THEPOWERGAME
Έντονα πτωτική παραμένει η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του φετινού Σεπτεμβρίου, που δημοσιοποίησε στις αρχές της εβδομάδας η Cosco Shipping Ports, η θυγατρική της εταιρεία ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) διακίνησε «μόλις» 366,4 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια. Ο αριθμός αυτός ήταν κατά 12,7% χαμηλότερος συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Μάλιστα, όπως φαίνεται από την ίδια σύγκριση του 2021 προς το 2020 (έτος πανδημίας), η κατάσταση βαίνει επιδεινούμενη. Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο του 2021 είχαν διακινηθεί σχεδόν 420.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που υπολειπόταν κατά μόλις 4,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Όπως φαίνεται λοιπόν, ο ρυθμός της πτώσης έχει τριπλασιαστεί φέτος.
Συνολικά, κατά το φετινό εννεάμηνο (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος), από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ έχουν διακινηθεί 3,275 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που είναι κατά 10,5% χαμηλότερος σε ετήσια βάση. Κατά το ίδιο διάστημα πέρσι, είχαν διακινηθεί 3,66 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, μόλις 1% λιγότερα από το εννεάμηνο του 2020. Ανάλογη είναι και η εικόνα κατά το τρίτο τρίμηνο (Ιούλιος-Σεπτέμβριος), καθώς ο αριθμός των κοντέινερ που διακινήθηκαν υποχώρησε κατά 14,5% σε 1,13 εκατ. Αντιθέτως, κατά την σύγκριση του τρίτου τριμήνου του 2021 προς εκείνο του 2020, είχε σημειωθεί οριακή αύξηση της τάξεως του 0,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι πτώση κατά 12.3% είχε σημειωθεί και τον φετινό Αύγουστο, με τον συνολικό αριθμό των κοντέινερ που διακινήθηκαν να μην ξεπερνά τα 373,1 χιλιάδες.
Απώλειες από την αγορά της Κίνας
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, ένας από τους βασικότερους λόγους του χαμηλότερου αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων έγκειται στις απώλειες που καταγράφονται από την αγορά της Κίνας, όπου η μειωμένη εμπορική δραστηριότητα, λόγω των αυστηρών περιορισμών, που με τη σειρά τους οφείλονται στην έξαρση των κρουσμάτων. Παρόλα αυτά, τα οικονομικά αποτελέσματα της ΣΕΠ καταγράφουν αισθητή βελτίωση. Κατά το πρώτο εξάμηνο, η θυγατρική της Cosco σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,4% σε 150 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη αυξήθηκαν κατά σχεδόν 18% σε 18 εκατ. ευρώ.
Η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων, όπως π.χ. η αύξηση της αναλογίας των εγχώριων εμπορευματοκιβωτίων (εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο της ελληνικής αγοράς), που αντιστάθμισε μέρος των απωλειών από τα κοντέινερ της Κίνας. Ένας ακόμα λόγος ήταν η αύξηση των χρεώσεων διακίνησης, όπως επίσης και τα αυξημένα έσοδα από την αποθήκευση των κοντέινερ. Υπενθυμίζεται ότι λόγω της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, παρατηρούνται καθυστερήσεις στην παραλαβή των εμπορευματοκιβωτίων, ώστε να μεταφερθούν στον τελικό τους προορισμό, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί η διάρκεια της αποθήκευσής τους στο λιμάνι, όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και στα περισσότερα λιμάνια που λειτουργούν ως διαμετακομιστικοί κόμβοι.
Επένδυση των 300 εκατ. ευρώ βρίσκεται «στον αέρα» επί μια διετία
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως αφαιρεί «επιχειρήματα» και από την προσπάθεια της Cosco να εξασφαλίσει τις απαιτούμενες εγκρίσεις, τόσο σε κυβερνητικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο, για την ανάπτυξη μιας ακόμα προβλήτας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Η επένδυση των 300 εκατ. ευρώ βρίσκεται «στον αέρα» επί μια διετία, τη στιγμή που στελέχη του κινεζικού ομίλου, σημειώνουν ότι η κατασκευή της νέας προβλήτας, θα επιτρέψει την περαιτέρω «αναρρίχηση» του λιμανιού του Πειραιά, στην πανευρωπαϊκή κατάταξη αναφορικά με την διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων. Στόχος της Cosco είναι να φέρει τον Πειραιά στην πρώτη τριάδα των ευρωπαϊκών λιμανιών, με ετήσια δυναμικότητα πλησίον των 10 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, σχεδόν διπλάσιο μέγεθος από τις τρέχουσες επιδόσεις σε ετήσια βάση.