Γ.Δ.
1417.86 +0,77%
ACAG
+1,38%
5.88
CENER
+0,61%
9.86
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-0,92%
2.695
OPTIMA
-0,17%
11.88
TITC
+0,35%
28.75
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.42
ΑΒΕ
-0,91%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,22%
2.23
ΑΚΡΙΤ
-1,37%
0.72
ΑΛΜΥ
+0,19%
2.665
ΑΛΦΑ
+1,67%
1.586
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,69%
11.45
ΑΣΚΟ
+1,69%
3
ΑΣΤΑΚ
+1,81%
6.76
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+4,17%
2.5
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,75%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-2,02%
2.43
ΒΙΟΣΚ
+1,55%
1.31
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-3,20%
2.42
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,85%
16.54
ΔΑΑ
+0,70%
7.77
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,98%
11.29
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
+0,19%
31.56
ΕΚΤΕΡ
-0,95%
4.16
ΕΛΒΕ
+1,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+4,02%
2.33
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,01%
2.54
ΕΛΠΕ
+0,64%
7.89
ΕΛΣΤΡ
+3,32%
2.18
ΕΛΤΟΝ
+0,47%
1.704
ΕΛΧΑ
-0,75%
1.846
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
-10,00%
0.117
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+2,38%
1.29
ΕΤΕ
+1,01%
7.776
ΕΥΑΠΣ
+1,62%
3.13
ΕΥΔΑΠ
+0,55%
5.44
ΕΥΡΩΒ
-0,39%
2.062
ΕΧΑΕ
-0,31%
4.83
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.3585
ΙΛΥΔΑ
+0,87%
1.74
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,24%
1.188
ΙΝΤΕΚ
+0,54%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-2,06%
1.19
ΙΝΤΚΑ
+1,55%
3.28
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
+0,37%
1.37
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-1,86%
1.58
ΚΟΡΔΕ
-0,63%
0.473
ΚΟΥΑΛ
+0,16%
1.232
ΚΟΥΕΣ
-0,57%
5.23
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,44%
11.3
ΚΤΗΛΑ
-2,78%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
-0,70%
0.856
ΛΑΜΔΑ
+0,15%
6.75
ΛΑΜΨΑ
-0,56%
35.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-1,49%
2.65
ΜΑΘΙΟ
-1,48%
0.8
ΜΕΒΑ
+2,30%
4.01
ΜΕΝΤΙ
-0,74%
2.68
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-2,27%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,52%
23.18
ΜΟΝΤΑ
+2,90%
3.19
ΜΟΤΟ
+1,11%
2.735
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+1,57%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.42
ΜΠΡΙΚ
+1,35%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,80%
36.1
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+0,49%
20.6
ΟΛΠ
+0,79%
25.5
ΟΛΥΜΠ
-1,61%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.9
ΟΤΕ
+1,62%
13.78
ΟΤΟΕΛ
-0,53%
11.34
ΠΑΙΡ
-1,40%
1.06
ΠΑΠ
+1,22%
2.48
ΠΕΙΡ
+1,02%
3.554
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.82
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+1,25%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,43%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+3,50%
2.07
ΣΑΡ
-0,36%
11.16
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,92%
6.48
ΣΠΙ
+3,50%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.59
ΤΖΚΑ
-1,80%
1.365
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.614
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-5,88%
0.224
ΦΡΛΚ
+0,52%
3.89
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Τα αεροπορικά ταξίδια σε τροχιά απογείωσης

Η πανδημία στέρησε τόσο τις χαρές όσο και τις δοκιμασίες των ταξιδιών. Η επιθυμία να αναπληρώσουν τις χαμένες διακοπές και να ξαναβρεθούν με φίλους και οικογένεια έφεραν το χάος των διακοπών στα αεροδρόμια που οι ταξιδιώτες απέφευγαν, όσο η Covid-19 ανέτρεπε τα σχέδιά τους.

Η βιασύνη να επωφεληθούν από τις σχολικές διακοπές προκάλεσε πρόσφατα δυσαρέσκεια στην Ευρώπη. Οι επιβάτες σχημάτιζαν ουρές για ώρες σε αεροδρόμια από τη Μαγιόρκα έως το Μάντσεστερ, ενώ οι πτήσεις καθυστερούσαν ή ακυρώνονταν. Οι Αμερικανοί εξοργίστηκαν όταν σχεδόν 3.000 πτήσεις ακυρώθηκαν μέσα σε τέσσερις ημέρες την περίοδο του Σαββατοκύριακου της Memorial Day στα τέλη Μαΐου.

Τουλάχιστον οι ορδές των δυσαρεστημένων πελατών είναι ένα σημάδι ότι τα αεροπορικά ταξίδια επιστρέφουν στην κανονικότητα. «Η συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια παραμένει ανικανοποίητη», λέει ο Andrew Charlton της εταιρείας συμβούλων Aviation Advocacy.

Ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 6 Ιουνίου ήταν μόλις 9% χαμηλότερος από την ίδια εβδομάδα του 2019. Στη Βόρεια Αμερική ήταν μόλις 5,6% χαμηλότερος, σύμφωνα με την OAG, μια άλλη εταιρεία συμβούλων.

Η Ιαπωνία, η οποία είχε παραμείνει ουσιαστικά κλειστή για τους τουρίστες επί δύο χρόνια, δήλωσε στις 26 Μαΐου ότι θα αρχίσει να χαλαρώνει τους περιορισμούς για τους επισκέπτες. Με εξαίρεση την Κίνα, όπου τα αυστηρά πρόσφατα lockdowns ανέτρεψαν την ισχυρή ανάκαμψη των εγχώριων πτήσεων, τα αεροπλάνα βρίσκονται και πάλι στον αέρα κοντά στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Οι κρατήσεις φαίνονται επίσης ενθαρρυντικές για το καλοκαίρι. Οι αεροπορικές εταιρείες έρχονται να αντιμετωπίσουν μια νέα αβεβαιότητα – την τάση των ταξιδιωτών να αγοράζουν εισιτήρια αργότερα, λόγω της ανασφάλειας για μακροπρόθεσμο προγραμματισμό που δημιούργησε η πανδημία. Ακόμα κι έτσι, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μέχρι τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις για τα διεθνή δρομολόγια βρίσκονται στο 72% του επιπέδου του 2019 και για τα εγχώρια στο 66%. Η πληρότητα ανεβαίνει προς τα προ της επιδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την OAG (βλ. διάγραμμα).

ΓΡΑΦΗΜΑ ECONOMIST

Ο Willie Walsh, ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ, δήλωσε τον Μάιο ότι η ταχύτητα της ανάκαμψης υποδηλώνει ότι ο αριθμός των επιβατών παγκοσμίως θα φτάσει τα νούμερα του 2019 μέχρι το 2023, ένα χρόνο νωρίτερα από τις προηγούμενες προβλέψεις.

Ο ρυθμός της ανάκαμψης έπιασε εξαπίνης μια βιομηχανία που ανακατασκευαζόταν με σταθερό ρυθμό. Ειδικότερα, η κίνηση συγκεντρώθηκε περισσότερο στις περιόδους αιχμής, σύμφωνα με την ACI Europe, μια ομάδα που εκπροσωπεί τα αεροδρόμια της περιοχής.

Σε ορισμένα μέρη, ο αριθμός των επιβατών, σε σύντομες περιόδους, ξεπερνά ήδη τα προ πανδημίας επίπεδα. Τα αεροδρόμια, ειδικότερα, αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν αυτές τις κορυφώσεις. Η αντικατάσταση των εργαζομένων που απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι δύσκολη εν μέσω στενών αγορών εργασίας, ιδίως λόγω των πρόσθετων ελέγχων ασφαλείας που απαιτούνται για την πρόσληψη προσωπικού στα αεροδρόμια.

Η Swissport, η μεγαλύτερη εταιρεία παροχής υπηρεσιών αεροδρομίων στον κόσμο, δήλωσε τον Μάιο ότι χρειάζεται να προσλάβει 30.000 νέους εργαζόμενους παγκοσμίως μέχρι το καλοκαίρι, επιπλέον των 45.000 που απασχολεί σήμερα.

Οι ελλείψεις προσωπικού έχουν ήδη εμποδίσει ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να προσθέσουν ακόμη μεγαλύτερη χωρητικότητα για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση. Οι συνεχιζόμενες ανατροπές ενδέχεται να αποτρέψουν τους επιβάτες, ιδίως αν η επιθυμία για διακοπές σε κάποιο νέο μακρινό προορισμό φυλλοροήσει.

Ακόμη και αν οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια καταφέρουν να προσλάβουν προσωπικό για να κάνουν τους καλοκαιρινούς μήνες λιγότερο επώδυνους, κάποια άλλα προβλήματα παραμένουν.

Το κυριότερο είναι η δυσθεώρητη τιμή του πετρελαίου. Ο κ. Walsh δήλωσε πρόσφατα ότι το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων είχε ήδη προσθέσει 10% στους ναύλους. Ο Michael O’Leary, το αεικίνητο αφεντικό της Ryanair, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της Ευρώπης, κάνει λόγο για «συγκρατημένη αισιοδοξία», καθώς το θερμό καλοκαίρι μπορεί πολύ εύκολα να το ακολουθήσει ένας δύσκολος χειμώνας.

 

© 2022 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!