Γ.Δ.
1408.05 +0,13%
ACAG
-0,19%
5.34
BOCHGR
-1,13%
4.39
CENER
-1,86%
8.44
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-0,97%
8.2
NOVAL
-0,22%
2.27
OPTIMA
-2,15%
12.74
TITC
+1,05%
38.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+5,87%
1.48
ΑΒΕ
+2,87%
0.466
ΑΔΜΗΕ
+1,05%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
+0,55%
3.665
ΑΛΦΑ
-0,49%
1.515
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,02%
9.66
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
-5,00%
0.57
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+1,15%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-1,68%
1.76
ΒΙΟΣΚ
+1,45%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+2,94%
2.1
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,88%
18.36
ΔΑΑ
+1,12%
8.15
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
-1,37%
11.55
ΔΟΜΙΚ
-0,93%
2.665
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,01%
0.299
ΕΒΡΟΦ
+1,09%
1.385
ΕΕΕ
-0,35%
33.7
ΕΚΤΕΡ
+1,48%
1.512
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+1,53%
1.99
ΕΛΛ
+1,15%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,21%
1.734
ΕΛΠΕ
+0,82%
6.765
ΕΛΣΤΡ
-0,99%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,97%
1.87
ΕΛΧΑ
+0,33%
1.852
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.115
ΕΤΕ
+1,57%
6.99
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.12
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.74
ΕΥΡΩΒ
+0,64%
2.058
ΕΧΑΕ
+2,09%
4.4
ΙΑΤΡ
-1,95%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-1,31%
0.301
ΙΛΥΔΑ
+2,15%
1.9
ΙΝΚΑΤ
+1,04%
4.88
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.31
ΙΝΛΟΤ
-0,11%
0.929
ΙΝΤΕΚ
+2,63%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,81%
2.48
ΙΝΤΕΤ
+0,60%
0.998
ΙΝΤΚΑ
-1,63%
2.71
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.455
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+2,45%
1.088
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.54
ΚΡΙ
-1,40%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-2,54%
0.922
ΛΑΒΙ
+1,10%
0.734
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,11%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.56
ΜΕΝΤΙ
+1,96%
2.08
ΜΕΡΚΟ
-9,50%
40
ΜΙΓ
-1,48%
2.995
ΜΙΝ
-1,96%
0.5
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,10%
19.37
ΜΟΝΤΑ
-1,60%
3.69
ΜΟΤΟ
-1,38%
2.51
ΜΟΥΖΚ
-2,31%
0.635
ΜΠΕΛΑ
+0,57%
24.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-0,24%
0.818
ΞΥΛΚ
0,00%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,41%
21
ΟΛΠ
+0,81%
31.25
ΟΛΥΜΠ
+0,87%
2.32
ΟΠΑΠ
+1,41%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
-0,99%
14.98
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
10.2
ΠΑΙΡ
0,00%
0.988
ΠΑΠ
0,00%
2.36
ΠΕΙΡ
-0,44%
3.599
ΠΕΡΦ
-1,10%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
7.88
ΠΛΑΘ
0,00%
3.935
ΠΛΑΚΡ
+2,24%
13.7
ΠΡΔ
0,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+0,51%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.57
ΣΑΡ
+0,94%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,22%
0.333
ΣΙΔΜΑ
+2,67%
1.54
ΣΠΕΙΣ
-2,13%
5.52
ΣΠΙ
+0,40%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.81
ΤΖΚΑ
+1,77%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,62%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+2,50%
8.2
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.208
ΦΡΛΚ
0,00%
3.61
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Πιέζει για πιο οικολογικά αεροπορικά καύσιμα

Τα βιώσιμα καύσιμα θα πρέπει σταδιακά να αποτελέσουν τον κανόνα στις αεροπορικές μεταφορές για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας της ΕΕ έως το 2050.

Ειδικότερα σημειώνεται πως το Κοινοβούλιο ενέκρινε τις θέσεις του σχετικά με το νέο σχέδιο κανόνων της ΕΕ για την αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων σε αεροσκάφη και ευρωπαϊκούς αερολιμένες, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές και να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη θα καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.

Οι ευρωβουλευτές πρότειναν ένα υψηλότερο, σε σύγκριση με την πρόταση της Επιτροπής, ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων που θα πρέπει να διατίθεται στους αερολιμένες της ΕΕ.

Από το 2025, το ποσοστό αυτό θα πρέπει να αφορά το 2% και να αυξηθεί σε 37% το 2040 και σε 85% έως το 2050, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας και υδρογόνου στο συνολικό μείγμα καυσίμων. Η Επιτροπή είχε προτείνει 32% για το 2040 και 63% για το 2050.

