THEPOWERGAME
Αύξηση των αμυντικών δαπανών στην Ασία έχει προκαλέσει εδώ και κάποιο καιρό η όξυνση του κλίματος με την Κίνα, ξεκινώντας από την τριμερή συμφωνία ΗΠΑ-Αυστραλίας-Βρετανίας Aukus και με απόγειο την πρόσφατη κρίση μεταξύ Ταϊβάν και Κίνας. Όμως καθώς η αμερικανική πολεμική βιομηχανία έχει ήδη υπογράψει μία σειρά συμβολαίων με χώρες όπως η Ιαπωνία, η Σιγκαπούρη, η Αυστραλία, η Ινδονησία και η Νότια Κορέα και ετοιμάζεται, όπως λένε εκπρόσωποί της, για μία «νέα άνθιση», αντιμετωπίζει ταυτόχρονα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Είναι ενδεικτικό πως τον περασμένο μήνα, η Ιαπωνία έλαβε το «πράσινο φως» από το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ για την αγορά 150 πυραύλων αέρος-αέρος AIM-120, κατάλληλων για τα μαχητικά F-35 που διαθέτει, με κύριο ανάδοχο στη συμφωνία των 293 εκατομμυρίων δολαρίων την Raytheon Technologies.
Παράλληλα, η Σιγκαπούρη εξασφάλισε την άδεια να αποκτήσει βόμβες καθοδηγούμενες με λέιζερ και άλλα πυρομαχικά από τις ΗΠΑ έναντι 630 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ τέσσερις ημέρες νωρίτερα, η Αυστραλία προχώρησε σε συμφωνία για την απόκτηση 80 πυραύλων αέρος-εδάφους της Lockheed Martin έναντι 235 εκατομμυρίων δολαρίων.
Από πλευράς της, η Νότια Κορέα θα δαπανήσει 130 εκατομμύρια δολάρια σε 31 ελαφριές τορπίλες κατάλληλες για ελικόπτερα τύπου MH-60R. Όσο για την ίδια την Ταϊβάν, οι Ηνωμένες Πολιτείες φέρονται να πιέζουν τον ασιατικό σύμμαχο να δώσει προτεραιότητα στις αγορές «ασύμμετρων» οπλικών συστημάτων, τα οποία δηλαδή επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν τις αδυναμίες του αντιπάλου.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν, σύμφωνα με τους Financial Times, φέρεται έτσι να αποτρέπει την Ταϊπέι να στραφεί σε μεγαλύτερα και πιο ακριβά οπλικά συστήματα.
Σαράντα τέσσερις συμφωνίες για πωλήσεις αμερικανικού εξοπλισμού ανά τον πλανήτη από την αρχή του έτους
Συνολικά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Υπηρεσίας Συνεργασίας για την Άμυνα και την Ασφάλεια (DSCA), το σκέλος του Πενταγώνου που επιβλέπει τις στρατιωτικές πωλήσεις στο εξωτερικό, τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους, η υπηρεσία προώθησε 44 τέτοιες συμφωνίες (όχι μόνο στην Ασία, αλλά παγκοσμίως), συμπεριλαμβανομένης της πώλησης 8,4 δισ. δολαρίων στη Γερμανία 35 μαχητικών F-35. Αυτό σηματοδοτεί αύξηση σε σχέση με τα τρία προηγούμενα έτη.
«Η περιοχή του Ειρηνικού βρίσκεται σε υψηλό συναγερμό εξαιτίας των δηλώσεων και των πράξεων της Κίνας, το τελευταίο διάστημα, για να μην αναφερθούμε στη Βόρεια Κορέα», επεσήμανε ο Τζέιμς Τάικλετ, CEO της Lockheed Martin, σε συνέδριο που διεξήχθη στις 19 Ιουλίου.
Ωστόσο, οι πωλήσεις της εταιρείας στο β’ τρίμηνο του έτους ήταν κατά 15,4 δισ. δολάρια χαμηλότερες από τις αναμενόμενες, κάτι που ο ίδιος απέδωσε στις ελλείψεις εξαρτημάτων εξαιτίας των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Αντίστοιχη ήταν η αίσθηση και στην Boeing. «Εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε περιορισμούς», ανέφερε ο Μπράιαν Γουέστ, οικονομικός διευθυντής της Boeing, κατά τις οικονομικές ανακοινώσεις της εταιρείας που έγιναν στις 27 Ιουλίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ελλείψεις εστιάζονται στις μηχανές, τις πρώτες ύλες και τους ημιαγωγούς.
Τι προκαλεί τις ελλείψεις στη γραμμή παραγωγής
Σύμφωνα με τον Γκρέγκορι Χέις, διευθύνοντα σύμβουλο της Raytheon, υπάρχουν κάποιες βασικές διαφορές, στον τρόπο που λειτουργεί το εμπορικό και το αμυντικό σκέλος της συγκεκριμένης βιομηχανίας. Εξηγεί πως το 80% των προμηθευτών του εμπορικού σκέλους δεσμεύονται από μακροπρόθεσμα συμβόλαια, τα οποία περιλαμβάνουν δικλείδες ασφαλείας σε περίπτωση ελλείψεων.
Στην περίπτωση όμως του αμυντικού σκέλους των επιχειρήσεων, εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο συνάπτονται τα αμυντικά συμβόλαια, μόνο το 10% των προμηθειών γίνονται μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων.