THEPOWERGAME
Ένα νέο μοντέλο τραπεζικής εξυπηρέτησης κερδίζει έδαφος σε βάρος των τραπεζικών καταστημάτων. Είναι το αποτέλεσμα της ψηφιακής εποχής, της 24ωρης εξυπηρέτησης, των online πληρωμών, του άυλου χρήματος.
Η εικόνα αυτή δεν αποτυπώνεται μόνο στον αριθμό συναλλαγών που γίνονται ηλεκτρονικά, ή στο εύρος των υπηρεσιών που μπορούν να πραγματοποιηθούν εκτός τραπεζικών καταστημάτων. Αντανακλάται και στην αλλαγή συμπεριφοράς εκ μέρους των ίδιων των καταναλωτών, των αποταμιευτών, των δανειοληπτών, των επενδυτών.
Στα 1.700 σήμερα τα καταστήματα όλων των τραπεζών
Την ίδια στιγμή, η μείωση του δικτύου καταστημάτων που έγινε σε μεγάλο βαθμό την τελευταία δεκαπενταετία και ακόμη έχει συνέχεια, αποτελεί προτεραιότητα για τις τράπεζες στο μέτωπο της μείωσης του κόστους. Το κλείσιμο ενός μεγάλου αριθμού μονάδων και τα αλλεπάλληλα προγράμματα εθελουσίας εξόδου , στοχεύουν ακριβώς σε αυτό: στη μείωση του κόστους λειτουργίας και στις δαπάνες για αμοιβές προσωπικού ή επέκταση δικτύου.
Σήμερα, λειτουργούν στην εγχώρια αγορά 1700 καταστήματα όλων των τραπεζών, μεγάλων, μικρών, συστημικών και μη, ελληνικών και ξένων, παρά το κλείσιμο σχεδόν 400 καταστημάτων τα τελευταία τέσσερα χρόνια (εκ των οποίων τα 385 από τους τέσσερις μεγάλους ομίλους). Σαν αντιστάθμισμα, έχουν πολλαπλασιαστεί τα σημεία των ΑΤΜς σε περίπου 5.500.
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αναντικατάστατος
Το τραπεζικό κατάστημα βέβαια ποτέ δεν θα πάψει να υπάρχει και αυτό αποδεικνύεται από τη συνολική τοποθέτηση στην αγορά τραπεζών που προτάσσουν την ευελιξία και το digital. «Και ευτυχώς δηλαδή, γιατί ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αναντικατάστατος», όπως σημειώνουν στελέχη από τα τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού των τραπεζών. «Ειδικά σε θέματα συμβουλευτικής, η ανθρώπινη σχέση υπερτερεί. Ο τραπεζικός υπάλληλος έχει αναχθεί πλέον σε σύμβουλο και πωλητή», προσθέτουν.
Όσον αφορά τώρα στο νέο μοντέλο τραπεζικών συναλλαγών, που όλο εξελίσσεται, τα στοιχεία δείχνουν ότι σε ένα μεγάλο ποσοστό, το συναλλακτικό κοινό όχι μόνο ενημερώνεται διαδικτυακά για τραπεζικά προϊόντα, αλλά, προχωρεί και στην υποβολή αιτήσεων για on line για αποταμιευτικά προϊόντα ή για διάφορα δάνεια, ανοιχτά καταναλωτικά, αλλά και για στεγαστικά, μέχρι του βαθμού της προέγκρισης.
Αυτό και μόνο μειώνει χρόνο και κόστος στις τράπεζες, που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της στεγαστικής πίστης, όπως φαίνεται και από τα απόλυτα νούμερα στα οποία στοχεύουν : 1,2 δισ. ευρώ νέα στεγαστικά δάνεια για φέτος.
Τραπεζικές εργασίες χωρίς φυσική παρουσία
Στο πλαίσιο αυτό, ενισχύεται η τάση εξω- τραπεζικών συναλλαγών, δηλαδή μέσω συνεργασιών με μεσίτες δανείων, μέσω επικείμενων εφαρμογών (apps)και φυσικά μέσω του e-banking.
«Ποιος από εμάς θα φανταζόταν έστω και 10 χρόνια πριν ότι θα μπορούσε να ανοίξει λογαριασμό χωρίς να πάει σε κατάστημα» αναρωτιόταν εύστοχα τραπεζικός παράγοντας στο retail banking, δείχνοντας τη μεγάλη απήχηση που έχει στο συναλλακτικό κοινό, αυτή η δυνατότητα. «Η εποχή αυτή ήρθε» συμπλήρωσε, αναφερόμενος στις νέες τάσεις που καλώς ή κακώς, περιορίζουν την ανάγκη πολλαπλών φυσικών σημείων εξυπηρέτησης.
Σήμερα, μπορεί ο καθένας να ανοίξει καρτέλα πελάτη ψηφιακά, από το σπίτι, το γραφείο, το κινητό του, να υποβάλλει αίτηση για δάνειο, ακόμη και για στεγαστικό, όπου το μέσο ύψος δανείου είναι αρκετά υψηλότερο ενός καταναλωτικού ή ακόμη και ενός δανείου αυτοκινήτου και να δει την αίτηση του, να αξιολογείται με on line ενημέρωση.
Ποιο θα είναι το μέλλον σε όλα αυτά; Ακόμη πιο άυλο, ακόμη πιο σύγχρονο, ακόμη πιο ψηφιακό. Όπως όλα τώρα δείχνουν και με βάση το πώς κινείται και ενημερώνεται η σημερινή γενιά Gen – Z, όλα θα είναι μέσω εφαρμογών, στην καλύτερη περίπτωση…