THEPOWERGAME
Ένας πολιτικός μηχανικός στις ΗΠΑ, με καριέρα στον χώρο των τηλεπικοινωνιών, ο κ. Ali Daniali, είχε την καινοτόμο ιδέα να σχεδιάσει και να εφαρμόσει το Airbnb των… θερμοκηπίων φέρνοντας σε επαφή επιχειρήσεις του εμπορίου και της εστίασης με παραγωγούς.
Δεκαπέντε μήνες μετά η επιχείρησή του HRVSTS συνεργάζεται με περισσότερους από 100 παραγωγούς με θερμοκηπιακές καλλιέργειες και κερδίζει διαρκώς έδαφος στην αγορά, σε μεγάλες πολιτείες των ΗΠΑ.
Η λειτουργία της χρησιμοποιεί την τεχνολογία της Amazon web services. Όταν η επιχείρηση εστίασης, ένα εστιατόριο για παράδειγμα, «περάσει» την παραγγελία στην πλατφόρμα, αυτόματα ο αλγόριθμος βρίσκει τους παραγωγούς με υδροπονικά θερμοκήπια (ανάμεσα στα οποία και κάθετες φάρμες – vertical farms) που είναι σε κοντινή απόσταση (συνήθως μεταξύ 25-50 χιλιομέτρων).
Η επιχείρηση έχει να επιλέξει μεταξύ 1.000 ειδών από φυλλώδη λαχανικά, αρωματικά, μανιτάρια και φαγώσιμα άνθη (διαδεδομένα στη σύγχρονη κουζίνα). Εφ’ όσον η παραγγελία οριστικοποιηθεί, η HRVSTS αναλαμβάνει να στείλει στον παραγωγό πιστοποιημένους σπόρους, εποπτεύει την καλλιέργεια ώστε να διασφαλίζει το ποιοτικό αποτέλεσμα και εντός 24 ωρών από τη συγκομιδή διανέμει την παραγγελία, τα παραχθέντα προϊόντα, μέσω (τρίτης) εταιρείας υπηρεσιών logistics.
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που οι κοντινοί στο εστιατόριο παραγωγοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην παραγγελία, ο αλγόριθμος εντοπίζει άλλους, ενώ εάν προκύψουν δυσκολίες στην παραγωγή των προϊόντων από έναν παραγωγό, μπορούν να τον καλύψουν άλλοι.
«Θέλω να κάνω ξανά δημοφιλείς τις μικρές φάρμες»
Ο κ. Ali Daniali υποστηρίζει ότι με το σύστημα που εφαρμόζει και αποκαλεί «Airbnb των θερμοκηπίων» έχει στόχο να ξαναφέρει στο επίκεντρο της αγοράς τις μικρές και μεσαίες φάρμες κάνοντάς τες ξανά δημοφιλείς καθώς με το νέο σύστημα έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τα έσοδά τους, άρα και την κερδοφορία τους, παράγοντας με βάση τις παραγγελίες που έχουν, εξαλείφοντας, συνεπώς, την αδιάθετη παραγωγή.
Αυτός είναι, άλλωστε, όπως διηγείται, ο βασικός λόγος που τον ώθησε να προχωρήσει στην υλοποίηση της ιδέας του: οι μικρομεσαίοι αγρότες, πολύ περισσότερο όσοι έχουν επενδύσει σε υδροπονικά θερμοκήπια που απαιτούν σημαντικά κεφάλαια ως αρχική επένδυση, καλούνται διαχρονικά να απαντήσουν σε δύο ερωτήματα:
• τι θα καλλιεργήσουν
• σε ποιον θα πωλήσουν τα προϊόντα τους (και σε ποια τιμή).
Με το νέο σύστημα της ψηφιακής διασύνδεσής τους με την αγορά, οι μικρομεσαίες φάρμες έχουν στην ουσία τα οφέλη μιας πολύ μεγάλης φάρμας αλλά σε πιο αποκεντρωμένη βάση.
Προσπαθούν να μειώσουν τα «μίλια τροφής»
Νευραλγικής σημασίας για το νέο σύστημα είναι και η περιβαλλοντική διάσταση. Τόσο οι επιχειρήσεις παραγωγής όσο και εμπορίας τροφίμων αλλά και του κλάδου της εστίασης προσπαθούν να μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα των τροφίμων όπως εκφράζεται με τα «food miles», την απόσταση που διανύει το τρόφιμο από τον τόπο παραγωγής έως τον τόπο κατανάλωσης σε συνδυασμό με τη μείωση της ποσότητας τροφίμων που δεν καταναλώνονται (food waste). Σε αυτό το πλαίσιο, το νέο σύστημα ιδιαίτερα χρήσιμο για όλες τις πλευρές.