THEPOWERGAME
Οι πωλήσεις μέσω ενός ηλεκτρονικού καναλιού είναι για τις περισσότερες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις το βήμα που θέλουν να κάνουν αλλά συνήθως το αναβάλλουν καθώς δεν γνωρίζουν το πως και ποια είναι η ενδεδειγμένη λύση. Ηλεκτρονικό κατάστημα και προβολή του μέσω διαφημίσεων στο google και στα κοινωνικά δίκτυα ή ένταξη σε κάποιο marketplace; Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες κατά τη διάρκεια της έρευνας «Η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα» που πραγματοποίησαν η Cosmote σε συνεργασία με το ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 24% των ΜμΕ διαθέτει σήμερα ηλεκτρονικό κατάστημα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.
Το παραπάνω ποσοστό είναι αυξημένο κατά 40% σε σχέση με το 2020 και αποδεικνύει ότι ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων «ψάχτηκε» μέσα στην περίοδο της πανδημίας να βρει διέξοδο για να διαθέσει τα προϊόντά του. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι πλέον σχεδόν ένας στους τρεις που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις το κάνει μέσω ενός marketplace. Πρόκειται για ένα κανάλι σχετικά πρόσφατο που είχε ξεκινήσει από την Skroutz στη χώρα μας και πλέον έχει ανοίξει σε διάφορες μορφές. Πέρα από τις άλλες παρεμφερείς πλατφόρμες που έχουν ανοίξει στη συγκεκριμένη αγορά όπως είναι το Public, το you και το shopflix δυναμικά στην συγκεκριμένη αγορά έχουν μπει και οι εταιρείες efood και wolt που έχουν επεκταθεί πέρα από τη διανομή φαγητού. Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τους διεθνείς παίκτες όπως το amazon, το ebay ή το alibaba που απευθύνονται κυρίως σε αυτούς που θέλουν ανοιχθούν στις διεθνείς αγορές.
Η παρουσία σε ένα «ψηφιακό εμπορικό κέντρο», όπως είναι τα marketplace, μπορεί να έχει κάποια συνδρομητικά κόστη και προμήθειες όμως δίνει τη δυνατότητα σε μία μικρή επιχείρηση να πραγματοποιεί πωλήσεις από την επόμενη ημέρα που θα βρεθεί στον «αέρα» όταν το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να χτίσει τη φήμη του και την πελατεία του σε βάθος χρόνου. Αυτός είναι και ο λόγος που όλο και περισσότερες μικρές και μικρομεσαίες εταιρείες εντάσσονται κάτω από την ομπρέλα ενός marketplace.
Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε χθες κατά την παρουσίαση της έρευνας, αύξηση παρατηρείται στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις ΜμΕ το 2022, με την έρευνα να καταγράφει αυξημένα ποσοστά χρήσης τεχνολογιών για ψηφιακή παρουσία, ηλεκτρονικό εμπόριο, τηλεδιασκέψεις και ψηφιακές καμπάνιες. Οι 8 στις 10 ΜμΕ φαίνεται να διαθέτουν παρουσία στο διαδίκτυο (Website), ενώ σημειώνεται και αύξηση σε 77% από 65% των εταιρειών που διαθέτουν Websites, τα οποία υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες. Όπως προαναφέρθηκε αύξηση 40% καταγράφηκε επίσης στις ΜμΕ, που διαθέτουν e-shop, ενώ φαίνεται ότι 6 στις 10 ΜμΕ χρησιμοποιούν σταθερά ERP ή CRM συστήματα.
Το 2022 παρατηρείται αύξηση 10% στον Μ.Ο. του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ σε σχέση με το 2020. Ο Μ.Ο. των εταιρειών με βάση τον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας είναι σήμερα στο 4,49/10, ενώ το 2020 κυμαινόταν στο 4,06/10. Οι εταιρείες κατατάσσονται στον δείκτη, σύμφωνα με τη χρήση των 10 ψηφιακών τεχνολογιών που αξιοποιούν, σε πέντε εξελικτικά στάδια: 1-2 στοιχειώδες στάδιο (Elementary), 3-4 βασικό (Basic), 5-6 μεσαίο (Medium), 7-9 προχωρημένο (Advanced), 10 ιδεατό (Ideal). Σύμφωνα με την έρευνα καταγράφεται και αύξηση των εταιρειών που συγκαταλέγονται στο προχωρημένο στάδιο (Advanced). Πιο συγκεκριμένα 1 στις 5 ΜμΕ βρίσκεται, ήδη, σε προχωρημένα στάδια ψηφιακής ετοιμότητας, ενώ 1 στις 2 ΜμΕ βρίσκεται ακόμη σε αρχικά στάδια (Elementary, Basic).