Γ.Δ.
1506.06 +0,19%
ACAG
-0,98%
6.04
BOCHGR
+3,13%
4.95
CENER
-2,01%
9.73
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
+0,98%
8.28
EVR
+1,01%
1.5
NOVAL
-0,42%
2.345
OPTIMA
0,00%
12.8
TITC
0,00%
42
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-0,44%
1.79
ΑΒΕ
+0,21%
0.47
ΑΔΜΗΕ
-1,77%
2.78
ΑΚΡΙΤ
-1,25%
0.79
ΑΛΜΥ
-2,30%
4.04
ΑΛΦΑ
+0,23%
1.734
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-1,27%
10.11
ΑΣΚΟ
-0,94%
3.17
ΑΣΤΑΚ
+2,80%
7.34
ΑΤΕΚ
+2,33%
0.66
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
-1,28%
0.774
ΑΤΤΙΚΑ
-0,90%
2.21
ΒΙΟ
-0,35%
5.77
ΒΙΟΚΑ
-0,77%
1.945
ΒΙΟΣΚ
-1,90%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
-0,35%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,87%
18.2
ΔΑΑ
-0,80%
8.152
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,32%
12.5
ΔΟΜΙΚ
+1,51%
3.02
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,06%
0.317
ΕΒΡΟΦ
-3,17%
1.83
ΕΕΕ
+1,06%
32.56
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
1.806
ΕΛΒΕ
+2,04%
5
ΕΛΙΝ
-0,44%
2.24
ΕΛΛ
+0,68%
14.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.2
ΕΛΠΕ
-0,65%
7.65
ΕΛΣΤΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΤΟΝ
-0,53%
1.894
ΕΛΧΑ
-0,90%
2.195
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,68%
1.21
ΕΤΕ
+0,66%
8.182
ΕΥΑΠΣ
-0,30%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,50%
5.94
ΕΥΡΩΒ
+0,94%
2.362
ΕΧΑΕ
+0,43%
4.69
ΙΑΤΡ
+3,36%
1.69
ΙΚΤΙΝ
-0,82%
0.3625
ΙΛΥΔΑ
-2,19%
1.79
ΙΝΚΑΤ
-0,32%
4.685
ΙΝΚΑΤΔ
-31,52%
0.0113
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.6
ΙΝΛΟΤ
-0,19%
1.074
ΙΝΤΕΚ
-1,65%
5.96
ΙΝΤΕΤ
-3,39%
1.14
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.13
ΚΑΡΕΛ
-1,71%
344
ΚΕΚΡ
-2,21%
1.325
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
-2,37%
0.454
ΚΟΥΑΛ
-2,23%
1.406
ΚΟΥΕΣ
-0,49%
6.14
ΚΡΙ
-1,26%
15.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.85
ΚΥΡΙΟ
-0,49%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,89%
0.794
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.14
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+0,94%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
+0,61%
1.64
ΛΟΥΛΗ
+1,69%
3
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
-2,32%
3.79
ΜΕΝΤΙ
+0,87%
2.32
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,34%
2.93
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΟΗ
-0,66%
21
ΜΟΝΤΑ
-1,33%
3.7
ΜΟΤΟ
+0,52%
2.895
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,91%
2.22
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,36%
33.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.04
ΝΑΥΠ
+0,52%
0.776
ΞΥΛΚ
-2,37%
0.288
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+0,35%
28.3
ΟΛΠ
+1,02%
29.6
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.52
ΟΠΑΠ
-0,13%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,63%
0.795
ΟΤΕ
+0,20%
14.7
ΟΤΟΕΛ
-1,83%
10.7
ΠΑΙΡ
+2,28%
1.12
ΠΑΠ
-0,40%
2.51
ΠΕΙΡ
-0,29%
4.186
ΠΕΡΦ
-0,89%
5.6
ΠΕΤΡΟ
-0,24%
8.28
ΠΛΑΘ
-0,60%
4.12
ΠΛΑΚΡ
+3,47%
14.9
ΠΡΔ
+2,14%
0.286
ΠΡΕΜΙΑ
-0,65%
1.22
ΠΡΟΝΤΕΑ
-3,88%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+0,89%
1.71
ΣΑΡ
-1,47%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,28%
0.357
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+0,68%
5.92
ΣΠΙ
-1,27%
0.622
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20
ΤΖΚΑ
-0,32%
1.58
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.658
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-4,95%
0.192
ΦΡΛΚ
+0,63%
3.965
ΧΑΙΔΕ
-3,33%
0.58

LNG carriers: Αδύνατη η αύξηση της ροής φορτίων προς την Ευρώπη

Εμπόδια στην ανάγκη για ταχύτερη μεταφορά φορτίων φυσικού αερίου (LNG) από την Αφρική, τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, αναμένεται να θέσει η προσπάθεια που καταβάλλεται αυτήν την περίοδο, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από την παγκόσμια ναυτιλία.

