THEPOWERGAME
«Πατώντας» στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου, ο στόχος για την πολυαναμενόμενη επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα και το σχέδιο για τουρισμό δώδεκα μήνες το χρόνο για τα ξενοδοχεία, δείχνει πολύ πιο εφικτός, σε σχέση με όλες τις προηγούμενες φορές που είχε ακουστεί από επίσημα χείλη.
Από την άλλη, όμως, λείπει ένα μεγάλο μέρος στην ανάπτυξη υποδομών και την ίδια ώρα, εντείνεται η ανησυχία από τους επιχειρηματίες του κλάδου, καθώς η ακρίβεια και κυρίως τα υπερβολικά αυξημένα ενεργειακά κόστη… σαμποτάρουν την καθαρή κερδοφορία.
Αρκετά ξενοδοχεία στη Βόρεια Ελλάδα (Χαλκιδική, Θάσο, Πιερία) έκλεισαν από αυτό το Σαββατοκύριακο, με τη μέση πληρότητα να σταθεροποιείται κάτω από το 80%.
Ανοιχτά, ωστόσο, παραμένουν τα περισσότερα καταλύματα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Σαντορίνη, Νάξο, Πάρο, Μύκονο), το Ιόνιο (κυρίως στην Κέρκυρα) αλλά και κάποια ξενοδοχεία της Κρήτης όπου η σεζόν επεκτείνεται μέχρι τις πρώτες δεκαπέντε μέρες του Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Τάσιο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), το 2022 θα χαρακτηριστεί ως μια χρονιά μεταβατική στο οικονομικό σκέλος των επιχειρήσεων λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους.
«Μεσοσταθμικά, ένα 30% με 40% ανά δωμάτιο/διανυκτέρευση αντιστοιχεί στην αύξηση του κόστους, κυρίως λόγω ρεύματος. Επομένως, με την αύξηση 10% με 15% που έγινε το καλοκαίρι, κυρίως στα ξενοδοχεία πέντε αστέρων δεν έχουν καλυφθεί πολλές επιχειρήσεις», εκτιμά, μιλώντας στο powergame.gr, και προσθέτει πως το 2023 θα δείξει στην ουσία τα απόνερα από τις ενεργειακές και πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα νοικοκυριά.
«Τα κόστη του ρεύματος και της ενέργειας μεταφράζονται ως «cash money» στο τέλος του μήνα, σε μια χρονιά μάλιστα που είναι χρονιά επιστροφής χρημάτων από την πανδημία (π.χ. Επιστρεπτέα προκαταβολή)», τονίζει.
Όπως λέει, οι τιμές ρεύματος για τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο έχουν κινηθεί με βάση το Χρηματιστήριο Ενέργειας που εκεί είναι πολύ μεγαλύτερη η χρέωση από ότι ήταν πριν από τη λεγόμενη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Τα αισιόδοξα μηνύματα
Η τουριστική σεζόν φέτος ξεκίνησε από τον Μάρτιο και τα στοιχεία από τους μεγάλους tour operators δείχνουν ότι μέχρι το τέλος του έτους, θα υπάρχουν αρκετά καλές πληρότητες σε περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες από ότι συνέβαινε τα προηγούμενα έτη.
Ήδη, από τον Σεπτέμβριο υπήρχε ένα κλίμα αισιοδοξίας για την επέκταση της τουριστικής σεζόν αφού οι αφίξεις στα περιφερειακά αεροδρόμια κατέγραψαν αύξηση 7,2%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, κάτι που επιβεβαιώνει και το υπουργείο Τουρισμού, πληροφορώντας πως η εκτόξευση της τουριστικής αγοράς είναι αποτέλεσμα στρατηγικών συμφωνιών με πρώτο βήμα τις εξήντα τρεις απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ στη χώρα μας ανά εβδομάδα.
Δεύτερο σημαντικό βήμα είναι η συμφωνία που έκλεισε ανάμεσα στον Έλληνα υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια και την Αυστριακή ομόλογό του, Susanne Kraus Winkler, έπειτα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία που έδειξαν ότι η Ελλάδα, το 2022 ανήλθε στην κορυφή των αεροπορικών προορισμών από την Αυστρία. Η συμφωνία αφορά την εντατική συνεργασία πάνω σε θεματικές μορφές τουρισμού, όπως ο αθλητικός τουρισμός, ο αγροτουρισμός και ο τουρισμός ευεξίας, με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την προσέλκυση Αυστριακών το φθινόπωρο στη χώρα μας. Ήδη, το ποσοστό των Αυστριακών σε Κρήτη και Ρόδο ξεπερνά το 2019 κατά 50% και 20% αντίστοιχα.
Την ίδια ώρα, Γερμανοί, Ρουμάνοι, Βρετανοί και Ισραηλινοί έχουν προχωρήσει σε κρατήσεις στη χώρα μας για το Νοέμβριο και Δεκέμβριο κυρίως όμως σε ιδιωτικές βίλες και στη βραχυχρόνια μίσθωση.
Στην κρουαζιέρα, υλοποιείται ήδη ένα στρατηγικό πλάνο για την προσέλκυση Βορειοευρωπαίων συνταξιούχων κατά τους χειμερινούς μήνες και σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Τουρισμού αναμένονται νέες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια για τους επόμενους μήνες.
Συμφώνα με την TUI οι κρατήσεις για το χειμώνα του 2022 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2023 ξεπερνούν το 75% των επιπέδων του χειμώνα 2018-2019 με τις κρατήσεις για Νοέμβριο και Δεκέμβριο να ξεπερνούν ήδη το 80%.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικές είναι οι προκρατήσεις για διακοπές μέσα στο Δεκέμβριο, όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό, ιδίως κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. Στο 90% αναμένονται οι πληρότητες για Ιωάννινα, Καλάβρυτα και Αράχωβα, ενώ βαρόμετρο για την τελική εικόνα θα είναι η Αττική, αλλά και κάποιες μονάδες σε παραθαλάσσιες περιοχές.
Το παράδειγμα της Brown Hotels
Ένα παράδειγμα αποτελεί το Brown Chalkida Beach, το νέο απόκτημα του γνωστού ξενοδοχειακού ομίλου Brown Hotels. Άνοιξε για πρώτη φορά τον Ιούνιο και θα είναι το πρώτο resort που θα παραμείνει ανοιχτό 365 ημέρες το χρόνο.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της μονάδας, καταγράφεται μεγάλη ζήτηση για την περίοδο των Χριστουγέννων με τις βασικές αγορές να κινούνται – πέραν της Ελλάδας- από Ρουμανία, Ισραήλ, Γερμανία, Μ. Βρετανία και Γαλλία.