THEPOWERGAME
Στην αεροπορική αγορά κυκλοφορεί ένα ανέκδοτο σύμφωνα με το οποίο στην Ryanair έχουν έτοιμη μία φόρμα ανακοινώσεων για κλεισίματα βάσεων όπου απλώς αλλάζουν τα ονόματα των χωρών, των υπουργών τουρισμού, των αεροδρομίων και των θέσεων που επικαλούνται ότι θα χαθούν μετά από την αποχώρηση της ιρλανδικής πολυεθνικής. Φέτος για παράδειγμα, πριν την απόφαση για το κλείσιμο της βάσης στην Αθήνα, η Ryanair είχε προχωρήσει στο κλείσιμο βάσεών της σε Όσλο και Φρανκφούρτη που είναι ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης.
Από την Μαρία Αντουανέτα στον Κικίλια
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ryanair βγαίνει επιθετικά για να ανακοινώσει το κλείσιμο μιας βάσης ή τον περιορισμό παρουσίας της σε μία χώρα. Στην Ελλάδα το έχει κάνει τουλάχιστον δύο φορές, όταν έκλεισε νωρίτερα το θερινό της πρόγραμμα το 2016, κατηγορώντας την τότε υπουργό Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, για συμπεριφορά Μαρίας Αντουανέτας και το 2018 με το κλείσιμο της βάση στα Χανιά (σ.σ. όπου επέστρεψε το 2021). Χθες στο επίκεντρο της επίθεσης βρέθηκαν το αεροδρόμιο της Αθήνας, η Fraport, η Ελληνική Κυβέρνηση και ο Βασίλης Κικίλιας «κατηγορούμενοι» για έλλειψη κινήτρων ως προς την στήριξη των πτήσεων σε μη περιόδους αιχμής.
Η κίνηση της Ryanair ξάφνιασε το Αεροδρόμιο της Αθήνας όσο και τους υπόλοιπους «εμπλεκόμενους», οι οποίοι φέρεται να μην ενημερώθηκαν από την ίδια την εταιρεία για τις προθέσεις της αλλά από τα δημοσιεύματα που προέκυψαν από την συνέντευξη Τύπου που έδωσε σε Έλληνες δημοσιογράφους στο Δουβλίνο ο Michael O’ Leary. Εάν ισχύουν οι πληροφορίες, πέρα από το «άκομψο» της συμπεριφοράς του να μην ενημερώνεις πρώτα μακροχρόνιους συνεργάτες σου για την αλλαγή της σχέσης, στη συγκεκριμένη περίπτωση το bullying μέσω Τύπου θα είχε αποφευχθεί καθώς όπως ανακοίνωσαν κύκλοι του Υπουργείου Τουρισμού βρίσκεται σε επεξεργασία συγκεκριμένο πλάνο το οποίο εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr στόχος του υπουργείου και της κυβέρνησης ήταν και είναι τα μέτρα να ανακοινωθούν επίσημα τις επόμενες ημέρες στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Λάθος timing
Πέρα από τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες, πληροφορίες του powergame από την αγορά θέλουν και τους αεροδρομικούς φορείς να ανακοινώνουν το επόμενο διάστημα γενναιόδωρα σχήματα εκπτώσεων για να προσελκύσουν τις αεροπορικές εταιρείες. Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν τα αρμόδια στελέχη του Αεροδρομίου της Αθήνας να είχαν προσπαθήσει να επικοινωνήσουν με την ιρλανδική εταιρεία ώστε να ενημερώσουν για την πολιτική του αεροδρομίου στην προσεχή χειμερινή περίοδο όμως φέρεται να μην υπήρξε ανταπόκριση από την πλευρά των ανθρώπων της Ryanair.
Η απώλεια των πτήσεων που κόβει η Ryanair – διατηρεί 10 (Δουβλίνο, Λονδίνο, Βρυξέλλες, Μιλάνο, Μπολόνια, Ρώμη (Φιουμιτσίνο), Βουδαπέστη, Κατοβίτσε, Βιέννη και Μάλτα) – αναμένεται να καλυφθούν σε μεγάλο βαθμό από νέα δρομολόγια που προσθέτουν άλλες αεροπορικές. Παράλληλα κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι οι υπόλοιπες πτήσεις που κόπηκαν από το πρόγραμμα της Ryanair δύσκολα θα μπορούσαν να είναι βιώσιμες στην χειμερινή περίοδο μετά και από τις αυξήσεις που έχουν προκύψει στις τιμές των αεροπορικών καυσίμων. Για παράδειγμα ανάμεσα στις πτήσεις που κόπηκαν ήταν αυτές προς την Άκαμπα της Ιορδανίας, την Κατάνια, το Βίλνιους και το Βρόκλαου στην Πολωνία.
To κενό που αφήνει η Ryanair όπως προαναφέρθηκε ήδη, θα καλυφθεί από νέες συνδέσεις όπως αυτή της Jet2 από και προς Μπερμιγχαμ – Μαντσεστερ, της Delta Airlines για JFK στην Νέα Υόρκη, της Aegean για Τυνησία και Ριάντ, της Sky Express για Μόναχο, Μιλάνο και Σόφια καθώς και μια σειρά άλλων συνδέσεων που αναμένεται να οριστικοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Οι παραπάνω πτήσεις είναι σε σύγκριση με το χειμερινό πρόγραμμα του 2020, του τελευταίου που είχε ανακοινωθεί και είχε αρχίσει να εκτελείται μέχρι την έλευση της πανδημίας.
Η άνοδος της Sky Express
Ένα ενδιαφέρον στατιστικό στοιχείο που μπορεί και να μεταφράζει και την κίνηση αποχώρησης της Ryanair είναι ότι η low cost αεροπορική είχε μερίδιο της τάξης του 15-16% στο σύνολο των πτήσεων που πραγματοποιούνταν στο Ελευθέριος Βενιζέλος το 2019 με το ποσοστό αυτό να πέφτει στο 8% την φετινή χρονιά. Αντίθετα η Sky Express από 2,5% το 2019 ανέβασε φέτος το ποσοστό της στις πτήσεις του αεροδρομίου της πρωτεύουσας στο 13% ρίχνοντας την Ryanair στην τρίτη θέση της αγοράς.
Η έξοδος της Ryanair από τις πτήσεις εσωτερικού (η τελευταία που είχε κρατήσει ήταν Αθήνα – Σαντορίνη) αλλά και από προορισμούς του εξωτερικού συνέπεσε με την έλευση της Sky Express στο αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά και την επέκτασή της τον τελευταίο χρόνο σε αρκετούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Τέλος ένα ακόμη ενδιαφέρον στατιστικό είναι ότι 25 από τους 35 προορισμούς που έχει πετάξει από το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι με κίνητρα που είχε δώσει το Ελευθέριος Βενιζέλος προς όλες τις αεροπορικές για την σύνδεση με προορισμούς όπου δεν υπήρχε έως τότε απευθείας αεροπορική γραμμή.