THEPOWERGAME
Υπόμνημα προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα ετοιμάζεται να αποστείλει η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας. Το υπόμνημα στόχο θα έχει αποτρέψει την επαναφορά του μέτρου της επιβολής τέλους 10% στους λογαριασμούς συνδρομητικής τηλεόρασης από 1ης Ιουλίου 2022.
Το τέλος αυτό καταργήθηκε το Φθινόπωρο του 2020 μέχρι το Φθινόπωρο του 2021, στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων κατά της πανδημίας. Η κατάργηση αυτή παρατάθηκε μέχρι το α’ εξάμηνο του 2022 και πλέον, τέλος του μήνα το μέτρο επαναφέρεται, παρόλο που η κυβέρνηση μέχρι σήμερα τηρεί σιγή ιχθύος. Στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις που έγιναν μέχρι τώρα, με παράγοντες της αγοράς, κυβερνητικά στελέχη επικαλούνται το δημοσιονομικό κόστος, το οποίο αν και δεν είναι μεγάλο για τον προϋπολογισμό (ανέρχονταν σε 26 εκατ. ευρώ), εν τούτοις «κόψε από εδώ π.χ. ΦΠΑ», «κόψε από εκεί ασφαλιστικές εισφορές», αρχίζει να δημιουργείται πρόβλημα.
Οι εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης, στο υπόμνημά τους θα ζητήσουν ισονομία. Σύμφωνα με τον Γιώργο Στεφανόπουλο, επικεφαλής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ), είτε το μέτρο δεν θα ισχύσει, ή θα ισχύσει για όλους. «Υπάρχουν πολλά ζητήματα που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη φορολογία, αλλά το κυρίαρχο είναι ότι αν επιβληθεί, να επιβληθεί για όλους», λέει χαρακτηριστικά.
Το τέλος 10% στους λογαριασμούς της συνδρομητικής τηλεόρασης, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2016, ως μέτρο στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας. Συγκεκριμένα, εφαρμοζόταν στις επιχειρήσεις συνδρομητικής τηλεόρασης με έδρα την Ελλάδα, ενώ αντίθετα δεν εφαρμοζόταν στις εταιρείες που είχαν έδρα εκτός Ελλάδος, π.χ. Netflix. Για την τελευταία, κανείς δεν γνωρίζει (πλην της ίδιας), ούτε τον αριθμό των συνδρομών της, ούτε τα έσοδά της.
Έτσι οι δυσμενείς όροι ανταγωνισμού για τις ελληνικές επιχειρήσεις (OTE, Nova), γίνονταν ακόμη δυσμενέστεροι έναντι των ξένων ανταγωνιστών τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι το τέλος 10% εφαρμοζόταν επί του λογαριασμού και στη συνέχεια, εφαρμοζόταν ΦΠΑ 24%, όπως ακριβώς συμβαίνει στα καύσιμα. Έτσι, η έμμεση φορολογία ήταν πολύ μεγαλύτερη από το 10%.
Επίσης, οι εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης κατέβαλλαν οι ίδιες:
- 3% επί των συνολικών εσόδων ως αντάλλαγμα για την άδεια δορυφορικής εκπομπής,
- 2% επί των συνολικών εσόδων υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ (Ενιαίου Δημοσιογραφικού Οργανισμού Επικουρικής Ασφάλισης & Περίθαλψης)
- 1,8% επί των συνολικών εσόδων ως αντάλλαγμα υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης,
- 1,5% επί των διαφημιστικών εσόδων υπέρ των ελληνικών κινηματογραφικών παραγωγών,
- 0,15% επί των συνολικών εσόδων υπέρ των κέντρων αποκατάστασης και εκπαίδευσης τυφλών.
Οι εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης θεωρούν ότι αν δεν καταργηθεί το τέλος του 10% και δεν εφαρμοστεί στις εταιρείες εκτός Ελλάδας, τότε θα είναι μια έμμεση πριμοδότηση των ξένων επιχειρήσεων (Netflix, Disney+ κ.λπ.). Γι’ αυτό άλλωστε, η νέα συνδρομητική τηλεόραση Antenna+ που δημιούργησε όμιλος Antenna, επέλεξε ως έδρα την Ολλανδία και όχι την Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι απευθύνεται κυρίως στην ελληνική αγορά.
Σήμερα στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών (ΕΕΤΤ), έχουν διατεθεί 1,11 εκατ. συνδρομές τηλεόρασης (Ιούλιος 2021), εκ των οποίων τα 0,35 εκατ. συνδέσεις είναι μέσω τεχνολογίας IPTV και 0,76 εκατ. συνδέσεις μέσω δορυφορικής κεραίας. Ωστόσο εκτιμάται ότι υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες συνδέσεις IPTV από εταιρείες τύπου Netflix που μεταδίδουν διαδικτυακά το περιεχόμενο τους (OverTheTopplayers ή OTTplayers).
H αγορά γρήγορα μετακινείται προς την κατηγορία των OTT παρόχων, καθώς η διασύνδεση πλέον δεν απαιτεί ειδικό εξοπλισμό (δορυφορικά πιάτα, καλώδια κ.λπ.) κι επιπλέον οι νέες ευρυζωνικές συνδέσεις οπτικών ινών είναι περισσότερο αξιόπιστες σε σχέση με μια δορυφορική σύνδεση, η οποία κατά κανόνα απαιτεί καλό καιρό για μια καλή μετάδοση.