THEPOWERGAME
Του Φώτη Κόλλια
Θετικά χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα του 2020 η διοίκηση του ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), εν μέσω πανδημίας και δυσμενούς περιβάλλοντος με συρρίκνωση της αγοράς και ιστορικά χαμηλά περιθώρια διύλισης.
Η πρωτοφανής πτώση ζήτησης & διεθνών περιθωρίων και τα διαδοχικά lockdown οδήγησαν σε σοβαρή απώλεια των λειτουργικών του κερδών. Ωστόσο, ο Όμιλος δεν εμφάνισε αναπροσαρμοσμένες καθαρές ζημιές στο σύνολο του έτους. Παρά τις προβλέψεις 6 χρηματιστηριακών που καλύπτουν τη μετοχή. Optima Bank, Eurobank Equities, Pantelakis Securities, Alpha Finance, UBS, Axia Ventures Group.
Αντιθέτως, έχει Συγκρίσιμα Καθαρά Κέρδη. Έτσι το διοικητικό συμβούλιο προτείνει στη γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος 0,10 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση 2020.
Τα ετήσια Συγκρίσιμα Κέρδη Προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 333 εκατ. ευρώ και τα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ για το 2020.
Στα αποτελέσματα της περυσινής χρονιάς αποτυπώνεται και το νέο άλμα στις εξαγωγές του Ομίλου κατά 11%. «Τα Διυλιστήρια διατήρησαν υψηλά επίπεδα παραγωγής, επιτυγχάνοντας νέα αύξηση εξαγωγών κατά 11% για το 2020. Σε μια περίοδο που πολλά διυλιστήρια στη Μεσόγειο και παγκοσμίως εξαναγκάστηκαν σε προσωρινή, ή και οριστική παύση δραστηριοτήτων» επισημαίνεται.
Πως το χρηματοοικονομικό κόστος έπεσε σε ιστορικά χαμηλά
Η διοίκηση υποστηρίζει πως θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται ευκαιρίες στις διεθνείς αγορές, όπως έπραξε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Όφελος από τη σύναψη πράξεων εμπορίας και αποθήκευσης (contango trades). Στα θετικά περιλαμβάνεται και η βελτίωση ρευστότητας και αναχρηματοδότηση δανείων -ύψους 900 εκατ. ευρώ- με ευνοϊκούς όρους.
Ολοκληρώθηκε με ασφάλεια το μεγαλύτερο διαχρονικά πρόγραμμα συντήρησης μονάδων, στο διυλιστήριο Ασπροπύργου με τη διοίκηση να τονίζει τις σημαντικές επενδύσεις και αναβαθμίσεις μονάδων με αισθητό περιβαλλοντικό όφελος. Προχωρούν και επενδύσεις ύψους 295 εκατ. ευρώ για επιτάχυνση του επιχειρησιακού σχεδιασμού. Ενώ υλοποιείται απρόσκοπτα το εμβληματικό έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη.
Σημαντική μείωση ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων
- Η συνολική ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων για το 2020 παρουσίασε μείωση κατά 8%, στους 6,3 εκατ. τόνους.
- Η κατανάλωση επίγειων καυσίμων κίνησης μειώθηκε κατά μέσο 13% το 2020, ως αποτέλεσμα των περιορισμών στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας COVID-19.
- Ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε αύξηση 15% λόγω καιρικών συνθηκών, καθώς και της επιβολής του lockdown.
Σημαντική μείωση της ζήτησης κατέγραψε η αδασμολόγητη αγορά
- Τα αεροπορικά καύσιμα να εμφανίζουν πτώση σε ποσοστό 67% λόγω των περιοριστικών μέτρων.
- Μεγάλη ήταν η μείωση της τουριστικής κίνησης και τα ναυτιλιακά καύσιμα στο -33%. Λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας στους κλάδους ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας.
Σιάμισιης: Οι στρατηγικές προτεραιότητες του ομίλου
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε: «Το γεγονός που χαρακτήρισε το 2020 ήταν χωρίς αμφιβολία η πανδημία COVID-19 και οι συνέπειες που προκάλεσε διεθνώς, με ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο διύλισης.
