Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ναυτιλία: Σε χαμηλό 30 ετών οι ένοπλες επιθέσεις σε πλοία

Πριν από περίπου μια δεκαετία το βασικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε η ποντοπόρος ναυτιλία, δεν ήταν ούτε η ανάκαμψη από την παγκόσμια κρίση που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers λίγα χρόνια νωρίτερα και ακόμα περισσότερο η «πράσινη μετάβαση» και ο αγώνας δρόμου προς την απανθρακοποίηση, που κυριαρχεί σήμερα στην ημερήσια διάταξη. Αντιθέτως, ο καθημερινός «πονοκέφαλος» για τους πλοιοκτήτες δεν ήταν άλλος από την πειρατεία.

Μάλιστα, το ρίσκο ήταν πλέον τόσο υψηλό, ώστε πολλά πλοία είτε απασχολούσαν ένοπλες ομάδες ασφαλείας, που συνόδευαν το πλήρωμα στο ταξίδι του, είτε έπλεαν συνοδεία ισχυρής ναυτικής δύναμης, στο πλαίσιο συνεργασίας των χωρών-μελών της Ε.Ε. Οι ακτές της Σομαλίας και ο Κόλπος του Άντεν, μέχρι την παράκτια ζώνη της Γουινέας και της Νιγηρίας στην Αφρική, ακόμα και τα Στενά της Μαλάκα στην Ασία, αποτελούσαν σημεία υψηλού κινδύνου για τα πλοία και τα πληρώματά τους, με τις επιθέσεις από ένοπλες ομάδες να είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Όταν μάλιστα το αμερικανικής σημαίας πλοίο MERS Alabama έγινε στόχος ένοπλης επίθεσης και ομηρίας του πληρώματος από Σομαλούς ενόπλους, το 2009, το περιστατικό αποτέλεσε έμπνευση ακόμα και για ταινία του Χόλιγουντ (Captain Philips) με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς.

Τα στοιχεία για την πειρατεία

Έκτοτε βέβαια, το πρόβλημα της πειρατείας είχε περάσει στο παρασκήνιο, με τις επιθέσεις να έχουν περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι έχουν εξαλειφθεί. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του International Maritime Bureau (IMB), οι ένοπλες επιθέσεις για την πειρατεία ή την ληστεία των πληρωμάτων, βρέθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 30ετίας. Συγκεκριμένα, κατά το φετινό εννεάμηνο, ο σχετικός αριθμός ανήλθε σε 90 επιθέσεις. Δυστυχώς όμως, στο 95% αυτών, οι επιτιθέμενοι κατόρθωσαν να ανέβουν στο πλοίο, ενώ υπήρξε κι ένα περιστατικό πειρατείας. Όπως προκύπτει, 27 μέλη πληρώματος υπήρξαν θύματα ομηρείας φέτος, έξι δέχθηκαν επίθεση και πέντε απειλήθηκαν από ενόπλους. Ως εκ τούτου, παρότι τα νούμερα «ευημερούν», δεν ισχύει το ίδιο και με τον πραγματικό κίνδυνο, που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των πλοίων.

Από τις 90 επιθέσεις, 13 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας (από 27 το αντίστοιχο περσινό διάστημα), δείγμα της βελτίωσης που παρατηρείται στην δυτική Αφρική, η οποία έχει αποτελέσει την κύρια εστία επιθέσεων και πειρατείας τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το IMB συστήνει την περαιτέρω επαγρύπνηση των αρχών, καθώς, παρότι τα περιστατικά έχουν μειωθεί, δεν παύουν να υφίστανται ακόμα και να εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τα πληρώματα.

Για παράδειγμα, σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. στα Στενά της Σιγκαπούρης, παρατηρείται αύξηση των επιθέσεων. Το φετινό εννεάμηνο καταγράφηκαν 31 επιθέσεις, από 21 κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Κατά κανόνα, στην περιοχή γίνονται ένοπλες επιθέσεις, τόσο σε φορτηγά, όσο και σε δεξαμενόπλοια. Πάντως, το IMB θεωρεί ότι ο πραγματικός αριθμός των περιστατικών είναι μεγαλύτερος, καθώς πολλά εξ αυτών δεν δηλώνονται στις αρμόδιες αρχές.

Η ασφάλεια των πληρωμάτων

Η ασφάλεια των πληρωμάτων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τον κλάδο, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία μετά την πανδημία, καθώς αρκετά μέλη πληρωμάτων έχουν απομακρυνθεί από την ναυτιλία, μετά την δυσάρεστη εμπειρία του κορωνοϊού. Χιλιάδες ναυτικοί και αξιωματικοί υποχρεώθηκαν να παραμείνουν σε ενεργό υπηρεσία για μέχρι και 20 μήνες, χωρίς την δυνατότητα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Η κατάσταση αυτή προέκυψε εξαιτίας της άρνησης αρκετών χωρών να χαρακτηρίσουν τους εργαζόμενους αυτούς, «πρώτης γραμμής», με αποτέλεσμα να τους απαγορεύεται η αποβίβαση (προκειμένου στη συνέχεια να ταξιδέψουν αεροπορικά στην χώρα τους). Μάλιστα, υπήρξαν και περιπτώσεις χωρών που αρνήθηκαν ακόμα και την παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα γεγονότα αυτά έχουν αποτρέψει πολλούς νέους από την είσοδο στον κλάδο, ενώ αρκετά πληρώματα που βίωσαν την κατάσταση αυτή, σχεδιάζουν την αποχώρησή τους. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες και οι αντίστοιχες ενώσεις μελετούν τρόπους, προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στη θάλασσα, τόσο μέσω επιπλέον παροχών στα πλοία, όσο και σε επίπεδο όρων απασχόλησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!