THEPOWERGAME
Στο ψηφιακό κανάλι αγορών στρέφονται όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές, με το e-shopping να κερδίζει σταδιακά έδαφος στη χώρα μας. Έως τα τέλη του 2022 υπολογίζεται ότι ποσοστό 71% των Ελλήνων θα κάνουν ηλεκτρονικές αγορές, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2021 ήταν 69%.
Η επίδραση της πανδημίας στη συστηματική στροφή των Ελλήνων προς το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σαφέστατη, αν ληφθεί υπόψη ότι το 2020, προ της COVID-19 δηλαδή, το ποσοστό των πολιτών που κάνουν ηλεκτρονικά τις αγορές τους ήταν μόλις 59% (ενώ το 2019 διαμορφωνόταν στο 51%).
Μπορεί το ηλεκτρονικό εμπόριο να βρίσκει γόνιμο έδαφος στην Ελλάδα, ωστόσο, η χώρα μας δεν συγκαταλέγεται στα κράτη εκείνα που κάνουν πρωταθλητισμό στις online αγορές. Πρόκειται για χώρες όπως η Ολλανδία, όπου το 94% των πολιτών που κάνουν χρήση Internet είναι και e-shoppers.
Αντίστοιχα υψηλά είναι τα σχετικά ποσοστά στη Δανία και τη Νορβηγία όπου το 92% των πολιτών που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κάνουν και ηλεκτρονικές αγορές.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ο μέσος όρος των Ευρωπαίων χρηστών του Διαδικτύου, που είναι και e-shoppers αναμένεται να φτάσει φέτος το 75% από 73% το 2021.
Στα 720 δισ. ευρώ ο τζίρος
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2022, που δημοσιοποίησαν από κοινού ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, το E-commerce Europe και το EuroCommerce, το 2021, το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 13% στα 718 δισ. ευρώ.
Ο ρυθμός ανάπτυξης παρέμεινε σταθερός, αν και αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το 2020. Τα στοιχεία για τον κύκλο εργασιών του B2C για το 2021 δείχνουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να αυξάνεται, παρά την άρση των lockdown και τη δυνατότητα των καταναλωτών να επισκέπτονται ξανά φυσικά καταστήματα.
Όπως εξηγεί η έκθεση, μετά την κορύφωση της πανδημίας COVID-19, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί ακόμη πιο σταθερά στην οικονομία και την κοινωνία. Συνολικά, μπορούν να εντοπιστούν δύο τάσεις.
Αφενός, η εξομάλυνση και η σταθεροποίηση των πωλήσεων σε σύγκριση με το εξαιρετικό προηγούμενο έτος: το ηλεκτρονικό εμπόριο συνέχισε να αυξάνεται το 2021 και προβλέπεται επίσης να το πράξει το 2022, με την ανάπτυξη να σταθεροποιείται με αργούς ρυθμούς.
Ο ρόλος του πολέμου
Από την άλλη, η έκθεση επισημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους. Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ο πληθωρισμός, οι διαταραγμένες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και ένα γενικό αίσθημα αβεβαιότητας, επαναφέρουν τα στοιχεία ανάπτυξης στα προ πανδημίας επίπεδα.
Ωστόσο, το γεγονός ότι οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου βιώνουν μόνο μια μικρή πτώση μέχρι στιγμής δείχνει ότι ο τομέας του ψηφιακού εμπορίου έχει καταστεί απαραίτητος και πολύ ανθεκτικός.
Επιπλέον, ο κλάδος των διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως ο ηλεκτρονικός τουρισμός, οι εκδηλώσεις και τα εισιτήρια, γνώρισε σταθερή ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους.
«Μετά την κορύφωση της πανδημίας COVID-19, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί ακόμη πιο σταθερά στην οικονομία και την κοινωνία. Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνέχισε να αυξάνεται το 2021 και προβλέπεται επίσης να το πράξει το 2022, με την ανάπτυξη να σταθεροποιείται με αργούς ρυθμούς» αναφέρει η σχετική έκθεση.
Στα 3 δισ. δολ. ο πήχης
Το ψηφιακό κανάλι αγορών επιλέγουν όλο και περισσότεροι καταναλωτές ανά τον κόσμο, τάση που εκτοξεύει στα ύψη τον παγκόσμιο τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το 2022, η αξία της αγοράς του e-commerce θα υπερβεί τα 3 δισ. δολ. από περίπου 2.6 δισ. δολάρια το 2021, που συνιστά σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 16,8%.
Η αγορά αναμένεται να συνεχίσει τον έντονα ανοδικό ρυθμό της και να φτάσει στα επίπεδα των 5,5 δισ. δολ. το 2026, καταγράφοντας μέσο σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 15,2%. Στο μεταξύ, σύμφωνα με τους αναλυτές, η Βόρεια Αμερική, που ήταν το 2021 η μεγαλύτερη γεωγραφική περιοχή για την παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, θα παραμείνει και το 2022 κομβικός παίκτης για τον κλάδο του e-commerce διεθνώς.