THEPOWERGAME
Το φυσικό σημείο, η χωροθέτηση των καταστημάτων, ήταν ανέκαθεν για τις αλυσίδες supermarket το ‘άγιο δισκοπότηρο’ της ανάπτυξής τους.
Οι εταιρείες του κλάδου διαγκωνίζονταν για ένα καλό «πόστο» στη γειτονιά και κονταροχτυπιούνταν συχνά για τα σημεία-φιλέτα ανά περιοχή.
της Νατάσας Φραγκούλη
Με το κανάλι του online λιανεμπορίου να ανοίγει διάπλατα -και στην Ελλάδα- και τους χρόνους παράδοσης να εξελίσσονται σε στοίχημα για κάθε αλυσίδα, σήμερα το νέο σημείο που θέλουν να βρίσκονται τα supermarkets είναι …οι πλατφόρμες delivery.
Πλατφόρμες, όπως το BOX της Cosmote, το efood.gr, που ανήκει πλέον στον γερμανικό κολοσσό online delivery Delevery Hero, έχουν ήδη συμφωνίες συνεργασίας με αλυσίδες supermarkets, ώστε να διεκπεραιώνουν online τις παραγγελίες και να παραδίνουν τα προϊόντα στην πόρτα του καταναλωτή.
Οι πλατφόρμες delivery, που ξεκίνησαν το 2020 να υποδέχονται παραγγελίες supermarket, είχαν μεγάλο μερίδιο …ευθύνης για την εκτίναξη των online πωλήσεων των αλυσίδων στο κλείσιμο του 2020: τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις τους εκτοξεύθηκαν κατά 669% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, με τους οποίους συνομίλησε το “PG”, ένα σημαντικό μερίδιο αυτού του αυξημένου τζίρου προήλθε μέσα από τις πλατφόρμες delivery.
Αυτός είναι, άλλωστε, και ένας από τους λόγους της μεγάλης κινητικότητας, που παρατηρείται αυτή την περίοδο, και θέλει τις αλυσίδες supermarket να βρίσκονται σε επαφές με online πλατφόρμες delivery, με στόχο τη σύναψη σχετικών συμφωνιών.
Ήδη σήμερα το box.gr της Cosmote συνεργάζεται με τις αλυσίδες Κρητικό και Μασούτη, το delivery.gr με την ΑΒ Βασιλόπουλος και το efood.gr, το οποίο μπήκε μάλιστα πρώτο στο κανάλι του λιανεμπορίου, με τον Σκλαβενίτη.
«Το οργανωμένο λιανεμπόριο θέλει να βρεθεί εκεί που είναι και οι πελάτες του. Και οι πελάτες του βρίσκονται -σε ένα μεγάλο ποσοστό- στις πλατφόρμες delivery, παραγγέλνοντας online τον καφέ τους ή το σνακ τους» εξηγούν οι ίδιες πηγές.
Έρχονται νέες συμφωνίες
Η αγορά περιμένει αυτή την περίοδο τις κινήσεις του έτερου μεγάλου παίκτη στο online delivery, της φιλανδικής Wolt, η οποία πριν από ένα μήνα προχώρησε στη σύσταση θυγατρικής με την επωνυμία “Wolt Market Greece”.
Η 100% θυγατρική της Wolt Greece αποτελεί το πρώτο βήμα της Wolt για την είσοδό της στη διανομή προϊόντων supermarket.
Οι προετοιμασίες για το λανσάρισμα της νέας υπηρεσίας, που θα είναι αρχικά διαθέσιμη στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας και σταδιακά θα επεκταθεί στις υπόλοιπες περιοχές της πόλης, είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Η εταιρεία υπόσχεται να αλλάξει την εμπειρία των αγορών ειδών super market, προσφέροντας, μεταξύ άλλων, παράδοση μέσα σε μισή ώρα, όπως ισχύει για τις παραδόσεις φαγητού, και live tracking της παραγγελίας, ώστε να γνωρίζουν οι πελάτες, που βρίσκεται η παραγγελία και πότε θα την παραλάβουν.
Ποιοτικές αλλαγές
Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα ένας στους πέντε καταναλωτές στην Ελλάδα απαντά ότι, αν αγόραζε σήμερα ηλεκτρονικά από ένα supermarket, θα το έκανε μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα delivery (τύπου BOX και efood).
Εξάλλου, το 18% απαντά σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ ότι το τελευταίο δεκαήμερο έχει αγοράσει τρόφιμα από μια αντίστοιχη πλατφόρμα.
Οι εφαρμογές online delivery δεν ευθύνονται μόνο για την αύξηση των online παραγγελιών από supermarket, αλλά και για τις αλλαγές στο ψηφιακό καλάθι του καταναλωτή.
Σύμφωνα με έρευνα της Convert Group, το μέσο ηλεκτρονικό “καλάθι του νοικοκυριού” μειώθηκε σε αξία από τα €100 στην αρχή του 2020 στα €80 στο τέλος του χρόνου.
Αυτό συνέβη επειδή οι καταναλωτές είχαν σκοπό περισσότερο την άμεση κατανάλωση και λιγότερο το στοκάρισμα προϊόντων σε προσφορά.
Οπότε και πραγματοποιούσαν πιο συχνά οnline παραγγελίες.
«Επίσης οφείλεται στο ότι οι online παραγγελίες από τις πλατφόρμες delivery έχουν αισθητά μικρότερη αξία» εξηγεί η εταιρεία.
Καλπάζει το online
Με τις online αγορές από supermarket να καλπάζουν, ο ρόλος των applications online delivery είναι σίγουρο πως θα είναι καταλυτικός στο νέο αγοραστικό μοντέλο, που διαμορφώνεται μετά την πανδημία.
Το 2020 το ψηφιακό κανάλι αγορών ξεπέρασε κάθε προσδοκία στην Ελλάδα, ξεπερνώντας σε τζίρο τα 163 εκατ. ευρώ, όταν οι αρχικές εκτιμήσεις έναν λόγο για πωλήσεις 100 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση είναι αλματώδης, της τάξης του 262%, για το 2020 και αναμένεται να έχει και συνέχεια και διάρκεια.
Πάντως, ακόμη το μερίδιο του online κανάλι των supermarket στις συνολικές τους πωλήσεις, παραμένει μικρό σε σχέση με την αντίστοιχη εικόνα στην Ευρώπη.
Το μερίδιο των αγορών, που πραγματοποίησαν οι Έλληνες το 2020 στα online αντί των φυσικών καταστημάτων έφτασε το 2020 σε αξία στο 1,8%.
Δηλαδή τετραπλασιάστηκε σε σχέση με το 0,4% του 2019.
Στελέχη της Convert Group, που δημοσιοποίησε τα σχετικά στοιχεία, εκτιμούν ότι το ποσοστό αυτό θα αναρριχηθεί πολύ γρήγορα τα επόμενα χρόνια στο 16% που κατέγραψε η Μεγάλη Βρετανία το 2020.