THEPOWERGAME
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού σήμερα, το ICC Women Hellas, διοργάνωσε εκδήλωση με θέμα «Τουρισμός στην Ελλάδα, νέες τάσεις μετά την πανδημία», στην οποία έδωσαν το παρών γυναίκες που βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης σε έναν κλάδο που προσφέρει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία και λειτουργεί ως αντίβαρο στις διαδοχικές κρίσεις που έχει υποστεί τα τελευταία 12 χρόνια.
Για μια σεζόν που έχει δώσει πολύ θετικά στοιχεία, σημειώνοντας εκρηκτική αύξηση σε σχέση με το 2021, έκανε λόγο η Υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, η οποία, ωστόσο, δεν έκρυψε τον προβληματισμό της για την ενέργεια και τις πληθωριστικές πιέσεις. Πρόσθεσε πως η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού επικεντρώνεται στη βιωσιμότητα, όπως επίσης στην χρονική και χωρική ισορροπία ώστε να δίνονται ευκαιρίες να αναπτυχθούν και άλλοι λιγότερο δημοφιλείς προορισμοί.
Ο τουρισμός είναι ο αιμοδότης της οικονομίας
Για την CEO της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα, ο τρόπος που ο τουρισμός στήριξε την ελληνική οικονόμα από το 2012 είναι τέτοιος που τον συσχετίζουμε μεν με τη βιομηχανία, παρόλα αυτά δεν πρέπει να νοείται ως τέτοια μιας και έχει μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή αφού διαχέει σε περισσότερες κατευθύνσεις το χρήμα στην οικονομία.
«Ο τουρισμός είναι η επέκταση της ζωής, είναι ο αιμοδότης της ελληνικής οικονομίας και όχι η βαριά βιομηχανία. Τα τελευταία χρόνια είναι πιο ανταγωνιστικός και ενισχύει τα δημόσια έσοδα έμπρακτα. Ταυτόχρονα όμως, οι μεγάλες, μεγαλύτερες από ποτέ, ροές ταξιδιωτών επιβαρύνουν τους γενικά απροετοίμαστους προορισμούς και καθιστούν αδύνατη, υπό τις συνθήκες, την ποιοτική παροχή υπηρεσιών».
Σύμφωνα με την κα Δρέττα, ο ταξιδιώτης αναζητά ουσιαστική βιωματική εμπειρία, επιλέγει αναδυόμενους προορισμούς και δέχεται να πληρώσει περισσότερο για επιλογές που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Κατέληξε λέγοντας πως, εκτός από την ψηφιοποίηση, η ενσωμάτωση παγκόσμιων τάσεων στο προϊόν μας, είναι αναγκαία για να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα μας.
Το ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν
H Μαρία Τόκτωρ, Επικεφαλής Στρατηγικής Ανάπτυξης Grecian Air Seaplanes & της Ελληνικά Υδατοδρόμια, Επικεφαλής Cluster Τουρισμού, ICC Women, υπογράμμισε πως ο τουρισμός είναι πράγματι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και η ραχοκοκκαλιά της ελληνικής οικονομίας, υπενθυμίζοντας πως, πριν την πανδημία, η τουριστική ροή στη χώρα μας ανερχόταν σε 33 εκατομμύρια τουρίστες, ενώ η πτώση που σημειώθηκε στη συνέχεια μας έκανε να επιστρέψουμε στα μεγέθη του 1990.
«Το ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν. Μέχρι στιγμής, μόνο το πρώτο επτάμηνο επισκέφτηκαν την Ελλάδα 13,7 εκατ. τουρίστες. Για να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας, το τουριστικό προϊόν πρέπει να αναπτυχθεί και σε άλλους τομείς και να εμπλουτιστεί».
Μεταξύ των ομιλητριών ήταν και η Κωστάντζα Σμπώκου – Κωνσταντακόπουλου, Συν-Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ομίλου Phaea Resorts, η οποία μίλησε για την αναζήτηση μιας ουσιαστικής και με θετικό πρόσημο εμπειρίας, αλλά και για τη δυναμική που καταγράφει η νέα κατηγορία τουριστών, αυτή των digital nomads.
Η πανδημία οδήγησε, όπως επεσήμανε σε αύξηση των πωλήσεων τουριστικής κατοικίας κατά 150%, δόθηκε έμφαση στα θέματα υγείας και ασφαλείας, ενώ συντελέστηκε στροφή στη ζωή της υπαίθρου, την αυθεντική εμπειρία και την αναψυχή.
