσε στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2023 – 2032 του διαχειριστή. Το κείμενο των εννέα σελίδων ξεχειλίζει από αιχμές για ελλείψεις και καθυστερήσεις σε διάφορα μέτωπα. Περιοριζόμαστε στα σχόλια της ΔΕΗ για τις διεθνείς διασυνδέσεις για τις οποίες αναφέρει πως «πρέπει να επιταχυνθούν και οι ενέργειες για την υλοποίηση και την ολοκλήρωση των δεύτερων διασυνδέσεων Ελλάδας-Βουλγαρίας και Ελλάδας-Ιταλίας, δεδομένου ότι η σύγκλιση των τιμών μεταξύ των χωρών αυτών προϋποθέτει την ενίσχυση της μεταξύ τους ηλεκτρικής διασύνδεσης, αφού έχει διαπιστωθεί από τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας μετά τη σύζευξη με τις αγορές της Βουλγαρίας και της Ιταλίας, οι περιορισμοί στη δυναμικότητα των διασυνδέσεων δεν επιτρέπουν ουσιαστική σύγκλιση τιμών με τις γειτονικές ζώνες προσφορών». Ειδικά για την περίπτωση της Ιταλίας, «είναι άκρως σημαντική η διασφάλιση της δυναμικότητας της διασύνδεσης, καθώς και ο προγραμματισμός επαύξησής της, δεδομένου ότι αποτελεί την πιο σημαντική διασύνδεση της Ελλάδας λόγω της μεγάλης ρευστότητας της ιταλικής αγοράς».
Με γκρίζες ζώνες το πακέτο της Κομισιόν
Πολλές είναι οι γκρίζες ζώνες στο πακέτο που ανακοίνωσε η Κομισιόν κι αυτό σημαίνει κατ’ αρχάς ότι δεν θα πρέπει να αναμένονται αποφάσεις επί συγκεκριμένων θεμάτων στη Σύνοδο Κορυφής. Για παράδειγμα, αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κλείνει το μάτι στο Ιβηρικό μοντέλο, δηλαδή στην εφαρμογή πλαφόν στο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, δεν έχει απάντηση στο πώς και ποιος θα χρηματοδοτήσει τη διαφορά μεταξύ του πλαφόν και της εμπορικής τιμής. Στην Ισπανία και την Πορτογαλία το κόστος επιβαρύνει τους εθνικούς προϋπολογισμούς, χωρίς να έχουν λύσει και το πρόβλημα των εξαγωγών του φτηνού ρεύματος που παράγουν, στις γειτονικές χώρες. Και αναρωτιόμαστε. Θα πληρώσουν οι Γερμανοί ή οι Ολλανδοί αυτό το πλαφόν;
Η οικοδομή τρέχει, ο ΔΕΔΔΗΕ αδυνατεί
Έντονες διαμαρτυρίες κατασκευαστών προκαλεί η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις του ΔΕΔΔΗΕ στη διεκπεραίωση αιτήσεων για νέα ηλεκτροδότηση διαμερισμάτων, σε μια περίοδο που η οικοδομή κινείται ανοδικά. Στελέχη εταιρειών περιγράφουν την εμπειρία τους από το υποκατάστημα του ΔΕΔΔΗΕ στη Μεταμόρφωση, που εξυπηρετεί τα Βόρεια Προάστια όπου ένας υπάλληλος εταιρείας ασφαλείας παίρνει τους φακέλους με το πιστοποιητικό ηλεκτρολόγου (το οποίο πρέπει να κατατεθεί και ηλεκτρονικά και διά ζώσης!) χωρίς να δίνει πρωτόκολλο. Η είσοδος των πολιτών στα γραφεία δεν επιτρέπεται από την εποχή που άρχισε η πανδημία. Όμως, οι εργολάβοι διαμαρτύρονται πως πλέον απαιτούνται πέντε ή έξι ή ακόμα περισσότερες εβδομάδες για να εγκριθεί μια νέα αίτηση ηλεκτροδότησης σε μια περίοδο που κατασκευάζονται δεκάδες νέα διαμερίσματα στην Αττική. Στην ταλαιπωρία των εταιρειών ήρθε να προστεθεί και ακόμα ένα πιστοποιητικό, η «Βεβαίωση Σύνδεσης με Δίκτυα ΚΥΩ», που πρέπει να εκδοθεί από τον μηχανικό του κτιρίου για κάθε ένα διαμέρισμα που κατασκευάζεται αφού πωληθεί! Αυτό το πιστοποιητικό βγαίνει μέσα από το σύστημα του ΤΕΕ που, ως γνωστόν, δεν είναι και το πλέον φιλικό και τεχνολογικά προηγμένο. Μιλάμε για απελπισία!
!Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξελιχθεί η μάχη του ψωμιού. Στο πολυσυζητημένο «καλάθι του νοικοκυριού» θα πρέπει να υπάρχει και το ψωμί, ωστόσο οι αρτοποιοί είναι στα… κάγκελα, τονίζοντας ότι πρόκειται για κατεψυγμένο προϊόν κι αυτό πρέπει να γίνεται σαφές στους καταναλωτές, έτσι ώστε να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Σημειωτέον ότι η τιμή του ψωμιού έχει αυξηθεί κατά περίπου 19,5% από την αρχή της χρονιάς και οι αρτοποιοί έχουν προειδοποιήσει ότι αν δεν υπάρξει μεγαλύτερη στήριξη απέναντι στο αυξημένο ενεργειακό κόστος, τότε θα δούμε κι άλλη αύξηση…
Ηχηρές απουσίες από τη Sial
Μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες που είχαν παρουσία ακόμη και στην περυσινή, δύσκολη λόγω Covid, έκθεση τροφίμων Anuga, απουσίαζαν από τη φετινή Sial. Σύμφωνα με τον ανταγωνισμό, η απουσία αυτή κρύβει από πίσω προβλήματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την εύρεση πρώτης ύλης. «Όταν δεν μπορούν να αυξήσουν το γάλα που συλλέγουν, τι να έρθουν να κάνουν στη Sial; Εδώ έρχεσαι να ανοίξεις τα χαρτιά σου και να κλείσεις συμφωνίες. Τι συμφωνίες θα κλείσεις όταν την επόμενη ημέρα δεν θα μπορέσεις να τις υποστηρίξεις;» ανέφεραν για τις ηχηρές απουσίες δύο παραδοσιακών και μεγάλων γαλακτοβιομηχανιών (σ.σ. μία από την Αθήνα και μία από τη Θεσσαλονίκη) που και εξαγωγικό προσανατολισμό έχουν και παρουσία στις διεθνείς εκθέσεις.
Το Ritz Carlton γίνεται πλωτό
Από τον Πειραιά απέπλευσε πριν από λίγες ημέρες για την πρώτη του κρουαζιέρα το Evrima, το πρώτο luxury yacht – κρουαζιερόπλοιο που φέρει την επωνυμία της πολυτελούς αλυσίδας ξενοδοχείων Ritz-Carlton. Πρόκειται για μια πρεμιέρα που καθυστέρησε τουλάχιστον τρία χρόνια καθώς αρχικά υπήρξαν καθυστερήσεις από το ναυπηγείο και στη συνέχεια τα γνωστά προβλήματα με την Covid. Το κρουαζιερόπλοιο το οποίο διαθέτει 149 σουίτες αρκετών δεκάδων τετραγωνικών μέτρων και τον υψηλότερο αριθμό προσωπικού ανά επιβάτη σε σχέση με τoν υπόλοιπο ανταγωνισμό, είναι εύκολα κατανοητό ότι δεν στοχεύει στις οικονομίες κλίμακας για να λειτουργήσει κερδοφόρα, αλλά στα βαλάντια των επισκεπτών του. Για παράδειγμα για μία κρουαζιέρα πέντε ημερών που ξεκινάει από Πειραιά και προσεγγίζει Έφεσο, Σαντορίνη και Μήλο οι τιμές ξεκινούν πάνω από 6.000 ανά άτομο συμπεριλαμβανομένων των φόρων.
Ο «Παναγιώτης» της Ζακύνθου και οι εργασίες στήριξής του
Άδεια για τη διενέργεια εργασιών στήριξης και συντήρησης του πλοίου «Παναγιώτης» στη Ζάκυνθο έδωσε η κυβέρνηση. Ο «Παναγιώτης» δεν είναι άλλος από το γνωστό ναυάγιο της Ζακύνθου και το οποίο απειλείται με κατάρρευση και φθορές εξαιτίας του χρόνου. Το έργο της «αναστήλωσης», ακόμη και το βάψιμό του, θα ξεκινήσει άμεσα με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Το έργο θα αναλάβουν είτε ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, είτε εργοληπτικές, καθώς απαιτούνται τόσο εργασίες συντήρησης του σκάφους, όσο και η δημιουργία ενός εργοταξίου στην περίφημη παραλία της Ζακύνθου. Παράλληλα, θα ληφθούν ειδικά μέτρα, τόσο για τη θαλάσσια μεταφορά εργαλείων και μηχανημάτων, όσο και για την απομάκρυνση (άχρηστων) υλικών του ναυαγίου. Τέλος, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, η συντήρησή του θα γίνει με πλήρη οικολογικά υλικά και χρώματα.
Αργούν οι πάροχοι να ικανοποιήσουν τις αιτήσεις FTTH
Χρονίζουν οι υλοποιήσεις του FTTH και λέγεται ότι μαζεύονται βουνό τα παράπονα στην ΕΕΤΤ. Τα παράπονα έγκειται κυρίως στο ότι κατά την υλοποίηση της σύνδεσης, μένουν πολύ μεγάλο διάστημα οι χρήστες χωρίς σύνδεση. Όπως αναφέρουν οι «κακές γλώσσες», οι πάροχοι παρά την προσπάθεια που καταβάλλουν, λαμβάνουν περισσότερα αιτήματα υλοποίησης FTTH από εκείνα που μπορούν να ικανοποιήσουν τεχνικά. Σε αυτή την κατάσταση συμβάλλει αφενός μεν η απουσία ανθρώπινου δυναμικού -κυρίως συνεργείων που τοποθετούν τις υπόγειες οπτικές ίνες- αλλά και η απουσία μηχανημάτων, λόγω της γνωστής διασάλευσης των αλυσίδων προσφοράς αγαθών διεθνώς.
!Το Ευρωκοινοβούλιο άναψε πράσινο φως αφενός σχετικά με την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης και εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα (π.χ. με υδρογόνο) για αυτοκίνητα, φορτηγά, τρένα και αεροπλάνα, αφετέρου σχετικά με τη χρήση βιώσιμων οχημάτων. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να θέσουν ελάχιστους υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Σύμφωνα με το κείμενο που εγκρίθηκε, θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας σταθμός ηλεκτρικής φόρτισης για αυτοκίνητα ανά 60 χλμ. κατά μήκος των κύριων οδών της ΕΕ έως το 2026. Η Ελλάδα, επί του παρόντος, συμπεριλαμβάνεται στην ομάδα των χωρών, που δεν διαθέτουν ούτε 1 σταθμό φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα…
Περιορισμένες οι ζημίες από τις κυρώσεις στη Ρωσία
Η ζημιά στη Ρωσία από τις οικονομικές κυρώσεις είναι ορατή αλλά δεν έχει την ένταση και την έκταση που θα προσδοκούσαν οι Ευρωπαίοι. Σύμφωνα με ειδικό report του Economist, ο αποκλεισμός της ένατης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο από την πρόσβαση σε ξένη τεχνολογία έχει μειώσει τη δυναμική της κατά το ήμισυ. Η παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου, η βαριά βιομηχανία της ρωσικής οικονομίας, είναι περίπου 3% χαμηλότερη από ό,τι πριν από την εισβολή και ενδέχεται να μειωθεί περαιτέρω μόλις τεθούν σε ισχύ τα ευρωπαϊκά εμπάργκο στις αρχές του επόμενου έτους. Από την άλλη, όσο κι αν αμφισβητούνται τα επίσημα στοιχεία, το ΔΝΤ προέβλεπε τον περασμένο Απρίλιο ότι το ΑΕΠ της Ρωσίας θα μειωνόταν κατά 8,5%, τον Ιούλιο αναθεώρησε στο 6%, ενώ τώρα αναμένει πτώση κατά 3,4%…