THEPOWERGAME
Δεκαπέντε χώρες της ΕΕ υπογράφουν επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία της ζητούν να παρουσιάσει πρόταση για πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, ενόψει του έκτακτου Συμβουλίου Ενέργειας που θα πραγματοποιηθεί στις 30 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες.
Στην επιστολή με αποδέκτη την επίτροπο Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, οι 15 υπογράφοντες υπουργοί από Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Πορτογαλία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία και Ισπανία, ζητούν από την Κομισιόν να υποβάλει πρόταση που θα συζητηθεί στο έκτακτο Συμβούλιο Ενέργειας της 30ής Σεπτεμβρίου και θα συνοδευτεί από σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, όσο το δυνατόν πιο σύντομα.
Η επιστολή προς την κα. Σίμπσον αναφέρει τα εξής:
«Η ενεργειακή κρίση που ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο έχει επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου και τώρα προκαλεί αβάσταχτες πληθωριστικές πιέσεις που πλήττουν σκληρά τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μας. Αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες που κατέβαλε η Επιτροπή και τα μέτρα που έχει προτείνει για την αντιμετώπιση της κρίσης. Όμως δεν έχουμε ακόμη αντιμετωπίσει το σοβαρότερο πρόβλημα όλων: τη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου« αναφέρουν οι 15 υπουργοί στην επιστολή τους.
Ακόμη, προστίθεται ότι «το ανώτατο όριο τιμών που έχει ζητηθεί από την αρχή από έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό κρατών μελών είναι το μόνο μέτρο που θα βοηθήσει κάθε κράτος-μέλος να μετριάσει την πληθωριστική πίεση, να διαχειριστεί τις προσδοκίες και να παράσχει ένα πλαίσιο σε περίπτωση πιθανών διαταραχών του εφοδιασμού και να περιορίσει τα επιπλέον κέρδη στον κλάδο».
Επιπλέον, σημειώνεται: «Το ανώτατο όριο θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλες τις συναλλαγές χονδρικής φυσικού αερίου και να μην περιορίζεται στις εισαγωγές από συγκεκριμένες δικαιοδοσίες. Μπορεί να σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζει την ασφάλεια του εφοδιασμού και την ελεύθερη ροή φυσικού αερίου εντός της Ευρώπης, επιτυγχάνοντας παράλληλα τον κοινό μας στόχο για μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου. Αυτό το ανώτατο όριο αποτελεί προτεραιότητα και μπορεί να συμπληρωθεί με προτάσεις για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής εποπτείας της αγοράς φυσικού αερίου και την ανάπτυξη εναλλακτικών σημείων αναφοράς για την τιμολόγηση του φυσικού αερίου στην Ευρώπη».
Οι χώρες-υπέρμαχοι κάνουν λόγο για έναν «κινητό κόφτη», ένα «ρευστό» πλαφόν που θα παρακολουθεί τις τιμές του φυσικού αερίου, όπως διαμορφώνονται σε άλλες αγορές, π.χ. στις ΗΠΑ ή στην Ασία. Με τον τρόπο αυτό -υποστηρίζουν- το καύσιμο θα εξακολουθήσει να ρέει στην Ευρώπη καθώς οι τιμές θα είναι ελκυστικές. Από την άλλη, υπάρχουν 12 χώρες που δεν έχουν υπογράψει την επιστολή.
Η Ελλάδα πιέζει για επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή και προτείνει τη σύσταση Ευρωπαϊκού Ταμείου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις υψηλές τιμές φυσικού αερίου. Ειδικά για το πλαφόν στη χονδρική τιμή συντάχθηκε και επιστολή με πρωτοβουλία της Ελλάδας, της Ιταλίας, του Βελγίου και της Πολωνίας την οποία συνολικά υπογράφουν 15 χώρες-μέλη της ΕΕ.
Η ανάρτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη
O πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε σχετική του ανάρτηση χαιρετίζει την επιστολή που απεστάλθηκε στην ΕΕ και αναφέρει στο tweet του:
«Εξαιρετικά νέα στον αγώνα κατά των υψηλών τιμών της ενέργειας! Η πλειοψηφία των 15 κρατών μελών της ΕΕ υποστηρίζει τώρα το αίτημα προς την Επιτροπή για την εφαρμογή ανώτατου ορίου τιμών στο φυσικό αέριο».
Great news in the fight against high energy prices! A majority of 15 Member States now back the request to the Commission to implement a price-cap on natural gas! https://t.co/z4YaC7vsFS pic.twitter.com/Evmz0dQO7e
— Prime Minister GR (@PrimeministerGR) September 28, 2022
Τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται στο Ταμείο θα αξιοποιούνται:
• Για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων απέναντι στις αυξημένες τιμές του φυσικού αερίου.
• Για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως πράσινο υδρογόνο και βιομεθάνιο.
• Για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών των εταιρειών ενέργειας, λόγω των προσπαθειών τους για αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου.
• Για την επέκταση και την τροποποίηση των υποδομών που είναι απαραίτητες για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου και την ενίσχυση της δυνατότητας εισαγωγών από εναλλακτικές πηγές.
• Για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου με άλλο καύσιμο και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης.