THEPOWERGAME
To Facebook πέρασε σε αντεπίθεση στην Αυστραλία, καθώς απαγόρευσε στους αυστραλούς πολίτες την πρόσβαση και την κοινή χρήση ειδησεογραφικών άρθρων μέσω της πλατφόρμας του.
Ο αμερικανικός κολοσσός προχώρησε σε αυτό το αυστηρό μέτρο, μετά την απόφαση της αυστραλιανής κυβέρνησης να περάσει ένα νομοσχέδιο που θα υποχρεώνει όλες τις διαδικτυακές πλατφόρμες να πληρώνουν τα μέσα ενημέρωσης για να παίρνουν τις ειδήσεις.
Φυσικά, μετά από αυτό το εμπάργκο του Facebook, η κυβέρνηση της Αυστραλίας απάντησε, χαρακτηρίζοντας μάλιστα αυτή την κίνηση της πλατφόρμας άκρως «αυθαίρετη».
Σήμερα το πρωί οι Αυστραλοί χρήστες του Facebook δεν μπορούσαν πλέον να επισκεφθούν συνδέσμους πληροφόρησης τοπικών ή διεθνών μέσων ενημέρωσης και οι άνθρωποι που ζουν στο εξωτερικό δεν είχαν πλέον πρόσβαση σε αυστραλιανές πληροφορίες.
Τι δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών της Αυστραλίας;
Ο Αυστραλός υπουργός Οικονομικών Τζος Φράιντενμπεργκ δήλωσε ότι οι αρχές δεν προειδοποιήθηκαν από το Facebook για την απόφασή του να μην επιτρέπει πλέον στους χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης να δημοσιεύουν συνδέσμους για άρθρα ή να επισκέπτονται τις σελίδες στο Facebook διεθνών ειδησεογραφικών μέσων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτά «τα μέτρα είναι άχρηστα, αυθαίρετα και θα ζημιώσουν τη φήμη του εδώ στην Αυστραλία».
Ο Φράιντενμπεργκ δήλωσε ότι η κυβέρνησή του εξακολουθεί να είναι “απολύτως αποφασισμένη” να προχωρήσει με το νομοσχέδιό της που έχει στόχο οι πλατφόρμες να αμείβουν τα μέσα ενημέρωσης για την αναδημοσίευση περιεχομένων τους.
Το σχέδιο νόμου της αυστραλιανής κυβέρνησης υιοθετήθηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και τώρα βρίσκεται ενώπιον της Γερουσίας.
“Αυτό που επιβεβαιώνουν τα σημερινά γεγονότα για όλους τους Αυστραλούς είναι η κυρίαρχη θέση αυτών των γιγάντων στην οικονομία μας και το ψηφιακό τοπίο”, πρόσθεσε, λίγες μόνον ώρες μετά την “εποικοδομητική συνομιλία” που δήλωσε στο Twitter ότι είχε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Facebook Μάρκ Ζάκερμπεργκ.
Πολλές επίσημες σελίδες στο Facebook υπηρεσιών αρωγής που εξυπηρετούν στην προειδοποίηση του πληθυσμού σε περίπτωση πυρκαγιάς, κυκλώνα ή ακόμη επιδημίας, σταμάτησαν να λειτουργούν.
Τι λέει το Facebook
Εκπρόσωπος του Facebook δήλωσε ότι οι επίσημες σελίδες της κυβέρνησης “δεν θα επηρεαστούν” από τα μέτρα αντιποίνων και δεσμεύτηκε για την αποκατάσταση όλων των σελίδων που “επηρεάστηκαν ακούσια”.
Κι άλλοι ιστότοποι της χώρας επηρεάστηκαν επίσης από αυτό το μέτρο και η λειτουργία τους επανέρχεται στο φυσιολογικό καθώς περνάει η ώρα.
Η διευθύντρια του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (HRW) της Αυστραλίας Ιλέιν Πίρσον χαρακτήρισε τον αποκλεισμό αυτόν –ο οποίος είχε επίσης έναν αντίκτυπο στις μη κυβερνητικές οργανώσεις, όπως και στην σελίδα στο Facebook του HRW– “επικίνδυνη και ανησυχητική στροφή”.
“Η διακοπή της πρόσβασης σε ζωτικής σημασίας πληροφορίες σε όλη τη χώρα μέσα στη νύχτα είναι απαράδεκτη”, σημείωσε.
Το Facebook ανακοίνωσε ότι δεν είχε άλλη επιλογή από τον αποκλεισμό πληροφοριών.
Διαφορετική στάση από τη Google
Η αντίδραση του Facebook έρχεται σε αντίθεση με αυτήν της Google, η οποία αποδέχθηκε χθες Τετάρτη να καταβάλλει “σημαντικά ποσά” σε αντάλλαγμα για περιεχόμενο του ειδησεογραφικού ομίλου News Corp. του Ρούπερτ Μέρντοχ.
Αυτό είναι το πρώτο συμβόλαιο αυτού του είδους που υπογράφεται από έναν μεγάλο ειδησεογραφικό όμιλο.
Η News Corp έπαιξε καθοριστικό ρόλο προκειμένου η συντηρητική κυβέρνηση της Αυστραλίας να επιτεθεί στους γίγαντες της τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τον Ίστον, το Facebook έχει γνωστοποιήσει σε αυστραλιανούς υπεύθυνους ότι “η συναλλαγή ανάμεσα στο Facebook και τους εκδότες γίνεται υπέρ των τελευταίων” και αποφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε εισόδημα για τους αυστραλιανούς ομίλους Τύπου.
“Δυστυχώς αυτή η νομοθεσία δεν κάνει αυτό. Μάλλον επιζητεί να τιμωρήσει το Facebook για περιεχόμενα που δεν αναπαρήγαγε ή ζήτησε”, σύμφωνα με τον ίδιο.
Βάσει αυτού του “δεσμευτικού κώδικα δεοντολογίας” που προωθεί η αυστραλιανή κυβέρνηση, οι μηχανές αναζήτησης θα οφείλουν να αμείβουν τα μέσα ενημέρωσης ανάλογα με την κίνηση που έχουν οι τίτλοι τους.
Η αυστραλιανή πρωτοβουλία παρακολουθείται στενά σε όλον τον κόσμο την ώρα που τα μέσα ενημέρωσης υποφέρουν σε μια ψηφιακή οικονομία στην οποία τα έσοδα από τις διαφημίσεις συγκεντρώνονται ολοένα και περισσότερο στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τις αυστραλιανές αρχές ανταγωνισμού, η Google συγκεντρώνει το 53% των διαφημιστικών δαπανών στη χώρα και το Facebook το 28%, οι άλλοι παράγοντες της αγοράς, μεταξύ των οποίων οι ειδησεογραφικές επιχειρήσεις, μοιράζονται τα λίγα που απομένουν, τα οποία αποδεικνύονται ανεπαρκή για την χρηματοδότηση της δημοσιογραφίας.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ – ΜΠΕ