THEPOWERGAME
Αν και επιτάχυναν τον ψηφιακό τους βηματισμό εν μέσω της πανδημίας, οι ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικά οι μικρομεσαίες, εξακολουθούν να εμφανίζουν σημαντική υστέρηση στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών. Η Ελλάδα απέχει μακράν σε αυτό το πεδίο συγκρινόμενη με τις επιδόσεις των κρατών-μελών της ΕΕ, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα του Δείκτη Ψηφιακής Έντασης των επιχειρήσεων (Digital Intensity Index -DII 2021).
Τα στοιχεία του Δείκτη κατατάσσουν τη χώρα μας μόλις στην τέταρτη θέση από το τέλος της ευρωπαϊκής κατάταξης και συγκεκριμένα 24η ανάμεσα στα 27 ευρωπαϊκά κράτη. Οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες εμφανίζουν πολύ χαμηλό DII, γεγονός που υποδηλώνει χαμηλό ποσοστό εταιρικών επενδύσεων σε ψηφιακές τεχνολογίες.
Συγκεκριμένα, μόλις το 3% των ελληνικών εταιρειών έχει πολύ υψηλό βαθμό ψηφιακής έντασης, το 14% έχει υψηλό βαθμό, ενώ το 22% σκοράρει χαμηλά στον Δείκτη Ψηφιακής Έντασης, με τη μεγάλη μερίδα των επιχειρήσεων της χώρας, το 61%, να έχει πολύ χαμηλή επίδοση.
Η Ελλάδα ξεπερνά στον Δείκτη Ψηφιακής Έντασης των επιχειρήσεων μόνο την Ουγγαρία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, που είναι τα τρία κράτη με τις χειρότερες επιδόσεις. Αδύναμες, αν και καλύτερες από αυτές της Ελλάδας, είναι και οι επιδόσεις της Λετονίας, της Πολωνίας και της Σλοβακίας.
Ο DII μετρά τη χρήση διαφορετικών ψηφιακών τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις και η βαθμολογία του (0-12) καθορίζεται από το πόσες από τις 12 επιλεγμένες ψηφιακές τεχνολογίες χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις. Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία, τόσο μεγαλύτερη είναι η ψηφιακή ένταση της επιχείρησης, που κυμαίνεται από πολύ χαμηλή έως πολύ υψηλή.
Ευρωπαίοι πρωταθλητές
Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων που έφτασαν σε πολύ υψηλό επίπεδο DII ήταν στη Φινλανδία, τη Δανία και τη Μάλτα (10%) και τη Σουηδία (9%). Εν τω μεταξύ, η Ρουμανία και η Βουλγαρία υστερούσαν με περίπου τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων που χαρακτηρίζονται από πολύ χαμηλή ψηφιακή ένταση (77% και 74%, αντίστοιχα).
«Η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από τις επιχειρήσεις έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά τους. Η κρίση που προκλήθηκε από τον COVID-19 έδειξε επίσης ότι η ψηφιοποίηση είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της οικονομικής ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων» σχολιάζει η Eurostat, η οποία δημοσιοποίησε τα σχετικά στοιχεία.
Ασθμαίνει συνολικά η Ευρώπη
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 2021, μόνο το 3% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην ΕΕ έφτασε σε πολύ υψηλό επίπεδο ψηφιακής έντασης, ενώ το 19% κινήθηκε σε υψηλό επίπεδο. Οι περισσότερες από τις ΜμΕ, ωστόσο, κατέγραψαν είτε χαμηλά (34%) είτε πολύ χαμηλά (45%) επίπεδα ψηφιακής έντασης.
Οι επιδόσεις αυτές βρίσκονται πολύ μακριά από τους του «Digital Compass» – το όραμα της ΕΕ για τη δεκαετία του ψηφιακού μετασχηματισμού, σύμφωνα με το οποίο περισσότερο από το 90% των ΜΜΕ της ΕΕ θα πρέπει να φτάσει τουλάχιστον ένα βασικό επίπεδο ψηφιακής έντασης έως το 2030.