Γ.Δ.
1428.81 -1,26%
ACAG
-0,68%
5.86
BOCHGR
-0,86%
4.59
CENER
-2,00%
9.79
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,11%
9.49
NOVAL
-2,26%
2.6
OPTIMA
-0,31%
12.88
TITC
-1,27%
34.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-3,27%
1.48
ΑΒΕ
+1,28%
0.476
ΑΔΜΗΕ
-0,42%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
2.98
ΑΛΦΑ
-3,03%
1.49
ΑΝΔΡΟ
-0,61%
6.56
ΑΡΑΙΓ
-3,65%
10.57
ΑΣΚΟ
-1,81%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
7.04
ΑΤΕΚ
+0,47%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.66
ΑΤΤ
-5,02%
4.54
ΑΤΤΙΚΑ
+1,32%
2.3
ΒΙΟ
-2,44%
5.6
ΒΙΟΚΑ
-2,61%
1.68
ΒΙΟΣΚ
-1,27%
1.56
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-0,87%
2.28
ΓΕΒΚΑ
+2,94%
1.4
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,47%
17.44
ΔΑΑ
+0,11%
7.598
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-2,00%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-0,15%
3.26
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,29%
0.314
ΕΒΡΟΦ
-2,55%
1.53
ΕΕΕ
+1,38%
32.36
ΕΚΤΕΡ
-2,64%
1.698
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-1,24%
1.995
ΕΛΛ
-1,12%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,07%
1.892
ΕΛΠΕ
-1,28%
6.95
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.69
ΕΛΧΑ
-2,55%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,25%
1.19
ΕΤΕ
0,00%
7.65
ΕΥΑΠΣ
-1,54%
3.2
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.65
ΕΥΡΩΒ
-2,32%
1.975
ΕΧΑΕ
-2,76%
4.41
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.49
ΙΚΤΙΝ
-4,86%
0.333
ΙΛΥΔΑ
-2,78%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,20%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,72%
4.58
ΙΝΛΟΤ
-2,45%
1.116
ΙΝΤΕΚ
-0,83%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
-0,41%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-2,57%
3.035
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
-2,45%
1.59
ΚΟΡΔΕ
-0,49%
0.406
ΚΟΥΑΛ
-2,36%
1.16
ΚΟΥΕΣ
-1,92%
5.1
ΚΡΙ
-1,12%
13.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,43%
1.055
ΛΑΒΙ
-3,79%
0.786
ΛΑΜΔΑ
-0,53%
7.5
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
-3,23%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.252
ΛΟΓΟΣ
-0,73%
1.36
ΛΟΥΛΗ
-2,26%
2.59
ΜΑΘΙΟ
+5,63%
0.75
ΜΕΒΑ
-1,29%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.31
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
-0,44%
3.39
ΜΙΝ
-2,54%
0.575
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,51%
20.9
ΜΟΝΤΑ
+0,55%
3.67
ΜΟΤΟ
-1,85%
2.655
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,91%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
+0,75%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-3,09%
33.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
-2,53%
0.77
ΞΥΛΚ
-2,17%
0.27
ΞΥΛΠ
+4,35%
0.384
ΟΛΘ
-1,39%
21.3
ΟΛΠ
+0,18%
27.1
ΟΛΥΜΠ
-0,41%
2.43
ΟΠΑΠ
-1,45%
15.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,59%
0.804
ΟΤΕ
-2,22%
15.39
ΟΤΟΕΛ
-1,45%
10.84
ΠΑΙΡ
-2,75%
0.992
ΠΑΠ
+3,04%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.72
ΠΕΡΦ
-2,41%
6.49
ΠΕΤΡΟ
-1,23%
8
ΠΛΑΘ
-1,59%
3.71
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,15%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
-1,14%
1.74
ΣΑΡ
-1,11%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,01%
0.342
ΣΙΔΜΑ
-3,29%
1.615
ΣΠΕΙΣ
-4,36%
6.14
ΣΠΙ
-3,54%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.25
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,61%
1.584
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.25
ΦΡΙΓΟ
-3,25%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,80%
3.82
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Πώς η εισβολή στην Ουκρανία αναδιαμορφώνει τις αγορές πετρελαίου

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει θέσει νέες βάσεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, ανατρέποντας τα μέχρι τώρα δεδομένα. Αφρικανοί προμηθευτές αποφάσισαν να κάνουν πιο αισθητή την παρουσία τους στις αγορές ώστε να ανταποκριθούν στην ευρωπαϊκή ζήτηση. Από την άλλη πλευρά μία ταλαιπωρημένη από τις δυτικές κυρώσεις Μόσχα αξιοποιώντας ολοένα και περισσότερο επικίνδυνες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο για να φτάσει το αργό της Ασία.

Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Μόσχα μετά τη σύγκρουση στην Ουκρανία που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των ΗΠΑ στις εισαγωγές πετρελαίου της, ώθησαν τη Ρωσία να απομακρυνθεί από την Ευρώπη, και να στραφεί σε πελάτες στην Ινδία και την Κίνα που παραλαμβάνουν φορτία σε πολύ καλύτερες τιμές, σημειώνει το Reuters. Υπενθυμίζεται πως σήμερα οι 27 ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνέρχονται για να ζητήσουν εκ νέου την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και η εξαίρεση αγωγού-κλειδιού για την Ουγγαρία.

