Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Τα πάνω – κάτω στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων

Ανατροπές έχουν επέλθει στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, εξαιτίας της απότομης και πολύ μεγάλης αύξησης στις τιμές του πετρελαίου, αλλά και του φυσικού αερίου από τις αρχές του έτους. Μάλιστα, οι αλλαγές είναι τέτοιες που δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι έχουν έρθει τα «πάνω-κάτω» στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι πλοιοκτήτες, προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων τους.

Για παράδειγμα, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), έχουν στραφεί στην καύση συμβατικών καυσίμων, αντί για LNG, τα οποία είναι φθηνότερα από το φυσικό αέριο. Πρόκειται για μια πλήρη ανατροπή, καθώς ιστορικά, οι τιμές του φυσικού αερίου παρέμεναν χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες των συμβατικών καυσίμων. Μάλιστα, οι διαφορές είναι πολύ υψηλές φτάνοντας τον περασμένο Δεκέμβριο ακόμα και τα 800 δολάρια/τόνο εις βάρος των LNG καυσίμων, συγκριτικά με τα συμβατικά. Η απόκλιση αυτή έχει περιοριστεί σήμερα, αλλά παραμένει πολύ υψηλή.

Η εξέλιξη αυτή όμως έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η διαθεσιμότητα των συμβατικών καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, γεγονός που με την σειρά του αυξάνει την διαφορά τιμής σε σχέση με τα αντίστοιχα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ουσιαστικά δηλαδή, οι τιμές των συμβατικών καυσίμων υποχωρούν σε σχέση με τα καύσιμα που είναι «οικολογικότερα». Έτσι, όσα πλοία έχουν εγκαταστήσει συστήματα πλυντηρίδων (scrubbers), τα οποία επιτρέπουν την χρήση συμβατικών καυσίμων, είναι οι μεγάλοι «νικητές» της ενεργειακής κρίσης, μιας και το κόστος των καυσίμων τους είναι ιδιαίτερα χαμηλό, σε σχέση με άλλες επιλογές.

Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2020, όλα τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας οφείλουν είτε να καίνε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, είτε να τοποθετήσουν συστήματα πλυντηρίδων, που καθιστούν εφικτή την καύση πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι φθηνότερο. Αρχικά, η διαφορά τιμής μεταξύ των δύο τύπων δεν ήταν πολύ μεγάλη, με αποτέλεσμα όσοι πλοιοκτήτες επέλεξαν να μην τοποθετήσουν scrubbers να έχουν πράξει σωστά. Ωστόσο, σε συνθήκες όπως η παρούσα, το κόστος της τοποθέτησης scrubbers όχι μόνο αποσβένεται τάχιστα, αλλά επιπλέον επιτρέπει και πολύ υψηλό κέρδος για το πλοίο, σε σχέση με ένα αντίστοιχο, το οποίο χρησιμοποιεί καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Με δεδομένο ότι οι τιμές του LNG όχι μόνο δεν έχουν υποχωρήσει, όπως ανέμεναν οι αναλυτές, αλλά συνεχίζουν το «ράλι» τους, φαίνεται πως η τάση αυτή δεν πρόκειται να ανακοπεί. Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων LNG αριθμεί 620 πλοία, μέγεθος ικανό να δημιουργήσει νέα δεδομένα στην ζήτηση και τις τιμές των συμβατικών καυσίμων.
Η εξέλιξη αυτή έχει αρχίσει να ωφελεί σημαντικά και άλλους τύπους πλοίων, που φέρουν scrubbers. Για παράδειγμα τα δεξαμενόπλοια της κλάσης VLCC, εμφανίζουν σχεδόν διπλάσια έσοδα, συγκριτικά με τα αντίστοιχα πλοία που δεν χρησιμοποιούν scrubbers κι ως εκ τούτου υποχρεώνονται να καίνε τα ακριβότερα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Το πλεονέκτημα αυτό μεταφράζεται σε τουλάχιστον 5.000 δολάρια/ημέρα, αλλά με δεδομένο ότι οι ναύλοι έχουν αυξηθεί σημαντικά τον τελευταίο μήνα, το οικονομικό αυτό όφελος έχει πολλαπλασιαστεί. Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, όσο διατηρούνται οι συνθήκες κρίσης στην ενεργειακή αγορά, τόσο θα διατηρούνται και τα οφέλη για τα πλοία με συστήματα πλυντηρίδων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!