Γ.Δ.
1440.52 +0,33%
ACAG
-0,17%
5.86
CENER
+1,12%
9.96
CNLCAP
0,00%
7.3
DIMAND
-0,12%
8.58
NOVAL
-0,92%
2.691
OPTIMA
-0,51%
11.78
TITC
-0,35%
28.85
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,56%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.447
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-2,06%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,69%
2.705
ΑΛΦΑ
+0,55%
1.633
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,43%
11.73
ΑΣΚΟ
+2,69%
3.05
ΑΣΤΑΚ
+2,37%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
-0,89%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,92%
2.55
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,48%
6.2
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,39%
1.285
ΒΙΟΤ
0,00%
0.23
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.51
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.68
ΔΑΑ
-0,15%
7.788
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-1,14%
11.27
ΔΟΜΙΚ
+1,04%
3.89
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,62%
0.326
ΕΒΡΟΦ
+0,33%
1.505
ΕΕΕ
+0,06%
32.1
ΕΚΤΕΡ
-1,17%
4.24
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+3,40%
2.43
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,77%
2.58
ΕΛΠΕ
+1,95%
8.085
ΕΛΣΤΡ
-1,31%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+0,94%
1.72
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.882
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-2,28%
12.02
ΕΣΥΜΒ
+1,54%
1.32
ΕΤΕ
+1,46%
8.064
ΕΥΑΠΣ
+1,61%
3.15
ΕΥΔΑΠ
+1,81%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+0,66%
2.132
ΕΧΑΕ
-0,74%
4.715
ΙΑΤΡ
-0,65%
1.52
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.02
ΙΝΛΙΦ
+1,08%
4.7
ΙΝΛΟΤ
-0,16%
1.23
ΙΝΤΕΚ
+2,47%
5.81
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,46%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-1,16%
3.41
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+1,08%
1.405
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,22%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.48
ΚΟΥΑΛ
-1,01%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,31%
11.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-3,45%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,11%
0.875
ΛΑΜΔΑ
-1,27%
7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+3,19%
0.97
ΛΕΒΚ
+2,76%
0.298
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,17%
1.41
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.67
ΜΑΘΙΟ
+6,58%
0.81
ΜΕΒΑ
-0,75%
3.97
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.64
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,69%
3.62
ΜΙΝ
+21,30%
0.655
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,17%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,95%
27
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,29%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+1,08%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,42%
37.22
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.7
ΝΑΥΠ
+1,23%
0.986
ΞΥΛΚ
-2,58%
0.264
ΞΥΛΠ
-7,02%
0.45
ΟΛΘ
+0,49%
20.7
ΟΛΠ
+0,78%
25.95
ΟΛΥΜΠ
+1,19%
2.55
ΟΠΑΠ
+0,60%
15.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.892
ΟΤΕ
+0,59%
13.56
ΟΤΟΕΛ
+1,03%
11.8
ΠΑΙΡ
+0,87%
1.16
ΠΑΠ
+0,41%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,33%
3.66
ΠΕΤΡΟ
+0,92%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,79%
3.83
ΠΛΑΚΡ
+0,67%
15
ΠΡΔ
-7,69%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+1,54%
1.186
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,54%
4.94
ΡΕΒΟΙΛ
-5,26%
1.98
ΣΑΡ
+5,45%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,43%
0.344
ΣΙΔΜΑ
+1,54%
1.65
ΣΠΕΙΣ
-0,30%
6.58
ΣΠΙ
0,00%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.6
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,38%
4.01
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Οι επενδυτές της Intrakat και η πικρή ιστορία των εργολάβων

Οι συζητήσεις – αν και κάποιοι υποστηρίζουν πως η συμφωνία έχει σχεδόν κλείσει – για την εξαγορά της Intrakat από τους εφοπλιστές Δημ. Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη, σε συνεργασία με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ Αλ. Εξάρχου, δείχνουν πως οι κατασκευές είναι πάλι στη μόδα! Εδώ και χρόνια δεν είχε μπει «νέο αίμα», δηλαδή επενδυτές με παχυλά πορτοφόλια και διάθεση να τοποθετήσουν σοβαρά κεφάλαια.

Έπειτα από σχεδόν 10 χρόνια ανομβρίας, περίοδο κατά την οποία δεν δημοπρατήθηκε σχεδόν κανένα μεγάλο έργο, οι πέντε μεγάλοι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Mytilineos, Intrakat) έχουν σήμερα συνολικό ανεκτέλεστο περί τα 10 δισ. ευρώ, που μπορεί να γίνει και 12 – 15 δισ. αν προχωρήσουν την επόμενη τριετία τα νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης (π.χ. το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης) και Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ, όπως τα έργα διαχείρισης νερού). 

