Γ.Δ.
1408.42 +0,49%
ACAG
0,00%
5.35
BOCHGR
+2,06%
4.45
CENER
+1,90%
8.56
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+1,22%
8.3
NOVAL
-1,08%
2.285
OPTIMA
+1,42%
12.9
TITC
+1,20%
38.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,86%
1.384
ΑΒΕ
-0,65%
0.457
ΑΔΜΗΕ
+0,64%
2.36
ΑΚΡΙΤ
+1,46%
0.695
ΑΛΜΥ
-0,41%
3.645
ΑΛΦΑ
+0,46%
1.5375
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,63%
9.64
ΑΣΚΟ
+2,77%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
0,00%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
-0,46%
2.16
ΒΙΟ
+0,96%
5.24
ΒΙΟΚΑ
+2,28%
1.795
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,96%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,12%
18.28
ΔΑΑ
+0,23%
8.008
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,86%
11.75
ΔΟΜΙΚ
+1,85%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,76%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-2,13%
1.38
ΕΕΕ
-0,41%
33.6
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.406
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.98
ΕΛΛ
+0,76%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,45%
1.672
ΕΛΠΕ
+1,72%
6.79
ΕΛΣΤΡ
-0,98%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+1,20%
1.86
ΕΛΧΑ
+1,67%
1.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,33%
1.115
ΕΤΕ
-0,06%
6.92
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.14
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
+0,10%
2.038
ΕΧΑΕ
+1,28%
4.355
ΙΑΤΡ
+2,60%
1.58
ΙΚΤΙΝ
-1,15%
0.302
ΙΛΥΔΑ
+2,59%
1.785
ΙΝΚΑΤ
-0,53%
4.725
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+4,27%
0.928
ΙΝΤΕΚ
+0,71%
5.71
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+2,64%
2.72
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,85%
1.16
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,03%
1.435
ΚΟΡΔΕ
+2,93%
0.422
ΚΟΥΑΛ
+5,88%
1.08
ΚΟΥΕΣ
+1,27%
5.59
ΚΡΙ
-0,70%
14.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.924
ΛΑΒΙ
+0,14%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-1,24%
7.18
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
+0,28%
3.63
ΜΕΝΤΙ
+2,48%
2.07
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+1,18%
3.005
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,09%
19.41
ΜΟΝΤΑ
-3,20%
3.63
ΜΟΤΟ
+2,24%
2.505
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,57%
24.8
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,48%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
31.68
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,78%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
21
ΟΛΠ
+1,68%
30.35
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-0,32%
15.75
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.792
ΟΤΕ
-0,26%
15.17
ΟΤΟΕΛ
+0,40%
10.14
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-1,26%
2.35
ΠΕΙΡ
+0,92%
3.622
ΠΕΡΦ
+1,12%
5.44
ΠΕΤΡΟ
+0,76%
7.92
ΠΛΑΘ
-1,01%
3.92
ΠΛΑΚΡ
-2,88%
13.5
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.11
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.6
ΣΑΡ
+0,75%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.329
ΣΙΔΜΑ
+1,97%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,47%
0.5
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
+1,41%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,13%
8.25
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,83%
3.615
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Ναυτιλία: Σε χαμηλό 30 ετών οι ένοπλες επιθέσεις σε πλοία

Πριν από περίπου μια δεκαετία το βασικό πρόβλημα που αντιμετώπιζε η ποντοπόρος ναυτιλία, δεν ήταν ούτε η ανάκαμψη από την παγκόσμια κρίση που πυροδότησε η κατάρρευση της Lehman Brothers λίγα χρόνια νωρίτερα και ακόμα περισσότερο η «πράσινη μετάβαση» και ο αγώνας δρόμου προς την απανθρακοποίηση, που κυριαρχεί σήμερα στην ημερήσια διάταξη. Αντιθέτως, ο καθημερινός «πονοκέφαλος» για τους πλοιοκτήτες δεν ήταν άλλος από την πειρατεία.

Μάλιστα, το ρίσκο ήταν πλέον τόσο υψηλό, ώστε πολλά πλοία είτε απασχολούσαν ένοπλες ομάδες ασφαλείας, που συνόδευαν το πλήρωμα στο ταξίδι του, είτε έπλεαν συνοδεία ισχυρής ναυτικής δύναμης, στο πλαίσιο συνεργασίας των χωρών-μελών της Ε.Ε. Οι ακτές της Σομαλίας και ο Κόλπος του Άντεν, μέχρι την παράκτια ζώνη της Γουινέας και της Νιγηρίας στην Αφρική, ακόμα και τα Στενά της Μαλάκα στην Ασία, αποτελούσαν σημεία υψηλού κινδύνου για τα πλοία και τα πληρώματά τους, με τις επιθέσεις από ένοπλες ομάδες να είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Όταν μάλιστα το αμερικανικής σημαίας πλοίο MERS Alabama έγινε στόχος ένοπλης επίθεσης και ομηρίας του πληρώματος από Σομαλούς ενόπλους, το 2009, το περιστατικό αποτέλεσε έμπνευση ακόμα και για ταινία του Χόλιγουντ (Captain Philips) με πρωταγωνιστή τον Τομ Χανκς.

