THEPOWERGAME
Στο υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου 12μήνου βρίσκονται πλέον οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), καθώς η παγκόσμια ζήτηση έχει εκτιναχθεί και οι ναυλωτές προσπαθούν να εξασφαλίσουν πλοία μέσω της σποτ αγοράς. Έτσι, στην αγορά του Ατλαντικού Ωκεανού, οι ναύλοι για την μεταφορά 160.000 κυβικών μέτρων LNG αυξήθηκαν σε 100.000 δολάρια/ημέρα, στην Ασία το αντίστοιχο κόστος ανήλθε σε 85.000 δολάρια/ημέρα, ενώ ανάλογο είναι πλέον και το κόστος για φορτία ανατολικά της διώρυγας του Σουέζ.
Τα κόστη αυτά συνιστούν σημαντική αύξηση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Poten & Partners, ο μέσος όρος του προηγούμενου 12μήνου διαμορφώνεται σε 49.000 δολάρια/ημέρα για τα φορτία προς την Ασία. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί αναλυτές, η αυξημένη ζήτηση για LNG και η αποφυγή ρωσικών φορτίων αερίου από μεγάλη μερίδα εισαγωγέων, είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των συμβολαίων μακροχρόνιας ναύλωσης σημαντικού ποσοστού του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς LNG. Ουσιαστικά, οι ναυλωτές και οι εισαγωγείς θέλησαν να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα πλοία, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστούν τα διαθέσιμα πλοία στην σποτ αγορά, προκειμένου να καλυφθούν π.χ. έκτακτες ανάγκες.
Εν τω μεταξύ, περαιτέρω επιπλοκές θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στην αγορά LNG, λόγω της φωτιάς που ξέσπασε στον σταθμό επεξεργασίας LNG του Freeport του Τέξας, ο οποίος θα παραμείνει εκτός λειτουργίας τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουνίου. Το Freeport είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος σταθμός LNG στις ΗΠΑ και ο έβδομος μεγαλύτερος παγκοσμίως, ενώ δραστηριοποιείται αποκλειστικά σε εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ προς διάφορους προορισμούς.
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και μετά, οι ΗΠΑ έχουν στρέψει το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών LNG προς την Ευρώπη. Παρότι, η έλλειψη προσφοράς θα μπορούσε να πιέσει τους ναύλους προς τα κάτω, λόγω της απουσίας φορτίων από τον συγκεκριμένο σταθμό, εν τέλει κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Αντιθέτως μάλιστα, οι ναύλοι για πλοία LNG αυξήθηκαν έως και 30%, δείγμα της πολύ ισχυρής ζήτησης που καταγράφεται στην αγορά.
Κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει αρκετά δις δολάρια για την είσοδό τους στην αγορά της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Έτσι, από τα 53 πλοία LNG που ανήκαν σε ελληνικά συμφέροντα το 2018, σήμερα, ο αντίστοιχος αριθμός έχει υπερδιπλασιαστεί σε 130 πλοία μεταφοράς LNG. Παράλληλα, σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, 1 στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή παγκοσμίως, ανήκουν σε ελληνικά συμφέροντα. Ως εκ τούτου, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται σε θέση να επωφεληθούν από την άνοδο των ναύλων.
Οι αναλυτές της Poten & Partners εκτιμούν ότι οι υψηλοί ναύλοι για πλοία μεταφοράς LNG αναμένεται να συνεχιστούν και τους επόμενους μήνες, καθώς ο αριθμός των πλοίων που θα επιστρέψουν στην σποτ αγορά (καθώς θα λήγουν οι χρονοναυλώσεις τους) είναι σχετικά μικρός. Παράλληλα, η Ευρώπη αναμένεται να συνεχίσει την εντατική προσπάθεια αναπλήρωσης των αποθεμάτων της σε φυσικό αέριο εν όψει του επερχόμενου χειμώνα.
Σημειωτέον ότι ένας από τους λόγους που είναι ιδιαίτερα δύσκολη η αύξηση των φορτίων LNG διά της θαλάσσιας οδού, είναι οι περιορισμοί που προκύπτουν από το μέγεθος του σχετικού στόλου. Σήμερα, μόλις τέσσερα ναυπηγεία είναι σε θέση να ναυπηγήσουν νέα πλοία LNG, ενώ ιστορικά δεν έχουν ναυπηγηθεί περισσότερα από 50 τέτοια πλοία σε ετήσια βάση. Σήμερα, υπάρχουν 141 πλοία μεταφοράς LNG προς ναυπήγηση. Ωστόσο, 28 εξ αυτών συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην προχωρά η κατασκευή τους, λόγω των κυρώσεων της διεθνούς κοινότητας. Σύμφωνα με την Lloyd’s Register, τα περισσότερα εξ αυτών πρόκειται να ακυρωθούν, εξέλιξη που ίσως απελευθερώσει ορισμένες θέσεις για την επιτάχυνση άλλων παραγγελιών.