THEPOWERGAME
Οι προστατευτικές μάσκες έφυγαν και τα προϊόντα μακιγιάζ επέστρεψαν δριμύτερα, καθώς ο κόσμος κυκλοφόρησε ελεύθερα μετά τα lockdowns της πανδημικής κρίσης. Η αγορά των ειδών φροντίδας και ομορφιάς αποτυπώνει καταναλωτικές τάσεις και εξελίξεις σε μια ταραχώδη περίοδο για την παγκόσμια οικονομία, η οποία δέχεται κραδασμούς από τον διψήφιο πληθωρισμό στην ενέργεια.
Ο «δείκτης του κραγιόν» (Lipstick Index), ο οποίος καθιερώθηκε από τον Λέοναρντ Λόντερ το 2001 όταν ήταν πρόεδρος της Estee Lauder Cos, καταδεικνύει τον ρόλο που διαδραματίζουν αυτά τα προϊόντα στην παγκόσμια κατανάλωση, με το γυναικείο κοινό να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Τότε ο Λόντερ ερμήνευσε την αύξηση των πωλήσεων στα κραγιόν ως μια στροφή των γυναικών στα προϊόντα μακιγιάζ ως αντίδοτο στην απαισιοδοξία της οικονομικής κρίσης εκείνη την εποχή.
Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-09 ανέδειξε τον δείκτη του μεικ απ (Foundation Index) με τη λογική ότι οι γυναίκες προτιμούσαν μια αψεγάδιαστη επιδερμίδα από τα χρωματιστά χείλη, όπως επισημαίνεται από το Bloomberg. Στην πανδημική κρίση ήρθε η σειρά του δείκτη αρωμάτων (Perfume Index) διότι εικάζεται πως η αβεβαιότητα για την επόμενη ημέρα έστρεψε τους καταναλωτές σε επιλογές με μεγαλύτερη διάρκεια. Στα πρώτα lockdown σημειώθηκε επίσης μεγάλο καταναλωτικό ενδιαφέρον για τα προϊόντα μαλλιών. Ανεξάρτητα από την ονομασία των τάσεων στην παγκόσμια αγορά των προϊόντων ομορφιάς, οι προτιμήσεις των καταναλωτών αντανακλούν στις εξελίξεις.
Με την άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις και το άνοιγμα των οικονομιών, οι πωλήσεις κραγιόν αυξήθηκαν στην Ευρώπη κατά 60,6% από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2022 σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Εκτός του δυναμικού come-back των κραγιόν, μεγάλη ζήτηση παρουσιάζουν επίσης τα προϊόντα περιποίησης χειλιών, τα καλλυντικά προσώπου και τα βερνίκια νυχιών, όπου στην Ευρώπη σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 20,7%, 20,3% και 12,6%, αντίστοιχα, μέσα στο α’ επτάμηνο του 2022, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων IRI και το πρακτορείο Bloomberg.
Δυναμική επιστροφή κάνουν επίσης τα προϊόντα μακιγιάζ, σημειώνοντας αύξηση στην κυκλοφορία νέων προϊόντων κατά 54,6% τον Αύγουστο στις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Νέες κυκλοφορίες αυξήθηκαν επίσης στα προϊόντα περιποίησης μαλλιών της τάξεως του 12,2%, με τους παράγοντες των αγορών να τρέφουν υψηλές προσδοκίες για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Αντίθετα οι πωλήσεις των μασκών φροντίδας προσώπου υποχώρησαν κατά 9,9% καθώς η τάση της προσωπικής περιποίησης μαζί με το άνετο ντύσιμο αποδυναμώθηκε καθώς ο κόσμος άρχισε σταδιακά να επιστρέφει στις συνήθειες και τη ρουτίνα της εποχής προ πανδημίας.
Απαλλαγμένη η αγορά προϊόντων ομορφιάς από τον οξυμένο πληθωρισμό
Σε γενικές γραμμές, πάντως, η αγορά των ειδών μακιγιάζ και φροντίδας προσώπου δεν επηρεάζεται τόσο από την αλματώδη άνοδο των τιμών που παρατηρείται όχι μόνον στην ενέργεια, αλλά επίσης στα τρόφιμα και στην πλειοψηφία κυρίως των καταναλωτικών αγαθών. Σύμφωνα με στοιχεία της NPD Group, οι τιμές των premium προϊόντων ομορφιάς στις ΗΠΑ ενισχύθηκαν κατά μόνον 2% από τον Ιανουάριο μέχρι τον Αύγουστο από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Είναι αρκετά χαμηλότερη αύξηση συγκριτικά με τον πληθωρισμό που διαμορφώθηκε στο 8,2% τον Αύγουστο, με την άνοδο των τιμών στα τρόφιμα να διαμορφώνεται στο 11,4% ή τα είδη ρουχισμού που έγιναν ακριβότερα κατά 5,1% τον Ιούλιο.
Τελικά, τα προϊόντα ομορφιάς είναι μια προσιτή πολυτέλεια που απευθύνεται κυρίως στο γυναικείο κοινό, το οποίο συνετέλεσε στο 70% όλων των καταναλωτικών δαπανών στις ΗΠΑ προ πενταετίας, σύμφωνα με έρευνα της EY.