THEPOWERGAME
Μειώθηκαν μέσα στο 2021 οι καταγγελίες καταναλωτών στον Συνήγορο Καταναλωτή (ΣτΚ). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης του ΣτΚ οι καταγγελίες μειώθηκαν από 12.943 που ήταν το 2020, σε 11.407 πέρυσι. Σημείωσαν έτσι μείωση περίπου 12%. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι καταγγελίες της περασμένης χρονιάς είναι οριακά χαμηλότερες και από το 2019 (είχαν ανέλθει σε 11.343).
Είναι η πρώτη φορά που οι καταγγελίες που δέχεται ο ΣτΚ εμφανίζουν μείωση μέσα σε μια χρονιά. Όλες τις άλλες φορές, ο αριθμός των καταγγελιών που έφτανε στον ΣτΚ σημείωνε είτε μεγάλη, είτε μικρή αύξηση. Έτσι από τις 3.553 καταγγελίες που δέχθηκε το 2012, το 2020 φτάσαμε σε ιστορικό επίπεδο, για να μειωθούν σημαντικά το 2021.
Η περσινή μείωση αποδίδεται, κυρίως στην υποχώρηση του κύματος καταγγελιών που καταγράφηκαν σε ορισμένους κλάδους της οικονομίας, λόγω εφαρμογής των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων εξαιτίας της πανδημίας. Τέτοιοι κλάδοι, όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, ήταν των ταχυμεταφορών, των αερομεταφορών, του ηλεκτρονικού εμπορίου, της διασκέδασης κ.ά. Οι κλάδοι αυτοί, σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, αιφνιδιάστηκαν από την αύξηση της κίνησης ή και από τα μέτρα περιορισμού, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στους καταναλωτές.
Έτσι το 2020 οι καταγγελίες πολλαπλασιάστηκαν, για να μειωθούν στη συνέχεια το 2021, με την ομαλοποίηση των μέτρων της πανδημίας. Τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης για το 2021 που παρέδωσε χθες στον Πρόεδρο της Βουλής Κων/νο Τασούλα ο κ. Ζαγορίτης, δείχνουν ότι πέρυσι υπήρξε μείωση των καταγγελιών στις «Υπηρεσίες Υγείας» κατά 40,9%, στις «Υπηρεσίες Μεταφορών» κατά 40,8%, στις «Υπηρεσίες Αναψυχής» κατά 37,2% και στις «Υπηρεσίες Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων» κατά 32%.
Μόνο μια κατηγορία εμφάνισε αύξηση των καταγγελιών και αφορά στις «Υπηρεσίες Ύδρευσης και Ενέργειας». Η αύξηση ανήλθε σε 76,6% σε σχέση με το 2020 και σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, αποδίδεται στο σύνολό της στην αύξηση των καταγγελιών των καταναλωτών για τις εταιρείας ενέργειας. «Δεν υπάρχει διαφοροποίηση στις καταγγελίες για την ύδρευση μεταξύ 2020 και 2021», λέει ο κ. Ζαγορίτης, η αύξηση μάλιστα αυτή καταγράφεται κυρίως στο δ’ τρίμηνο του 2021.
Έκτοτε οι καταγγελίες του κλάδου ενέργειας αυξάνονται και μέσα στο 2022 τριπλασιάζονται σε σχέση με το 2021. Μόνον στο 8μηνο του 2022 οι καταγγελίες στον ΣτΚ ανήλθαν σε 3.749, σημειώνοντας αύξηση 280% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Ο κ. Ζαγορίτης σημειώνει ότι στο α’ εξάμηνο του 2022 η αύξηση των καταγγελιών είναι ακόμη μεγαλύτερη και ξεπερνά το 300%, αλλά «καθώς ίσχυσε η απόφαση της κυβέρνησης για αναστολή εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής τον περασμένο Ιούλιο, οι καταγγελίες υποχώρησαν».
Ο ίδιος χαρακτήρισε την «κακή» εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής ως τον βασικό υπαίτιο της βροχής καταγγελιών που δέχθηκε η ανεξάρτητη αρχή τους τελευταίους 9-12 μήνες.
Εν κατακλείδι, στο 8μηνο του 2022 υπήρξαν 9.380 καταγγελίες που είναι αυξημένες κατά 29% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Ωστόσο στο ΣτΚ εκτιμούν ότι τώρα ο ρυθμός αυτός θα μειωθεί, καθώς υποχωρούν οι καταγγελίες στον τομέα ενέργειας.
Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά ο τομέας της ενέργειας λαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στις καταγγελίες των καταναλωτών. Στον παρελθόν τον ρόλο αυτό είχαν τα καταναλωτικά αγαθά (εμπόριο), οι τηλεπικοινωνίες και οι τράπεζες. Τότε οι καταγγελίες στον τομέα της ενέργειας δεν ξεπερνούσαν το 6% έως 7%, ενώ το 2022 ξεπερνούν το 33% (μέχρι στιγμής).