Οι ρωσικές εξαγωγές επέστρεψαν στα προ της εισβολής επίπεδα τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας που εδρεύει στο Παρίσι και οι τιμές του πετρελαίου έχουν σταθεροποιηθεί γύρω στα 110 δολάρια αφού έφθασαν σε υψηλό 14 ετών πάνω από τα 139 δολάρια το βαρέλι τον Μάρτιο.

Ακόμη και αν η ΕΕ συμφωνήσει σε απαγόρευση πετρελαίου στον επόμενο γύρο ρωσικών κυρώσεων, οι αναλυτές είπαν ότι ο αντίκτυπος θα μπορούσε να μετριαστεί από τη ζήτηση από την Ασία.

«Μόνο αν η Δύση ασκήσει διπλωματική πίεση στους Ασιάτες αγοραστές, δεν βλέπουμε το χάσμα προσφοράς να διευρύνεται και οι τιμές του πετρελαίου να εκτινάσσονται», δήλωσε ο Norbert Rücker της Julius Baer.

Ένα πολύπλοκο συνονθύλευμα κυρώσεων των ΗΠΑ, της ΕΕ και της Βρετανίας έχει απαγορεύσει σε πλοία ρωσικής ιδιοκτησίας ή σημαίας να καταπλέουν σε λιμάνια, πράγμα που σημαίνει ότι μέρος του αυξημένου εμπορίου προς την Ασία διευκολύνεται μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στη θάλασσα – μια δαπανηρή διαδικασία όπου η ο κίνδυνος διαρροής είναι μεγαλύτερος.

Συνολικά, η ροή ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία μέσω της θάλασσας έχει εκτιναχθεί τουλάχιστον κατά 50% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την Petro-Logistics και άλλα στοιχεία της εταιρείας παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων.

Οι μεταφορές μεταξύ πλοίων, που αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου, έχουν μετατοπιστεί από τις ακτές της Δανίας στη Μεσόγειο Θάλασσα για να αποφευχθούν κυρώσεις και διαμαρτυρίες.

«Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) ήταν συνηθισμένες στα ύδατα της Δανίας, στο σημείο εισόδου της Βαλτικής Θάλασσας», δήλωσε στο Reuters ο πρόεδρος της Petro-Logistics Μαρκ Γκέρμπερ.

Ο Γκέρμπερ υπολόγισε τους όγκους ρωσικού αργού και προϊόντων που μεταφέρονται μεταξύ δεξαμενόπλοιων στη Μεσόγειο σε περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα (bpd), εκ των οποίων η πλειονότητα πηγαίνει στην Ασία, προσθέτοντας στα 2,3 εκατομμύρια bpd που πηγαίνουν απευθείας.

Τον Ιανουάριο, πριν από την εισβολή, περίπου 1,5 εκατομμύρια bpd αποστέλλονταν απευθείας στην Ασία.

Η αντίδραση της Ευρώπης και ο ρόλος της Αφρικής 

Για να αντισταθμίσουν την απώλεια ρωσικού πετρελαίου, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στράφηκαν σε εισαγωγές αργού από τη δυτική Αφρική, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 17% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο 2018-2021 σύμφωνα με την Petro-Logistics.

Τα στοιχεία της Eikon δείχνουν επίσης αύξηση και υποδεικνύουν ότι 660.000 bpd κυρίως από τη Νιγηρία, την Αγκόλα και το Καμερούν φτάνουν στη βορειοδυτική Ευρώπη τον Μάιο, με τρία φορτία νιγηριανού Amenam να έρχονται σε σύγκριση με ένα τον Φεβρουάριο.

Εν τω μεταξύ, οι όγκοι του αργού πετρελαίου της Δυτικής Αφρικής προς την Ινδία έχουν σχεδόν μειωθεί στο μισό, σύμφωνα με τον Γκέμπερ, με 280.000 bpd να παραδίδονται τον Απρίλιο από 510.000 bpd τον Μάρτιο καθώς το Δελχί μεταβαίνει στη ρωσική προμήθεια.

Με την ευρωπαϊκή ζήτηση να είναι στα ύψη, οι τιμές ειδικότερα του ελαφρού αργού πετρελαίου της Νιγηρίας αγγίζουν υψηλά ρεκόρ.

Η προσφορά από τη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη είναι αυξημένη κατά 30% από τον Μάρτιο, ανέφερε η Petro-Logistics. Τέλος στο παιχνίδι βρίσκονται και οι Ηνωμένες Πολιτείες που έχουν επίσης ενισχύσει τον εφοδιασμό στην Ευρώπη. Οι εισαγωγές ευρωπαϊκού αργού πετρελαίου τον Μάιο από τις ΗΠΑ σε βάση παράδοσης αυξήθηκαν πάνω από 15% σε σύγκριση με τον Μάρτιο, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης Kpler, τον υψηλότερο μηνιαίο ρυθμό στα ρεκόρ της.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!