Περισσότερα είδη βιώσιμων καυσίμων

Το Κοινοβούλιο τροποποίησε τον προτεινόμενο ορισμό των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ο οποίος μέχρι στιγμής καλύπτει τα συνθετικά καύσιμα και ορισμένα βιοκαύσιμα που παράγονται από γεωργικά ή δασικά κατάλοιπα, φύκια, βιολογικά απόβλητα ή χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια.

Οι ευρωβουλευτές συμπεριέλαβαν στον ορισμό τους τα ανακυκλωμένα ανθρακούχα καύσιμα που παράγονται από αέρια επεξεργασίας αποβλήτων και τα καυσαέρια που προέρχονται από τη διαδικασία παραγωγής βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Πρότειναν, επίσης, να συμπεριληφθούν για περιορισμένο χρονικό διάστημα (έως το 2034) στο μείγμα αεροπορικών καυσίμων ορισμένα βιοκαύσιμα, που παράγονται από ζωικά λίπη ή αποστάγματα. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές απέρριψαν τα καύσιμα που προέρχονται από καλλιέργειες ζωοτροφών και τροφίμων, καθώς και τα καύσιμα που προέρχονται από φοινικέλαιο, σόγια και σαπούνι, διότι δεν ευθυγραμμίζονται με τα προτεινόμενα κριτήρια βιωσιμότητας.

Επιπροσθέτως, πρόσθεσαν την ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο ως πιθανά μέρη ενός βιώσιμου μείγματος καυσίμων αφού και οι δύο αποτελούν ελπιδοφόρες νέες τεχνολογίες που θα μπορούσαν σταδιακά να συμβάλουν στην απαλλαγή των αεροπορικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Σύμφωνα με το σχέδιο κανόνων, οι αερολιμένες της ΕΕ θα πρέπει να διευκολύνουν την πρόσβαση των φορέων εκμετάλλευσης αεροσκαφών σε βιώσιμα καύσιμα, μεταξύ άλλων με υποδομές για τον ανεφοδιασμό με υδρογόνο και για ηλεκτρική επαναφόρτιση.

Νέο ταμείο και «πράσινη» σήμανση

Το Κοινοβούλιο πρότεινε τη δημιουργία ενός Ταμείου Βιώσιμης Αεροπορίας από το 2023 έως το 2050 για την επιτάχυνση της απαλλαγής του τομέα των αερομεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη στήριξη των επενδύσεων σε βιώσιμα καύσιμα, σε καινοτόμες τεχνολογίες πρόωσης αεροσκαφών και στην έρευνα για νέους κινητήρες. Το Ταμείο θα ενισχυθεί με πόρους που θα προκύψουν από τις κυρώσεις που θα επιβληθούν σε σχέση με την εφαρμογή των εν λόγω κανόνων.

Προκειμένου να προωθηθεί περαιτέρω η απαλλαγή του τομέα των αερομεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές και να ενημερωθεί το κοινό σχετικά με την «πράσινη» αεροπορία, οι ευρωβουλευτές ανέθεσαν στην Επιτροπή να αναπτύξει έως το 2024 ένα ευρωπαϊκό σύστημα εμπορικής σήμανσης σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των αεροσκαφών, των εταιρειών και των εμπορικών πτήσεων.

Ο εισηγητής του ΕΚ Søren Gade (Renew, Δανία) δήλωσε: «Η αεροπορία είναι ένας από τους τομείς που δυσκολεύονται περισσότερο να απαλλαγούν από τις ανθρακούχες εκπομπές. Σήμερα υποδείξαμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να πετύχουμε και στείλαμε ένα ισχυρό και φιλόδοξο μήνυμα στους πολίτες της Ευρώπης. Σας ακούσαμε όταν ζητήσατε δράση για το κλίμα και εργαζόμαστε όσο μπορούμε για να επιτύχουμε μια πραγματικά πράσινη Ευρώπη.»

Η διαπραγματευτική εντολή εγκρίθηκε με 334 ψήφους υπέρ, 95 κατά και 153 αποχές. Το Κοινοβούλιο είναι πλέον έτοιμο να αρχίσει διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη.

Η πολιτική αεροπορία ευθύνεται για το 13,4% των συνολικών εκπομπών CO2 που προκύπτουν από τις μεταφορές στην ΕΕ. Η πρωτοβουλία ReFuelEU Aviation αποτελεί μέρος της «δέσμης προσαρμογής στον στόχο του 55 % το 2030», της στρατηγικής της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!