THEPOWERGAME
Απαισιόδοξο είναι το Κίεβο για την επίτευξη μιας συμφωνίας με τη Μόσχα προκειμένου να δρομολογηθούν φορτία σιτηρών από το λιμάνι της Οδησσού – το οποίο εποφθαλμιά το Κρεμλίνο στο πλαίσιο μιας ρητορικής για την ανάκτηση του μεγαλείου της τσαρικής Ρωσίας – στον υπόλοιπο κόσμο. Η Τουρκία και ο ΟΗΕ καταλαμβάνουν προσπάθειες για να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στο Κίεβο και τη Μόσχα. Είναι μια ισχνή προοπτική όσο τα ρωσικά στρατεύματα συνεχίζουν τις σφοδρές επιθέσεις στην νοτιοανατολική Ουκρανία. Την ίδια ώρα, όμως, γιγαντώνεται μια επισιτιστική κρίση στην Αφρική και οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες μετά την ενέργεια που οδηγούν στα ύψη τον πληθωρισμό, παγκοσμίως.
Ο υφυπουργός Οικονομικών και βασικός διαμεσολαβητής της Ουκρανίας για το εμπόριο, Τάρας Κάσκα, τόνισε αυτήν την Πέμπτη πως οι προσπάθειες της Ρωσίας να κατακτήσει το νότιο τμήμα της χώρας αποτελούν ανάχωμα στην επίτευξη μιας συμφωνίας. Είπε, μάλιστα, πως οι φήμες για την εύρεση μιας λύσης είναι περισσότερο αισιόδοξες παρά ρεαλιστικές, τονίζοντας πως προσπάθειες για την επισιτιστική ασφάλεια «που θα βασίζονται στις καλές προθέσεις ή τη χάρη της Ρωσίας απλά δεν θα έχουν αποτέλεσμα».
Ένας από τους όρους που έχουν θέσει οι Ρώσοι προκειμένου να τερματίσουν την πολιορκία δια θαλάσσης είναι να επιθεωρούν τα φορτία που εισέρχονται και θα εξέρχονται από τα λιμάνια της Ουκρανίας, αναφέρουν οι Financial Times. Ο Κάσκα παρομοίασε την απαίτηση αυτής ως πειρατεία. «Τι σημαίνει πως η Ρωσία θα έχει το δικαίωμα να επιθεωρεί; Να ασκεί βέτο στα πλοία; Ή θα είναι μια μορφή πληρωμών σε διεφθαρμένους στρατιωτικούς της Ρωσίας, όπως συνέβαινε με τους Σομαλούς πειρατές;», διερωτήθηκε ο ίδιος.
Οι Ουκρανοί δεν αρνούνται πως έχουν ναρκοθετήσει τα λιμάνια τους για να απωθήσουν το πολεμικό ναυτικό της Ρωσίας, το οποίο μπλοκάρει τη διέλευση εμπορικών πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα. Στρατηγικός στόχος της Μόσχας, εξάλλου, είναι να αποκτήσει τον ολοκληρωτικό έλεγχο της νότιας Ουκρανίας ώστε να έχει μεγαλύτερη πρόσβαση στις θαλάσσιες οδούς της Μαύρης Θάλασσας εκτός των λιμανιών της Κριμαίας και της Μαριούπολης, τα οποία ήδη ελέγχει.
Βέβαια η Μόσχα ισχυρίζεται πως εάν απομακρυνθούν οι νάρκες ώστε να καταστεί εφικτή η μεταφορά σιτηρών, το πολεμικό ναυτικό της Ρωσίας δεν θα επιτεθεί στην Οδησσό. «Υπάρχουν εγγυήσεις από τον πρόεδρο της Ρωσίας», είχε πει ο υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, μετά από συνάντηση με τον Τούρκο ομόλογο του, Μελβούτ Τσαβούσογλου, στις 10 Ιουνίου. Την Πέμπτη, μάλιστα, οι Ρώσοι ισχυρίστηκαν πως εγκατέλειψαν το Φιδονήσι ως «κίνηση καλής θέλησης» ώστε να απεγκλωβιστούν οι θαλάσσιες οδοί και να διευκολυνθεί η μεταφορά των σιτηρών από την Ουκρανία, αλλά το Κίεβο ανταπάντησε πως απλά ηττήθηκαν.
Οι ηγέτες των G7 απεύθυναν από τη σύνοδο κορυφής στις αρχές της εβδομάδας έκκληση στον Πούτιν να επιτρέψει τη διέλευση των εμπορικών πλοίων με φορτία σιτηρών καθώς αρχίζουν να εξαντλούνται τα περιθώρια αποθήκευσης στην Ουκρανία. «Τα σιτηρά είναι καλύτερο εμπόρευμα από το φυσικό αέριο διότι η ζήτηση δεν είναι ευέλικτη», εξήγησε ο Κάσκα. «Το φυσικό αέριο μπορεί να αντικατασταθεί από τον άνθρακα. Όλοι, όμως, χρειάζονται ψωμί» είπε ο Ουκρανός αξιωματούχος. To Κίεβο θα ήταν υπέρ της συνοδείας των φορτίων από τρίτη χώρα είτε είναι η Βρετανία ή οι ΗΠΑ ή η Τουρκία, αλλά η Δύση έχει αποφύγει να εκτεθεί στον κίνδυνο μιας απευθείας σύγκρουσης με τη Ρωσία.
Από το περσινό φθινόπωρο, όταν ξεκίνησαν να ανακόπτονται οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία, το Κρεμλίνο έχει δεχτεί κριτική για την εκμετάλλευση της ενέργειας ως γεωπολιτικό όπλο. Σε αυτή τη φάση χρησιμοποιεί και τα σιτηρά της Ουκρανίας, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 13% των παγκόσμιων εξαγωγών, ως μοχλό άσκησης πιέσεων. Στο μεταξύ πληθαίνουν τα στοιχεία που θέλουν τη Ρωσία να εξάγει σιτάρι που έχει κατασχέσει από την Ουκρανία.