THEPOWERGAME
Τα παράπονα καταναλωτών για τις τηλεπικοινωνίες και το ηλεκτρονικό εμπόριο έδωσαν τη θέση τους στα παράπονα για τις επιχειρήσεις εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και τις τραπεζικές απάτες μέσω phishing. Ειδικότερα, μέσα στο 2022, τα παράπονα στον Συνήγορο του Καταναλωτή (ΣτΚ) για τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας εκτοξεύθηκαν κατά 262%, αφού από 713 που ήταν στο α’ εξάμηνο του 2021, φέτος φτάσανε στις 2.585.
Αντιστοιχούν στο 36% του συνόλου των παραπόνων που υποβλήθηκαν στη διάρκεια του α’ εξάμηνου του 2022, που ας σημειωθεί δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Το ποσοστό είναι ιδιαίτερα υψηλό για μια μόνο κατηγορία αναφορών και όπως επεσήμανε ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης, η σημαντικότητά τους είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν συνυπολογιστεί ότι από τις αναφορές αυτές εξαιρείται ο μεγάλος πάροχος της αγοράς (ΔΕΗ) που ελέγχει το 65% της αγοράς.
Αντίθετα όμως με την αγορά ενέργειας, οι αναφορές για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα e-shops υποχώρησαν. Οι καταναλωτές, όπως ανέφερε o ΣτΚ «έμαθαν» στα δύσκολα χρόνια της πανδημίας να είναι περισσότερο προσεκτικοί με τις αγορές τους στα e-shops. Έτσι, μέχρι και το 2021 που η χρήση των ηλεκτρονικών αγορών ήταν μεγάλη, πολλοί επιτήδειοι εξαπατούσαν τους καταναλωτές, παρακρατώντας τα χρήματα τους και μη παραδίδοντας τα προϊόντα..
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, όπως ανέφεραν τα στελέχη του ΣτΚ κατά την παρουσίαση των πεπραγμένων στη Βουλή, αυξήθηκαν πάνω από 200% μέσα στο 2021, οι αναφορές για την εξαπάτηση των καταναλωτών με την απόσπαση μεγάλων ποσών από τους λογαριασμούς τους. Πρόκειται για το γνωστό phising (ψάρεμα), όπου είτε μέσω τηλεφώνου, είτε μέσω πλαστών ιστοσελίδων ή και με τα δύο μαζί, επιτήδειοι καταφέρνουν να αποσπάσουν τους κωδικούς e-banking των συνομιλητών τους και στη συνέχεια να αδειάσουν τους λογαριασμούς τους.
Δυστυχώς όμως σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως και στην περίπτωση των απατεώνων των e-Shops, όπως ανέφερε η αναπληρώτρια ΣτΚ Βασιλική Μπώλου, πολύ λίγα πράγματα μπορεί να κάνει ο ΣτΚ. Συνήθως υποβάλει αναφορές στον εισαγγελέα, παραπέμποντας την υπόθεση στις διωκτικές αρχές καθώς πρόκειται για κακουργήματα.
Αναφορικά με τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, υπάρχουν τριών ειδών παραβάσεις από την πλευρά των εταιρειών:
- Η αυθαίρετη μεταφορά των καταναλωτών από τιμολόγια σταθερής χρέωσης, σε τιμολόγια κυμαινόμενης χρέωσης.
- Η επιβολή ρήτρας πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή προστίμου, καίτοι ο καταναλωτής κάνει χρήση τιμολογίου κυμαινόμενης χρέωσης, όταν σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, η ρήτρα αυτή επιβάλλεται μόνον σε τιμολόγια σταθερής χρέωσης.
- Ο κάθε πάροχος εφαρμόζει τον δικό του τύπο προσαρμογής των χρεώσεων στα τιμολόγια κυμαινόμενης χρέωσης ενώ δεν εφαρμόζεται καν ο προτεινόμενος από την ΡΑΕ τύπος αναπροσαρμογής της χρέωσης.
Συνολικά, μέσα στο α’ εξάμηνο του 2022, ο ΣτΚ έλαβε 7.161 αναφορές. Ο αριθμός αυτός, πριν ακόμη κλείσει το α’ εξάμηνο, προεξοφλεί ότι φέτος θα υπάρξουν πάνω από 14.000 αναφορές και συνιστά νέο ιστορικό υψηλό. Πέρυσι υπήρξαν 13.867 αναφορές. Η αύξηση αυτή αναφορών σύμφωνα με τον κ. Ζαγορίτη, αποτελεί και μια ψήφο εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς τον ΣτΚ, καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν μέσω των υπηρεσιών διαμεσολάβησης που προσφέρει, να βρουν λύση σε προβλήματα που έχουν με προμηθευτές.
Από το σύνολο των υποθέσεων που έφτασε στις υπηρεσίες του ΣτΚ, το 83% διεκπεραιώθηκε θετικά, είτε υπέρ της μιας πλευράς, είτε υπέρ της άλλης. Μάλιστα το 71% των αναφορών επιλύθηκε υπέρ των καταναλωτών. Όπως εξήγησε ο κ. Ζαγορίτης, το μεγάλο ποσοστό ικανοποίησης των καταναλωτών, οφείλεται και στο ότι πολλές εταιρείες είναι ελαστικές απέναντι στα αιτήματα των καταναλωτών, αφενός μεν επειδή φοβούνται τυχόν κυρώσεις αφετέρου δε για να αποφύγουν τη δημοσιότητα ενός δυσαρεστημένου πελάτη.