Ακόμα και η Intrakat έχει φτάσει να διαθέτει ανεκτέλεστο 1,2 δισ. ευρώ μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις, και αυτό βλέπουν οι υποψήφιοι αγοραστές πλειοψηφικού πακέτου της εισηγμένης. 

Η ιστορία, βέβαια, υπενθυμίζει πως το 80% των εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων (κάποτε στο Χ.Α. υπήρχαν γύρω στις 30 τεχνικές εταιρείες) εξαφανίστηκε την περίοδο των παχέων αγελάδων, μεταξύ του 2000 και του 2008, μεταξύ των ολυμπιακών έργων και του πρώτου ΕΣΠΑ. Τότε αποδείχθηκε πως δεν αρκεί να διαθέτεις μεγάλο ανεκτέλεστο υπόλοιπο, πρέπει και να μπορείς να το κατασκευάσεις αποδοτικά και με λογικό κέρδος. Ούτε οι υπεραξίες την περίοδο της χρηματιστηριακής παραφροσύνης, ούτε οι συγχωνεύσεις έσωσαν τεχνικές εταιρείες που δεν διέθεταν έναν αποδοτικό μηχανισμό παραγωγής έργων. Έτσι χάθηκαν από το χάρτη ιστορικές εταιρείες όπως η ΑΕΓΕΚ, η ΒΙΟΤΕΡ και η Θεμελιοδομή μέσα σε λίγα χρόνια.

Κάποιοι θεωρούν πως για έναν κλάδο με μονοψήφιο περιθώριο κέρδους σε μια περίοδο διψήφιου πληθωρισμού, η σημερινή κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη για τους κατασκευαστές. Από την άλλη πλευρά, σήμερα οι διοικήσεις έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα: Δεν αναλαμβάνουν έργα με τις παράλογες εκπτώσεις των προηγούμενων δεκαετιών, αλλά με λογικό κόστος. Όμως, η έκρηξη στις διεθνείς τιμές των υλικών και των καυσίμων προκαλεί ήδη σοβαρές αναταραχές στα εργοτάξια. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση έσπευσε να πάρει μέτρα προκειμένου να μην παγώσουν δεκάδες (μικρά και μεσαία) έργα ανά την Ελλάδα.

Πριν ξεκινήσουν οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις των τεχνικών εταιρειών, με βάση τον περίφημο νόμο του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, στην ανώτερη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου βρίσκονταν 39 εταιρείες. Με τις συγχωνεύσεις περιορίστηκαν σε 14 εντός μιας τετραετίας. Σήμερα στην ανώτατη τάξη υπάρχουν μόνο πέντε όμιλοι καθώς οι υπόλοιποι χρεοκόπησαν εν μέσω ολυμπιακών έργων και σημαντικών κοινοτικών κονδυλίων. Η ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει, μάλιστα, πως όσο αυξάνουν οι απαιτήσεις των έργων (από πλευράς χρηματοοικονομικής επιφάνειας, τεχνογνωσίας, κ.λπ.), τόσο μειώνεται ο αριθμός των ισχυρών κατασκευαστών. 

Στην Ελλάδα αρκετοί πιστεύουν πως οι ανακατατάξεις στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου δεν θα σταματήσουν στην Intrakat με την πιθανή είσοδο των δύο εφοπλιστών. Περιμένουν περισσότερες εξελίξεις στην Ελλάκτωρ, στην οποία υπάρχει ήδη ένας νέος βασικός μέτοχος, ο όμιλος Βαρδινογιάννη. Πολλά θα κριθούν από κρίσιμους διαγωνισμούς όπως η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και τα ΣΔΙΤ για τις μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη. 

Στο τέλος θα κερδίσουν αυτοί που διαθέτουν μεγάλο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, αλλά και αποδοτικό μηχανισμό παραγωγής έργων, ώστε να ολοκληρώσουν με κέρδος το τεράστιο ανεκτέλεστο που έχουν συσσωρεύσει και την επόμενη ημέρα να βγουν στις διεθνείς αγορές. Κάποιοι ενδέχεται να προτιμήσουν μόνο τις παραχωρήσεις, αφήνοντας στους άλλους τα μικρά περιθώρια του κατασκευαστικού κλάδου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!