THEPOWERGAME
Το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι Βούλγαροι αγόρασαν χρυσό αξίας 491.000 λέβα μέσω της Paysera Bulgaria, μιας διαδικτυακής πλατφόρμας υπηρεσιών πληρωμών για επιχειρήσεις και ιδιώτες, σημειώνοντας αύξηση κατά 65% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Η επένδυση στον χρυσό είναι μία από τις προτιμώμενες μεθόδους διατήρησης της αγοραστικής δύναμης, όπως υποστηρίζεται από στοιχεία για την περίοδο αναφοράς, ανακοίνωσε η εταιρία.
Επιπλέον, ο αριθμός των χρηστών της πλατφόρμας που εμπορεύονται πολύτιμα μέταλλα αυξήθηκε κατά σχεδόν 20% σε ετήσια βάση.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022, ο όγκος των ψηφιακών πληρωμών μέσω της πλατφόρμας αυξήθηκε κατά 43,6% σε ετήσια βάση. Κατά την περίοδο αυτή, οι Βούλγαροι πελάτες πραγματοποίησαν περισσότερες από 104.000 πληρωμές σε 15 διαφορετικά νομίσματα, συνολικής αξίας 533,9 εκατομμυρίων λέβα.
Σχεδόν τα δύο τρίτα των συναλλαγών αφορούσαν διεθνείς μεταφορές. Τα πέντε κορυφαία νομίσματα που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο είναι το βουλγαρικό λεβ, το ευρώ, το δολάριο ΗΠΑ, η λίρα Αγγλίας και το λέου Ρουμανίας. Η μεγαλύτερη αύξηση σε όγκο από το πρώτο εξάμηνο του 2021 καταγράφηκε στο αμερικανικό δολάριο και τη λίρα Αγγλίας, 74% και 69% αντίστοιχα.
Οι ενδοεταιρικές πληρωμές αντιπροσώπευσαν σχεδόν το 65% των πληρωμών μέσω της πλατφόρμας, ακολουθούν τα ημερομίσθια και οι μισθοί, με τα έξοδα για την εκπαίδευση και τα μαθήματα, κυρίως στο εξωτερικό, να βρίσκονται στην τρίτη θέση. Οι πληρωμές στο Δημόσιο και οι επενδύσεις έγιναν πιο δημοφιλείς φέτος και αναλογούν στο 1,8% και το 7% αντίστοιχα.
Ο όγκος των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν από Βούλγαρους πελάτες κατέγραψε υψηλό ρεκόρ για την πλατφόρμα από τότε που τέθηκε σε λειτουργία στη χώρα το 2016. Αυτό αποτελεί ένδειξη του ρυθμού ψηφιοποίησης του χρηματοπιστωτικού τομέα, παρότι πολλές εταιρίες εξακολουθούν να ανακάμπτουν από την πανδημία ή δυσκολεύονται κατά το τρέχον γεωπολιτικό περιβάλλον, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Paysera Bulgaria, Μάρτιν Μπογκντάνοφ.
Στο εμπόριο, τα δεδομένα πληρωμών είναι αντιφατικά. Παρά τη μεγάλη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, το 60% των καταναλωτών που πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου επιλέγουν να πληρώσουν με αντικαταβολή, σύμφωνα με την έκθεση της Βουλγαρικής Ένωσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2020. Η πληρωμή με αντικαταβολή κυριάρχησε στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και το 2019, αλλά το μερίδιό της ήταν κατά 10% μεγαλύτερο — ένδειξη ότι οι πληρωμές γίνονται ψηφιακές με μέτριο ρυθμό.
Από την άλλη πλευρά, οι πληρωμές χωρίς μετρητά στο λιανεμπόριο αυξάνονται, καθώς ενθαρρύνονται σε μεγάλο βαθμό από τους ιδιοκτήτες καταστημάτων για την πρόληψη της εξάπλωσης της Covid. Τα τελευταία στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας της Βουλγαρίας δείχνουν ότι μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2021, ο αριθμός πληρωμών με κάρτες σε τερματικά POS ξεπέρασε τα 109,3 εκατ., πάνω από 40% σε σχέση με πέντε χρόνια νωρίτερα. Την ίδια περίοδο, ο αριθμός των τερματικών POS στη χώρα αυξήθηκε, αντίθετα με τις ταμειακές μηχανές που μειώθηκαν καθώς μειώθηκε το ενδιαφέρον για μετρητά. Οι ταμειακές μηχανές μειώθηκαν σταθερά, από 5.751 το 2016 σε 5.340 το 2021. Αντίθετα, τα τερματικά POS αυξήθηκαν κατά 25%, από 86.663 το 2016 σε 108.694 στα μέσα του 2021.
Οι ειδικοί της Paysera αναμένουν ότι το ενδιαφέρον για τις καινοτόμες λύσεις πληρωμών θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Για παράδειγμα, η ανοιχτή τραπεζική θεωρείται επανάσταση στον κόσμο της οικονομίας. Ανοίγει την αγορά πληρωμών της ΕΕ σε μη τράπεζες και δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να πληρώνουν απευθείας από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς όταν κάνουν ηλεκτρονικές αγορές χωρίς τη χρήση κάρτας ή μεσάζοντα.