THEPOWERGAME
Στόχο να αφήσει εποχή η αρχική δημόσια προσφορά (IPO) μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο ελληνικό χρηματιστήριο έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ. Μετά τις επιτυχείς αποκρατικοποιήσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών, της Εγνατίας Οδού και του Λιμένα Ηγουμενίτσας, επιχειρεί να «ταρακουνήσει» το βαλτωμένο ελληνικό χρηματιστήριο με μια αρχική δημόσια προσφορά μαμούθ για τον ΔΑΑ. Και προς την κατεύθυνση αυτή προσέλαβε τις μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου, να τρέξουν τη διαδικασία.
Συγκεκριμένα, από το ΤΑΙΠΕΔ προσλήφθηκαν οι αμερικανικές τράπεζες Morgan Stanley και Bank of America ως οι κύριοι συντονιστές ανάδοχοι. Παράλληλα, ορίσθηκε επικεφαλής των τραπεζών που θα τρέξουν το βιβλίο προσφορών (Senior Joint Bookrunner) η Deutsche Bank. Νομικός σύμβουλος στο εγχείρημα τοποθετήθηκε επίσης η αμερικανική νομική φίρμα White & Case LLP.
Εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά, θα είναι μια από τις μεγαλύτερες διαθέσεις μετοχών που έχει γίνει στη χώρα μας ιστορικά. Δεν αποκλείεται δε να υπάρξει και δεύτερο listing της μετοχής, αν και όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, δεν αποτελεί προτεραιότητα. Η προτεραιότητα είναι η διάθεση του μεγαλύτερου μέρους των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΑΑ και η ανάκαμψη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, μέσω της διάθεσης αυτής (και όχι μόνον).
Το ακριβές ποσοστό μετοχών που θα διατεθεί δεν έχει αποφασιστεί ακόμη, αλλά εκτιμάται ότι δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 15-20%. Σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% του ΔΑΑ, συνολικά 9 εκατ. μετοχές. Συγκεκριμένα, το μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ απαρτίζεται από 30 εκατ. μετοχές ονομαστικής αξίας 10 ευρώ η κάθε μία και το μετοχικό κεφάλαιο να ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ. Επομένως, πριν το IPO δεν αποκλείεται ένα split της μετοχής για λόγους αύξησης της εμπορευσιμότητάς της.
Πριν την πανδημική κρίση, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ ήταν η πώληση του 30% προς ένα στρατηγικό ή χρηματοοικονομικό επενδυτή. Η προσφορά αυτή τότε είχε εκτιμηθεί ότι θα μπορούσε να αποφέρει στο ΤΑΙΠΕΔ 1 έως 1,5 δισ. ευρώ, δεδομένου ότι ο ΔΑΑ το 2019 είχε πετύχει λειτουργικά κέρδη EBITDA άνω του μισού δισ. ευρώ. Οπότε με ένα συντηρητικό πολλαπλασιαστή 7 έως 9 φορές των κερδών EBITDA, η αξία του αερολιμένα ανέρχονταν σε 3,5 έως 4,5 δισ. ευρώ.
Ακόμη και μετά την αφαίρεση του δανεισμού ύψους 650 εκατ. ευρώ που συνάφθηκε το 2019 για την αποπληρωμή της 20ετούς παράτασης του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα, η αξία του 30% κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ ξεπερνούσε το 1 δισ. ευρώ.
Τα δεδομένα φυσικά άλλαξαν για το ΤΑΙΠΕΔ και τον ΔΑΑ με την πανδημία. Κι ενώ τουλάχιστον εννέα επενδυτικά σχήματα είχαν ενδιαφερθεί για το 30% του ΔΑΑ, η διαδικασία πάγωσε για περισσότερο από δύο χρόνια. Σήμερα τα δεδομένα αλλάζουν και πάλι, αφενός μεν με την αύξηση των επιτοκίων, αφετέρου δε με την ολική επαναφορά του ΔΑΑ στα μεγέθη του 2019.
Από τη μια πλευρά η αύξηση του κόστους χρήματος περιορίζει τη διαθεσιμότητά του από επενδυτές και μικρομετόχους, από την άλλη όμως η χώρα φαίνεται να ανακτά γρήγορα μια τουριστική δυναμική που αυξάνει την αξία του αερολιμένα. Σημειώνεται ότι τα έργα στον ΔΑΑ που είχαν σταματήσει λόγω πανδημίας έχουν ξεκινήσει εκ νέου και όλα δείχνουν ότι αν δεν πετύχει φέτος ένα νέο ιστορικό ρεκόρ διακίνησης επιβατών, σίγουρα θα το πετύχει του χρόνου. Ο μεγαλύτερος ωστόσο αστάθμητος παράγοντας είναι φυσικά ο πόλεμος στην Ουκρανία και η έκβασή του.
Σημειώνεται ότι για το IPO του ΔΑΑ θα πρέπει να συμφωνήσουν όλοι οι μέτοχοι, βάσει της συμφωνίας διαχείρισης που έχει συμφωνηθεί για την παραχώρηση του αερολιμένα. Ωστόσο, εκτιμάται ότι η συναίνεση δεν θα αργήσει να έλθει, καθώς η ευρεία διασπορά των μετοχών ΔΑΑ που ετοιμάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ, συμφέρει τους ιδιώτες μετόχους και ειδικά τους Καναδούς της PSP Investments που θα καταστούν ο μεγαλύτερος μέτοχος στην εταιρεία με περίπου 40%.
Αν τελικά ολοκληρωθεί επιτυχώς η διάθεση των μετοχών του ΔΑΑ θα είναι μια από τις μεγαλύτερες που έχει συντελεστεί στη χώρα μας, έχοντας ως αντίστοιχες διαθέσεις εκείνες του ΟΤΕ της περιόδου 1998 και 1999.