THEPOWERGAME
Με τον διαγωνισμό για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους περί τα 300 εκατ. ευρώ, που προκηρύσσεται τις επόμενες εβδομάδες ξεκινάει ο τελευταίος γύρος δημοπρατήσεων έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από το υπουργείο Υποδομών. Στόχος του υπουργείου, όπως έχουν δηλώσει οι κ.κ. Κ. Καραμανλής και Γ. Καραγιάννης είναι να έχει προκηρυχθεί σχεδόν το σύνολο των έργων ΣΔΙΤ που προωθεί το υπουργείο, ύψους τεσσάρων δισ. ευρώ, μέχρι το τέλος του φθινοπώρου.
Όμως, στην κυβέρνηση έχουν ξεκινήσει και έναν αγώνα δρόμου ώστε να συμβασιοποιήσουν κάποια έργα ΣΔΙΤ καθώς επί των ημερών της δεν έχει υπογραφεί ούτε μία σχετική σύμβαση. Σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, μια από τις αιτίες που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω καθυστερήσεις στην υπογραφή συμβάσεων είναι η έκρηξη στις τιμές των υλικών που έχει τινάξει στον αέρα πολλούς προϋπολογισμούς.
Περισσότερο ώριμα είναι τρία οδικά έργα του υπουργείου Υποδομών για τα οποία υπάρχουν ήδη ανάδοχοι. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη (προϋπολογισμού 250 εκατ. με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat), το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), προϋπολογισμού 360 εκατ. και προσωρινό ανάδοχο της κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat, και το τμήμα της περιφερειακής Θεσσαλονίκης με την υπερυψωμένη λεωφόρο (flyover), προϋπολογισμού 373 εκατ. και ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Mytilineos.
Στο υπουργείο ετοιμάζουν και δύο επιπλέον διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για οδικά έργα, για τα τμήμα Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Όλα τα οδικά ΣΔΙΤ προωθούνται με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή οι ανάδοχοι θα αποζημιώνονται ετησίως από τον κρατικό προϋπολογισμό με βάση συγκεκριμένες τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές που θα προβλέπονται στις συμβάσεις.
Τα φράγματα και δίκτυα άρδευσης / ύδρευσης
Την εβδομάδα που πέρασε μπήκε και στο τελικό στάδιο ο διαγωνισμός για το πρώτο φράγμα (και δίκτυο νερού) στην Ελλάδα που πραγματοποιείται με ΣΔΙΤ. Πρόκειται για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, προϋπολογισμού 85,4 εκατ. ευρώ, οι δεσμευτικές προσφορές για το οποίο θα υποβληθούν στις 17 Οκτωβρίου. Το έργο διεκδικούν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, Intrakat – Suez – ΕΥΑΘ Υπηρεσίες και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Τις επόμενες εβδομάδες το υπουργείο Υποδομών αναμένεται να βγάλει στον αέρα τους διαγωνισμούς για δύο ακόμα φράγματα με ΣΔΙΤ, το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα (185,5 εκατ. ευρώ) και του Ταυρωνίτη στα Χανιά (160 εκατ. ευρώ) μέσω των οποίων θα καλυφθούν οι ανάγκες άρδευσης των δύο περιοχών.
Παράλληλα, προωθείται από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το πρόγραμμα «ΥΔΩΡ 2.0» με πλήθος έργων που σχεδιάζονται με ΣΔΙΤ ανά την Ελλάδα. Τα πρώτα έργα είναι το φράγμα Μιναγιώτικο Πύλου (Μεσσηνία) και δικτύου άρδευσης στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο, ύψους 98, 5 εκατ. ευρώ (292,5 εκατ. ευρώ μαζί με το κόστος συντήρησης και λειτουργίας και τις πληρωμές διαθεσιμότητας στην 25ετία παραχώρησης) και ο εκσυγχρονισμός δικτύων άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού στην Καρδίτσα, κόστους κατασκευής 114 εκατ. ευρώ (ανεβαίνει στα 322,5 εκατ. ευρώ στην 25ετία). Το φθινόπωρο αναμένεται να προχωρήσουν και νέα έργα όπως στην Ξάνθη, στη Σητεία, κ.α.
Στο υπουργείο Υποδομών ευελπιστούν πως τους επόμενους μήνες θα έχουν ανάδοχο στο διαγωνισμό ΣΔΙΤ για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα της Αθήνας, προϋπολογισμού περίπου 290 εκατ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΗΛΕΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat. Αλλά και στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης επιδιώκουν να συμβασιοποιήσουν στις αρχές του νέου έτους το μεγάλο ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη δικτύων οπτικών ινών (το έργο Ultra Fast Broadband – UFBB), ύψους περί τα 800 εκατ. ευρώ, στο οποίο έχουν επικρατήσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – Grid Telecom και ο ΟΤΕ. Για χρόνια σέρνεται και το ΣΔΙΤ για τη μαρίνα Ναυπλίου στο οποίο υπήρξε μόνο ένας υποψήφιος, η τεχνική εταιρεία ΤΕΚΑΛ και τώρα βρίσκεται στο τελικό στάδιο.
Καθυστερήσεις στα κτιριακά ΣΔΙΤ
Με αργούς ρυθμούς, κυρίως εξαιτίας ζητημάτων που συνδέονται με τη χρηματοδότηση, προχωρούν οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ για κατασκευή κτιρίων. Έτσι, προ ημερών φαίνεται πως ξεκόλλησε ο πρώτος από τους τρεις διαγωνισμούς για την κατασκευή φοιτητικών κατοικιών και άλλων κτιριακών υποδομών, αυτός του Πανεπιστημίου Κρήτης (ύψους 255 εκατ. ευρώ) και αναμένονται προσφορές το φθινόπωρο. Πιο πίσω βρίσκονται οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί των Πανεπιστημίων Θράκης (107 εκατ. ευρώ) και Θεσσαλίας (116 εκατ. ευρώ). Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ετοιμάζεται να υποβάλλει εκ νέου φάκελο για ένταξη αντίστοιχης επένδυσης στα ΣΔΙΤ. Σε πολυετές σήριαλ έχει μετατραπεί και ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για το Κέντρο Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών.
Σε εξέλιξη είναι και οι διαγωνισμοί για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς, όπως και για την «Πολιτεία Καινοτομίας» επίσης στην Πειραιώς. Εχουν προκηρυχθεί και οι διαγωνισμοί για τα 13 περιφερειακά κέντρα της Πολιτικής Προστασίας και τα 17 σχολεία στην Δυτική Μακεδονία. Αντίθετα μέχρι στιγμής έχει προκηρυχθεί μόνο ο ένας από τους τρεις διαγωνισμούς για την κατασκευή νέων ή την ανακαίνιση δικαστικών μεγάλων ανά την Ελλάδα που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα κτιριακά ΣΔΙΤ αποτέλεσαν, πάντως, ευκαιρία ώστε να μπουν στη διεκδίκηση τέτοιων έργων και νέοι «παίκτες» πέραν των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων όπως η Dimand και η REDEX του ομίλου Κοπελούζου.