THEPOWERGAME
Σε ανοδική τροχιά, αν και με ήπιο ρυθμό, έχουν αρχίσει να επιστρέφουν οι δημοφιλείς εμπορικές «πιάτσες», μετά το «σοκ» της πανδημίας.
Το μέσο μηνιαίο ενοίκιο στην οδό Ερμού, διαμορφώθηκε σε 275 ευρώ/τ.μ. κατά τη διάρκεια του φετινού δεύτερου τριμήνου, σχεδόν 6% υψηλότερα από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, όταν δεν είχε ξεπεράσει τα 260 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων Proprius, μικρή άνοδο σημειώνουν τα ενοίκια των καταστημάτων και στη Γλυφάδα, καθώς διαμορφώνονται πλέον σε 140 ευρώ/τ.μ., από 130 ευρώ/τ.μ. πέρσι.
Ήπια αύξηση καταγράφεται επίσης στην αγορά του Πειραιά, στα 80 ευρώ/τ.μ. από 75 ευρώ/τ.μ., όπως επίσης και στην Θεσσαλονίκη, με 130 ευρώ/τ.μ. από 125 ευρώ/τ.μ. Αντιθέτως, σταθερή εμφανίζεται η πορεία των τιμών ενοικίασης καταστημάτων στην περιοχή της Κηφισιάς (110 ευρώ/τ.μ.), όπως επίσης και στο Κολωνάκι (95 ευρώ/τ.μ.).
Βασικός λόγος η φετινή επιστροφή των τουριστών
Ουσιαστικά, ο βασικός λόγος που παρατηρούνται ανοδικές τάσεις σε επιλεγμένες «πιάτσες» έγκειται στην φετινή επιστροφή των τουριστών. Όσες περιοχές ευνοούνται από την παρουσία ξένων επισκεπτών, σημειώνουν αύξηση των ενοικίων, με βασική ωφελημένη αγορά εκείνη της οδού Ερμού, η οποία βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο. Ως εκ τούτου, οι πωλήσεις των καταστημάτων ενισχύονται από το γεγονός ότι οι χιλιάδες ξένοι επισκέπτες, που μένουν σε παρακείμενα ξενοδοχεία και καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούν με μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Proprius, η οποία εκπροσωπεί στην Ελλάδα την Cushman & Wakefield, «η γρήγορη επιστροφή στην ομαλότητα και οι προοπτικές της ανόδου της τουριστικής δραστηριότητας στις περισσότερες εμπορικές πιάτσες, δημιουργούν συνθήκες συγκρατημένης αισιοδοξίας, καθώς ήδη το καλοκαίρι σημειώθηκε αύξηση στην επισκεψιμότητα και τον τζίρο των φυσικών καταστημάτων. Σε ό,τι αφορά τη μισθωτική δραστηριότητα, διατηρήθηκε η δυναμική πορεία που είχε καταγραφεί ήδη από το 2021, με σειρά από νέα καταστήματα».
Μεταξύ άλλων, η Adidas λειτούργησε ένα νέο κατάστημα 844 τ.μ. στην οδό Ερμού, ενώ στην Γλυφάδα άνοιξαν τα καταστήματά τους οι αλυσίδες ένδυσης Alexander & Jacob και Diane Von Furstenber. Η Molton Brown επέλεξε την Κηφισιά για το νέο κατάστημα-«ναυαρχίδα» της, ενώ οι αλυσίδες Cosmos Sport και Waikiki λειτούργησαν νέα καταστήματα στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, σύμφωνα με την Proprius, αναμένεται και μια σειρά από νέες αφίξεις αλυσίδων που ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην ελληνική αγορά, όπως η πολωνική Pepco, γνωστή και ως «Jumbo» της Πολωνίας, η επίσης πολωνική LPP και η Vakko από την Τουρκία. Κατά το φετινό δεύτερο τρίμηνο, σημειώθηκε και μια σημαντική νέα «άφιξη» στην αγορά, καθώς εγκαινιάστηκε το εμπορικό πάρκο Kifisos Retail Park, επιφάνειας 14.555 τ.μ. στην συμβολή των οδών Πειραιώς και Κηφισού. Το ακίνητο αναπτύχθηκε από την ελληνική θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ten Brinke κι έχει ήδη αγοραστεί από την Trade Estates ΑΕΕΑΠ, την θυγατρική του ομίλου Φουρλή.
Οι αναλυτές της Proprius αναμένουν αύξηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, κατά την διάρκεια του επόμενου δωδεκαμήνου. Αν η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιωθεί, θα αποτελέσει θετικό νέο και για την αγορά των εμπορικών καταστημάτων, καθώς ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των ενοικίων και των αξιών των εμπορικών ακινήτων.