Γ.Δ.
1485.18 +0,19%
ACAG
+0,68%
5.9
CENER
-0,10%
9.69
CNLCAP
+0,71%
7.1
DIMAND
+1,01%
8.98
NOVAL
-0,36%
2.76
OPTIMA
+1,16%
12.24
TITC
0,00%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-0,55%
1.456
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
+0,22%
2.26
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,47%
3.115
ΑΛΦΑ
+0,46%
1.7305
ΑΝΔΡΟ
+0,91%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,50%
11.95
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.8
ΑΣΤΑΚ
+7,80%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.64
ΑΤΤ
+4,40%
9.5
ΑΤΤΙΚΑ
+0,79%
2.56
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,33%
6
ΒΙΟΚΑ
-0,84%
2.35
ΒΙΟΣΚ
+2,17%
1.415
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-2,15%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.18
ΔΑΑ
+0,30%
8.022
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+1,48%
11.67
ΔΟΜΙΚ
+1,65%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,25%
0.325
ΕΒΡΟΦ
+2,90%
1.595
ΕΕΕ
-0,36%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+0,69%
4.35
ΕΛΒΕ
-8,18%
5.05
ΕΛΙΝ
+2,22%
2.3
ΕΛΛ
-0,36%
13.9
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,20%
2.065
ΕΛΠΕ
+0,07%
7.625
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.25
ΕΛΤΟΝ
+1,26%
1.774
ΕΛΧΑ
-0,63%
1.88
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+2,32%
1.325
ΕΤΕ
+0,40%
8.448
ΕΥΑΠΣ
-1,78%
3.31
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.77
ΕΥΡΩΒ
+0,27%
2.246
ΕΧΑΕ
-0,21%
4.81
ΙΑΤΡ
-0,29%
1.735
ΙΚΤΙΝ
+0,24%
0.42
ΙΛΥΔΑ
+2,02%
1.765
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.99
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,95%
1.248
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.48
ΙΝΤΕΤ
-1,98%
1.235
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,99%
1.475
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,99%
1.475
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.497
ΚΟΥΑΛ
+3,01%
1.234
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.31
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,43%
1.145
ΛΑΒΙ
+0,67%
0.9
ΛΑΜΔΑ
-0,67%
7.36
ΛΑΜΨΑ
-2,19%
35.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,50%
2.71
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-0,80%
3.7
ΜΙΝ
+1,69%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,27%
23.88
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.7
ΜΟΤΟ
+1,42%
2.85
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+0,48%
25.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.49
ΜΠΡΙΚ
+0,51%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,04%
36.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,43%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,36%
0.277
ΞΥΛΠ
0,00%
0.426
ΟΛΘ
0,00%
21.2
ΟΛΠ
-0,36%
27.45
ΟΛΥΜΠ
-0,78%
2.56
ΟΠΑΠ
+0,12%
16.03
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,11%
0.898
ΟΤΕ
-0,48%
14.48
ΟΤΟΕΛ
+1,03%
11.82
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-0,60%
3.965
ΠΕΤΡΟ
+0,90%
8.94
ΠΛΑΘ
+0,35%
4.26
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-1,54%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
+1,54%
1.975
ΣΑΡ
+1,43%
11.34
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,45%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.69
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
+4,80%
0.698
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.24
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,49%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+1,10%
4.12
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Πώς η έλλειψη βασικών μετάλλων πλήττει βαρύτατα την ηλεκτροκίνηση

Η έλλειψη πρώτων υλών και ειδικότερα των βασικών μετάλλων των μπαταριών προκαλεί έντονο προβληματισμό, όχι μόνο για τη διάδοση και επέκταση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και για την συνεχόμενη αύξηση των τιμών τους, που έχει ως συνέπεια την αύξηση της τιμής των αυτοκινήτων.

Έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) αναφέρει ότι μπορεί οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέρσι να εκτοξεύθηκαν σε υψηλό επίπεδο, με την τάση να συνεχίζει και φέτος να είναι ανοδική, όμως εκφράζει παράλληλα ανησυχίες για την μελλοντική διαθεσιμότητα πρώτων υλών, όπως για παράδειγμα το λίθιο. Με 6,6 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως το 2021 και με τις πωλήσεις μόνο το πρώτο τρίμηνο του φετινού έτους πάνω από τα δύο εκατομμύρια, τα δεδομένα αλλάζουν και τα πράγματα δυσκολεύουν για την επάρκεια των πρώτων υλών. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν συμφωνίες ή και εξαγορές εταιρειών που ασχολούνται με τις πρώτες ύλες θέλοντας να δώσουν μια σταθερότητα και ώθηση στην πολιτική των πωλήσεών τους. Άλλες, δραστηριοποιούνται με την ανακύκλωση, ώστε να μπορούν από τη μία να δώσουν δεύτερη ευκαιρία ζωής στις μεταχειρισμένες μπαταρίες και από την άλλη να έχουν την δυνατότητα αποσυναρμολόγησης, ώστε να πάρουν από αυτές τα πολύτιμα μέταλλα.

Τα πολύτιμα ορυκτά εξορύσσονται κυρίως σε χώρες όπως η Αυστραλία, η Χιλή ή η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Ωστόσο, η Κίνα παράγει τα τρία τέταρτα των μπαταριών ιόντων λιθίου και ελέγχει περισσότερο από το ήμισυ της ικανότητας επεξεργασίας και διύλισης λιθίου, κοβαλτίου και γραφίτη. Σύμφωνα με την έρευνα του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) οι ανάγκες λιθίου θα εξαπλασιαστούν έως το 2030, φθάνοντας τους 500 κιλοτόνους, απαιτώντας το άνοιγμα 50 νέων ορυχείων.

Από την άλλη η Ευρώπη παράγει το ένα τέταρτο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά ελέγχει ελάχιστα τις πρώτες ύλες. Αυτή η εξέλιξη την φέρνει σε δύσκολη θέση, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αντιδράσει στο θέμα αύξησης των τιμών. Η τιμή του λιθίου, που αποτελεί μία βασική πρώτη ύλη για τις μπαταρίες, έχει εμφανίσει αύξηση που φτάνει έως και το 500% το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις και αναλύσεις, οι επιπτώσεις της πανδημίας και του πολέμου έχουν δημιουργήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα μία αύξηση πάνω από 1.000 ευρώ στις τιμές των ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων.

Το λίθιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξορυχτεί και να επεξεργαστεί, ενώ οι διαδικασίες αυτές έχουν μεγάλο κόστος στο περιβάλλον. Όλα αυτά συμβαίνουν, όταν οι κατασκευαστές θέλουν διακαώς να κατεβάσουν τις τιμές των ηλεκτρικών στα επίπεδα των συμβατικών μοντέλων. Όμως αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα που σχετίζονται με τις πρώτες ύλες και την παραγωγή μπαταριών. Κι όλα αυτά την στιγμή που έχει αποφασιστεί ότι πολύ σύντομα θα σταματήσει η παραγωγή θερμικών κινητήρων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!