«Η Πολιτεία πρέπει να επενδύσει σε υποδομές, σε θέματα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, ΑΠΕ και διαχείριση νερού, και όλοι μαζί να δουλέψουμε ένα σχέδιο δράσης για τον τουρισμό της Ελλάδας του μέλλοντος».
Αρκετές επιχειρήσεις θα μπουν στον αναπτυξιακό νόμο
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB), Αθήνα Χατζηπετρου, ανέφερε ότι το μέλλον του τουρισμού βρίσκεται στα mega trends και ότι το παραγωγικό μοντέλο πρέπει να αλλάξει. «Απευθυνόμαστε σε γενιές που ότι δεν υπάρχει στο ίντερνετ, απλά δεν υπάρχει. Στην HDB, προτεραιότητά μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι οι επιχειρήσεις έχουν αξιόπιστη πρόσβαση στην χρηματοδότηση. Τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουμε δώσει δάνεια ύψους 8,5 δις ευρώ σε πάνω από 41.000 επιχειρήσεις και έχουμε στηρίξει πάνω από 3000 επιχειρήσεις τουρισμού με πάνω από 1 δις ευρώ που αντιπροσωπεύει το 13% των χορηγούμενων δανείων. Εκτιμώ ότι πολλές εταιρείες του κλάδου θα μπουν στον αναπτυξιακό νόμο και εμείς είμαστε εδώ για να στηρίξουμε όσους τολμούν, καινοτομούν και επιχειρούν».
Πρωτιά για το ελληνικό yachting
Την εικόνα που επικρατεί στο yachting και στο πώς ο κλάδος αντεπεξήλθε της πανδημίας εστίασε η Ιφιγένεια Χρυσικοπούλου, General Manager Greece IYC Yachting, τονίζοντας ότι η αγορά ναυλώσεως σκαφών αναψυχής καταγράφει αύξηση και ο στόλος αυξάνεται κατά 8% σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Παραδοσιακά, επρόκειτο για μια προβλέψιμη αγορά όπου οι κρατήσεις γινόταν πολλούς μήνες πριν και δεν ήταν της τελευταίας στιγμής, όπως συμβαίνει τώρα. Ο ρόλος των ηλεκτρονικών κρατήσεων είναι πολύ σημαντικός και θεωρούμε ότι είναι μια τάση που θα παραμείνει».
Το 2022, σημειώθηκε μια εντυπωσιακή αύξηση στις κρατήσεις παγκοσμίως και η Ελλάδα παρέμεινε Νο1 προορισμός για σκάφη άνω των 20 μέτρων με 29% μερίδιο αγοράς σε κρατήσεις, ξεπερνώντας τη Γαλλία με 21% και την Ιταλία με 19% αντίστοιχα. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε, όπως εξήγησε η κα Χρυσικοπούλου, ο χαμηλός ΦΠΑ 5% – 13% και η πριμοδότηση στα καύσιμα.
«Μια μέση ναύλωση 7 ημερών, έχει μέσο κόστος από 20.000 ευρώ και πάνω για ένα σκάφος 20 μέτρων και έως 1 εκατ ευρώ για ένα ολοκαίνουριο. Ένα σκάφος άνω των 24 μέτρων απασχολεί από 4 έως και 30 άτομα στόλο. Ο κλάδος απασχολεί 5000 επαγγελματίες και διαθέτει πάνω από 300 ελληνικά επαγγελματικά σκάφη άνω των 20 μέτρων».
Βούλιαξαν τα αεροδρόμια
Η Κατερίνα Πολάτου, Airline Marketing & Development Manager, Fraport Greece μίλησε για τη μεγάλη επιθυμία του ανθρώπου να επιστρέψει στην κανονικότητα και στο ταξίδι, με την πλειοψηφία των ταξιδιωτών να φτιάχνουν το πρόγραμμα των διακοπών τους, μόνοι τους.
«Στο 8μηνο έχουμε ξεπεράσει κατά 2% τα αντίστοιχα νούμερα του 2019. Από τα 14 αεροδρόμια τα 11 ξεπέρασαν σε επισκεψιμότητα το 2019. Η Γαλλία και η Ιταλία ήταν δύο αγορές που πήγαν πολύ δυνατά. Φέτος είδαμε να ταξιδεύουν άτομα με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, νεαρότερης ηλικίας κόσμος, ενώ πολλοί δεν δίστασαν να ταξιδέψουν μόνοι τους».
Πρόσθεσε πως τα εξατομικευμένα ταξίδια έχουν την τιμητική τους, ενώ έδαφος κερδίζει και το επαγγελματικό ταξίδι.