Τα στοιχεία για την πειρατεία

Έκτοτε βέβαια, το πρόβλημα της πειρατείας είχε περάσει στο παρασκήνιο, με τις επιθέσεις να έχουν περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι έχουν εξαλειφθεί. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του International Maritime Bureau (IMB), οι ένοπλες επιθέσεις για την πειρατεία ή την ληστεία των πληρωμάτων, βρέθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 30ετίας. Συγκεκριμένα, κατά το φετινό εννεάμηνο, ο σχετικός αριθμός ανήλθε σε 90 επιθέσεις. Δυστυχώς όμως, στο 95% αυτών, οι επιτιθέμενοι κατόρθωσαν να ανέβουν στο πλοίο, ενώ υπήρξε κι ένα περιστατικό πειρατείας. Όπως προκύπτει, 27 μέλη πληρώματος υπήρξαν θύματα ομηρείας φέτος, έξι δέχθηκαν επίθεση και πέντε απειλήθηκαν από ενόπλους. Ως εκ τούτου, παρότι τα νούμερα «ευημερούν», δεν ισχύει το ίδιο και με τον πραγματικό κίνδυνο, που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα πληρώματα των πλοίων.

Από τις 90 επιθέσεις, 13 αναφέρθηκαν στον Κόλπο της Γουινέας (από 27 το αντίστοιχο περσινό διάστημα), δείγμα της βελτίωσης που παρατηρείται στην δυτική Αφρική, η οποία έχει αποτελέσει την κύρια εστία επιθέσεων και πειρατείας τα τελευταία χρόνια. Παρόλα αυτά, το IMB συστήνει την περαιτέρω επαγρύπνηση των αρχών, καθώς, παρότι τα περιστατικά έχουν μειωθεί, δεν παύουν να υφίστανται ακόμα και να εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για τα πληρώματα.

Για παράδειγμα, σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. στα Στενά της Σιγκαπούρης, παρατηρείται αύξηση των επιθέσεων. Το φετινό εννεάμηνο καταγράφηκαν 31 επιθέσεις, από 21 κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Κατά κανόνα, στην περιοχή γίνονται ένοπλες επιθέσεις, τόσο σε φορτηγά, όσο και σε δεξαμενόπλοια. Πάντως, το IMB θεωρεί ότι ο πραγματικός αριθμός των περιστατικών είναι μεγαλύτερος, καθώς πολλά εξ αυτών δεν δηλώνονται στις αρμόδιες αρχές.

Η ασφάλεια των πληρωμάτων

Η ασφάλεια των πληρωμάτων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τον κλάδο, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία μετά την πανδημία, καθώς αρκετά μέλη πληρωμάτων έχουν απομακρυνθεί από την ναυτιλία, μετά την δυσάρεστη εμπειρία του κορωνοϊού. Χιλιάδες ναυτικοί και αξιωματικοί υποχρεώθηκαν να παραμείνουν σε ενεργό υπηρεσία για μέχρι και 20 μήνες, χωρίς την δυνατότητα να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Η κατάσταση αυτή προέκυψε εξαιτίας της άρνησης αρκετών χωρών να χαρακτηρίσουν τους εργαζόμενους αυτούς, «πρώτης γραμμής», με αποτέλεσμα να τους απαγορεύεται η αποβίβαση (προκειμένου στη συνέχεια να ταξιδέψουν αεροπορικά στην χώρα τους). Μάλιστα, υπήρξαν και περιπτώσεις χωρών που αρνήθηκαν ακόμα και την παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα γεγονότα αυτά έχουν αποτρέψει πολλούς νέους από την είσοδο στον κλάδο, ενώ αρκετά πληρώματα που βίωσαν την κατάσταση αυτή, σχεδιάζουν την αποχώρησή τους. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες και οι αντίστοιχες ενώσεις μελετούν τρόπους, προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στη θάλασσα, τόσο μέσω επιπλέον παροχών στα πλοία, όσο και σε επίπεδο όρων απασχόλησης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!