THEPOWERGAME
Οι αριθμοί μπορεί να φαντάζουν υπερβολικοί, αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις ανεβάζουν το συνολικό ύψος των επενδύσεων που απαιτούνται για να «πρασινίσουν» οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας στα 10 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα κεφάλαια που χρειάζονται για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και «σταθμών φόρτισης» για φορτηγά και λεωφορεία στο εθνικό οδικό δίκτυο, καθώς για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και για την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών, όπως αποκάλυψε χθες το powergame.gr, εξετάζει το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων ώστε να επενδύσουν κεφάλαια και οι παραχωρησιούχοι.
Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως η επεξεργασία του σχεδίου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, «σε επίπεδο παρουσιάσεων», ώστε να εξεταστεί ποιοι σύμβουλοι πρέπει να αναζητηθούν (χρηματοοικονομικός, νομικός, κ.λπ.). Έχουν όμως γίνει «ανεπίσημες συζητήσεις» με τους παραχωρησιούχους και έχουν αναλυθεί διάφορα σενάρια. Όπως η ένταξη στο ίδιο πακέτο πρόσθετων έργων του νέου συστήματος διοδίων που θα επιτρέπει μεταξύ άλλων και χιλιομετρική χρέωση. Καθώς και των έργων εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε πρανή ή σε διαχωριστικές νησίδες του εθνικού δικτύου, όπως επίσης έγραψε το powergame.gr.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο, καθώς μπορεί να απαιτηθεί μεγάλο διάστημα διαπραγματεύσεων, είναι η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζουν πρόσωπα που ασχολούνται με το σχέδιο. Υπάρχουν, βέβαια, παραδείγματα στην Ευρώπη όπου οι συμβάσεις παρατάθηκαν με τους παραχωρησιούχους να αναλαμβάνουν την υποχρέωση υλοποίησης πρόσθετων έργων. Το ερώτημα είναι αν οι εγκρίσεις, στην περίπτωση που υποβληθεί τελικά σχέδιο επέκτασης των συμβάσεων, δοθούν σε χρόνο που θα επιτρέπει να καλυφθούν οι στόχοι της Κομισιόν για την ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2030.
Οι εκτιμήσεις για επενδύσεις 10 δισ. ευρώ ώστε να αποκτήσουν ενεργειακή αυτονομία και να “πρασινίσουν” οι οδικοί άξονες ακούγονται υπερβολικές, ειδικά σε μια περίοδο που αναζητούνται κεφάλαια για έργα σε άλλους, κρίσιμους τομείς. Όμως μια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, της ACEA, που δημοσιεύθηκε την περασμένη Άνοιξη, είναι αποκαλυπτική. Όπως αναφέρεται «απαιτείται ένας ισορροπημένος συνδυασμός ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων ώστε να εξασφαλιστεί η ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης στην Ευρώπη, ειδικά για τους δημόσιους φορτιστές για χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν διαθέτουν υποδομή στο σπίτι τους».
Μόνο για την κάλυψη των αναγκών των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων (ΙΧ) απαιτούνται μέχρι το 2030 περίπου 6,8 εκατομμύρια δημόσιοι φορτιστές. Η συνολική επένδυση πανευρωπαϊκά, ώστε να επιτευχθούν οι κοινοτικοί στόχοι ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με τη μελέτη της ACEA προσεγγίζει τα 280 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 και περιλαμβάνει το δίκτυο ιδιωτικών και δημοσίων φορτιστών αλλά και την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων και τις νέες μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) ώστε να καλυφθεί η πρόσθετη ζήτηση.
Με άλλα λόγια, χρειάζονται 184 σημεία φόρτισης κάθε 100 χιλιόμετρα στο βασικό (εθνικό) οδικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο για να εξυπηρετούνται οι οδηγοί ΙΧ χωρίς καθυστερήσεις και πολύωρες αναμονές, όπως σήμερα. Θα απαιτηθούν επίσης 51 ταχυφορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα εθνικού οδικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των φορτηγών.
Ακόμα και αν δεν επιτευχθούν οι εξαιρετικά φιλόδοξοι κοινοτικοί στόχοι, τα κεφάλαια που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλα, τόσο από τις εταιρείες παραχώρησης, όσο και από τους διαχειριστές των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό και υπάρχει η συζήτηση για επέκταση των συμβάσεων.