Πρόκειται για δύο ασύμβατες μεταξύ τους μεταβλητές, καθώς από την μία πλευρά υπάρχει η αναντίρρητη ανάγκη για την μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, εν όψει ενός «δύσκολου», όπως φαίνεται, χειμώνα κι από την άλλη η εξίσου αναντίρρητη ανάγκη για την απανθρακοποίηση της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Όπως εξηγεί σε σχετική του ανάλυση, ο κ. Πάνος Μήτρου, επικεφαλής του τομέα φυσικού αερίου, για λογαριασμό του νηογνώμονα Lloyd’s Register, το πρόβλημα που προκύπτει με την δυνατότητα του στόλου των πλοίων μεταφοράς LNG να αυξήσουν την ροή φορτίων προς την Ευρώπη, έγκειται τόσο στην απότομη αύξηση της ζήτησης και στην διαταραγμένη εφοδιαστική αλυσίδα, ήδη πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, όσο και στην σταδιακή εφαρμογή των μέτρων EEXI και CII σε όλο τον εμπορικό στόλο, αρχής γενομένης από το 2023.

Οι δύο αυτές δέσμες μέτρων έχουν υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), στο πλαίσιο του ελέγχου της λειτουργίας των πλοίων, προκειμένου αυτή να είναι λιγότερο επιβλαβής στο περιβάλλον.

Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, αναμένεται να επιβληθούν μειώσεις στην ταχύτητα πλεύσης των πλοίων, ακόμα και κατά τους χειμερινούς μήνες, όταν η ζήτηση φορτίων LNG θα είναι πολύ υψηλή.

Μέσω της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων, μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου και ταυτόχρονα και οι εκπομπές των ρύπων. Μάλιστα, πολλά πλοία θα επιτρέπεται να ταξιδεύουν με ταχύτητες μόλις 17 κόμβων, αντί π.χ. για 19, περιορίζοντας σημαντικά την προσφορά, μιας κι ένα ταξίδι θα διαρκεί πλέον περισσότερο, μειώνοντας έτσι τα διαθέσιμα πλοία.

Ένας ακόμα λόγος που δυσχεραίνει την αύξηση των φορτίων διά θαλάσσης, είναι η δυσκολία ανανέωσης και μεγέθυνσης του υφιστάμενου στόλου πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σήμερα, υπάρχουν μόλις τέσσερα ναυπηγεία παγκοσμίως, τα οποία έχουν την τεχνογνωσία και τις υποδομές για να ναυπηγήσουν πλοία μεταφοράς LNG, τα νοτιοκορεατικά Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding και Samsung Heavy Industries και το κινεζικό ναυπηγείο Hudong-Zhonghua. Ιστορικά, δεν έχουν ναυπηγηθεί ποτέ περισσότερα από 50 πλοία του είδους σε ένα ημερολογιακό έτος.

Παράλληλα, τα ναυπηγεία αυτά καλούνται να διαχειριστούν και τις διαθέσιμες γιάρδες τους. Με λίγα λόγια, το ενδιαφέρον ναυπήγησης μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, περιορίζει τις θέσεις για ναυπήγηση πλοίων LNG. Ακόμα δηλαδή κι αν ένας πλοιοκτήτης θέλει να ναυπηγήσει περισσότερα πλοία LNG δεν μπορεί να το πράξει, λόγω έλλειψης θέσεων.

Ήδη, αν κάποιος υποβάλλει σήμερα μια τέτοια παραγγελία, θα πρέπει να περιμένει έως το 2026 για να παραλάβει το πλοίο του. Έτσι, είναι πολύ πιθανό στο άμεσο μέλλον, οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι να βρεθούν σε μια κατάσταση, όπου να διαθέτουν φορτία LNG για εξαγωγή, όπως επίσης και πελάτες πρόθυμους να πληρώσουν αδρά γι’ αυτά, αλλά να μην διαθέτουν τα πλοία για να τα μεταφέρουν.

Σήμερα, υπάρχουν 141 πλοία μεταφοράς LNG προς ναυπήγηση. Ωστόσο, 28 εξ αυτών συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην προχωρά η κατασκευή τους, λόγω των κυρώσεων της διεθνούς κοινότητας. Σύμφωνα με την Lloyd’s Register, τα περισσότερα εξ αυτών πρόκειται να ακυρωθούν, εξέλιξη που ίσως απελευθερώσει ορισμένες θέσεις για την επιτάχυνση άλλων παραγγελιών.

Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά, σημαίνει ότι για τα επόμενα τρία χρόνια έως το 2025, τα πλοία μεταφοράς LNG θα επωφεληθούν από ισχυρή ζήτηση φορτίων και την αδυναμία της εφοδιαστικής αλυσίδας να ενισχύσει σημαντικά την προσφορά τονάζ.

Ωστόσο, στο τέλος της ημέρας, για κάθε φορτίο LNG που δεν θα φτάνει έγκαιρα στον τελικό του παραλήπτη, θα αυξάνεται η χρήση άνθρακα, για να συνεχιστεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας ή και θέρμανσης στα νοικοκυριά της Ευρώπης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!