THEPOWERGAME
Την ώρα που στους ελληνικούς λιμένες καταγράφεται συνωστισμός, με τις πληρότητες στα πλοία να φτάνουν στο 100%, οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια κρίνονται δυσβάσταχτες και οι παράγοντες του κλάδου προειδοποιούν ότι το 2022 θα είναι μια ζημιογόνα χρονιά.
Πέρα από τις Κυκλάδες, την Κρήτη και το Βόρειο Αιγαίο, που απορροφούν ένα μεγάλο μέρος του εισερχόμενου τουρισμού, οι υπόλοιποι προορισμοί κινούνται σε ποσοστά κάτω από την κίνηση του 2019.
Το powergame.gr επικοινώνησε με τα μέλη του ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ζητώντας εξηγήσεις για το που οφείλεται το φαινόμενο αυτό.
Η πρώτη αιτία έχει να κάνει με τη ζημιά που άφησε πίσω της η πανδημική κρίση, της οποίας τα απόνερα ταλαιπωρούν ακόμη την ελληνική ακτοπλοΐα.
Μάλιστα, πριν από μερικές ημέρες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα διακίνησης επιβατών, εμπορευμάτων και κινητών μονάδων στους ελληνικούς λιμένες που αφορούσαν το δ’ τρίμηνο του 2021.
Αυτό που διαπιστώθηκε, ήταν ότι η συνολική διακίνηση επιβατών σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, παρουσίασε αύξηση κατά 51,3%. Σε σχέση με το 2019, καταγράφεται μείωση κατά 47,6% .Αυτή την ώρα πάντως, η αγορά σε σχέση με το 2019 είναι μειωμένη κατά 25% σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΕΝ.
Ναύλοι-φωτιά και τριπλάσια τιμή στο πετρέλαιο
Δεύτερη αιτία, είναι η εκτίναξη του κόστους στα καύσιμα, καθώς όπως επισημαίνουν τα μέλη του ΣΕΕΝ είναι τριπλάσια από το 2019.
Με άλλα λόγια, σε ένα εισιτήριο των 30 ευρώ το 30% απορροφάται από το ΦΠΑ, τα λιμενικά τέλη και το 70% από τα κόστη του πετρελαίου.
Οι ελπίδες για να ανακτηθούν τα επίπεδα του 2019 επικεντρώνονται πλέον στην high season και τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, αν και όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας, τα πλοία κινούνται από την αρχή του έτους και όχι δύο μήνες τον χρόνο.
Έλλειμμά 60 εκατ. ευρώ
Εύλογα δημιουργείται η απορία κατά πόσο η αυξημένη κινητικότητα κατά την εορταστική περίοδο του Πάσχα, καθώς και του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, μαζί με τους καλοκαιρινούς μήνες μπορούν να οδηγήσουν σε μία κερδοφόρα χρήση .
Το να μετρά κανείς μόνο την κίνηση στα καράβια δεν αποκομίζει την πλήρη εικόνα της αγοράς, επιμένει ο ΣΕΕΝ, λέγοντας πως το 2022 δεν θα υπάρξει κερδοφορία.
Όσο για τα εισιτήρια – φωτιά, οι επαγγελματίες του χώρου επισημαίνουν πως για να χαμηλώσουν οι τιμές, και να εναρμονιστεί το μεταφορικό ισοδύναμο, θα πρέπει το κράτος να κλείσει τις προηγούμενες υποχρεώσεις του προς την ακτοπλοΐα που αγγίζουν τα 60 εκατ. ευρώ.