Σε ότι αφορά στον Όμιλο, σημαντικές ήταν οι προκλήσεις σε θέματα υγείας και ασφάλειας. Επίσης, δυσμενείς ήταν οι επιπτώσεις στα λειτουργικά οικονομικά αποτελέσματα, άνω των 350 εκατ. ευρώ. Λόγω μείωσης στη ζήτηση και της σημαντικής επιδείνωσης του περιβάλλοντος διύλισης, στα χειρότερα επίπεδα ιστορικά.
Σε αυτό το πρωτόγνωρο περιβάλλον, στοχεύσαμε στην προστασία του προσωπικού και των συνεργατών μας. Κατορθώνοντας να περιορίσουμε την επίδραση της πανδημίας στη λειτουργία και να διασφαλίσουμε την επάρκεια προϊόντων για τις βασικές μας αγορές. Επιπλέον, διατηρήσαμε την παραγωγή σε υψηλά επίπεδα. Την ώρα που πολλά διυλιστήρια περιόριζαν ή ακόμα και διέκοπταν τη δραστηριότητά τους. Ενισχύοντας ταυτόχρονα την εξωστρέφειά μας με νέα αύξηση εξαγωγών.
Η επιτυχής και ασφαλής ολοκλήρωση του έργου συντήρησης και αναβάθμισης στο διυλιστήριο Ασπροπύργου ήταν μια ιδιαίτερη πρόκληση. Λόγω του μεγέθους του έργου, αλλά και τις επιπλέον δυσκολίες λόγω διαχείρισης COVID-19 με την παρουσία άνω των 2.500 εργαζομένων καθημερινά.
Ουσιαστική αναμένεται να είναι η βελτίωση τόσο της οικονομικής συνεισφοράς, όσο και των περιβαλλοντικών επιδόσεων του διυλιστηρίου, από το 2021.
Ως μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, θεωρήσαμε καθήκον μας να ενισχύσουμε με όλες μας τις δυνάμεις την εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Με ουσιαστική συνεισφορά στην πρώτη γραμμή του Εθνικού Συστήματος Υγείας αλλά και παροχή βοήθειας στις λοιπές χώρες όπου έχουμε εμπορική παρουσία.
Βλέποντας μπροστά, δεν αφήσαμε τις στρατηγικές μας προτεραιότητες να καθυστερήσουν. Σημαντική ήταν η πρόοδος αναφορικά με την υλοποίηση της στρατηγικής στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης. Με κύριο επίτευγμα την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Φ/Β έργου στην Κοζάνη. Τη χρηματοδότησή του με ευνοϊκούς όρους και με τη συμμετοχή της EBRD, αλλά και την έναρξη των εργασιών κατασκευής, εν μέσω μίας πολύ δύσκολης περιόδου για την περιοχή.
Οι επενδύσεις σε έργα ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμης ανάπτυξης θα αυξάνονται σταδιακά τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας την πραγματοποίηση των στόχων μας για βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου κατά 50% μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.
Αφήνουμε πίσω μας τη δυσκολότερη ίσως χρονιά για όλους και πιστεύουμε ότι οι συνθήκες θα ξεκινήσουν να ομαλοποιούνται στα επόμενα τρίμηνα. Χωρίς όμως να παραβλέπουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στην πορεία αυτή. Στο πλαίσιο αυτό, θα προταθεί προς τη Γενική Συνέλευση η καταβολή ενός μικρότερου μερίσματος που, αφενός εξαρτάται άμεσα από τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους. Αλλά, κυρίως αντικατοπτρίζει την εκτίμηση για τη θετική πορεία του Ομίλου στο εγγύς μέλλον, παρά τις αυξημένες προκλήσεις.
Τα παραπάνω δε θα μπορούσαν να έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς και τις προσπάθειες όλων των εργαζομένων του Ομίλου, που έδειξαν προσαρμοστικότητα και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για την ουσιαστική συνεισφορά τους».