THEPOWERGAME
Σημαντική ανάπτυξη καταγράφει ο ελληνόκτητος στόλος τα τελευταία χρόνια, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της Vessels Value, αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο σε αξία παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα προηγούμενα Ποσειδώνια το 2018 και μέχρι σήμερα, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει εκτοξευτεί κατά 92% στο εντυπωσιακό ύψος των 159 δισ. δολαρίων, παρότι σε απόλυτα μεγέθη, ο αριθμός των πλοίων έχει ενισχυθεί κατά μόλις 474 ή 11% σε σχέση με το 2018.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται τόσο στην άνοδο των αξιών των πλοίων κατά το διάστημα που έχει μεσολαβήσει, αλλά κυρίως στο προφίλ των πλοίων που προσθέτουν στον στόλο τους, τα ελληνικά συμφέροντα. Συγκεκριμένα, τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί οι επενδύσεις σε νέες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ (των οποίων οι αξίες έχουν επίσης εκτοξευτεί), αλλά και σε πλοία νεότερης ηλικίας, με σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες.
Ειδικότερα, σήμερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί συνολικά 4.766 πλοία, έναντι 4.292 πλοίων το 2018, με αξία 82,85 δισ. δολαρίων. Η μεγάλη πλειονότητα των πλοίων αφορά ασφαλώς στα φορτηγά πλοία, που αριθμούν 2.326 και τα δεξαμενόπλοια που αριθμούν 1.419. Οι δύο αυτές κατηγορίες μαζί αθροίζουν 3.745 πλοία, ή το 78,5% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου. Συγκριτικά, το 2018, το αντίστοιχο ποσοστό ξεπερνούσε το 80% (80,7%).
Με βάση τον αριθμό των πλοίων, η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως. Όπως αναφέρει η VV, η οποία ειδικεύεται στην καταγραφή των αξιών των πλοίων, το 2022, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα διέθεταν (στο νερό) 4.766 πλοία, πίσω μόνο από την Κίνα των 5.589 πλοίων και την Ιαπωνία των 6.755 πλοίων.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το στοιχείο ότι η Ελλάδα αποτελεί την πλέον δυναμική χώρα, σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις για την αγορά νέων πλοίων. Ειδικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2018, οι Έλληνες είχαν αγοράσει 121 πλοία. Φέτος, για την ίδια περίοδο, έχουν αγοράσει 130 πλοία, με ιδιαίτερη προτίμηση τα φορτηγά πλοία. Αντίστοιχα, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες κατά το φετινό διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, έχουν προβεί σε αγορές 127 πλοίων. Στο μέτωπο των πωλήσεων, από τις αρχές του 2022, οι Έλληνες έχουν μεταβιβάσει 100 πλοία, αντί ποσού 264 εκατ. δολαρίων, που επίσης τους κατατάσσει στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Ακολούθησαν οι πλοιοκτήτες με έδρα την Σιγκαπούρη, οι οποίοι έχουν προβεί σε πωλήσεις 99 πλοίων φέτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της VV, άλλη μια τάση που παρατηρείται, είναι η αυξανόμενη στροφή σε πλοία που χρησιμοποιούν ως βασικό καύσιμο το LNG. Πρόκειται για την ιδανική «μεταβατική» λύση, για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, μέχρις ότου αναπτυχθούν νέες τεχνολογίες καυσίμων και οι σχετικές υποδομές για τον εφοδιασμό του παγκόσμιου στόλου. Ως εκ τούτου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σταθερά σε νέα πλοία που χρησιμοποιούν το LNG ως καύσιμο.