THEPOWERGAME
Οι παρεμβάσεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση για καύσιμα τον Ιούνιο εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την πορεία των εσόδων του προϋπολογισμού τον Μάιο. Αυτό «μαρτυρούν» τα λεγόμενα των υπουργών που το τελευταίο διάστημα που αφήνουν να εννοηθεί ότι οι νέες ελαφρύνσεις εξαρτώνται από τα δημοσιονομικά περιθώρια.
«Εάν δεν υπάρχει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος δεν μπορεί να υπάρχουν επιπλέον μέτρα. Πρώτα υπάρχει χώρος και μετά τα μέτρα». Αυτό είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης σε συνέντευξή του στα Παραπολιτικά 90.1. Οι δηλώσεις αυτές συμπορεύονται πλήρως με όσα σημειώνει δημόσια ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, με στόχο να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη στήριξης της κοινωνίας και τήρησης στάσης δημοσιονομικής υπευθυνότητας.
Στην ΕΕ παρά το γεγονός ότι η ρήτρα διαφυγής πήρε παράταση και το 2023 τονίζεται συνεχώς ότι έχει το μάτι της στραμμένο σε χώρες με υψηλό δημόσιο χρέος, ενώ δεν υπάρχει πλέον το ενδεχόμενο για παροχές χρηματοδοτούνταν με δανεικά κάτω από την ομπρέλα της ΕΚΤ σε καθεστώς ενισχυτικής νομισματικής πολιτικής με αρνητικά επιτόκια.
Η ανάλυση των στοιχείων για τα φορολογικά έσοδα του προϋπολογισμού δείχνει υπέρβαση φορολογικών εσόδων κατά 1,748 δισ. ευρώ με τα μισά σχεδόν – 755 εκατ. ευρώ- να αφορούν υπερεισπράξεις από ΦΠΑ οι οποίες εξηγούνται από το γεγονός ότι ο πληθωρισμός βρίσκεται στο 10% χωρίς να υπάρχει πτώση της κατανάλωσης.
Παράλληλα, η πτώση της κατανάλωσης στα καύσιμα (108 εκατ. ευρώ) εξηγεί τη μείωση κατά 112 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του προϋπολογισμού τα έσοδα από Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης. Σύμφωνα με τους πρατηριούχους, λόγω των αυξημένων τιμών η κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 30%.
Με την επιδότηση των 35-55 ευρώ στη βενζίνη για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ έχει ήδη απορροφηθεί και έτσι το μόνο σίγουρο είναι ότι η επόμενη παρέμβαση της κυβέρνησης θα στοχεύει στα καύσιμα.
Στον αντίποδα η επιδότηση της τιμής του ντίζελ με 15 λεπτά το λίτρο που γίνεται κάθε μήνα ξαναφαίνεται στην αντλία λόγω των εντατικών ελέγχων από το υπουργείο Ανάπτυξης που μοιράζει πρόστιμα των 5.000 ευρώ αφού η παραβατικότητα για αισχροκέρδεια βρίσκεται στο 26%
Πάντως, η οριζόντια μείωση του ΕΦΚ ή του ΦΠΑ στα καύσιμα δεν βρίσκεται στα σχέδια της κυβέρνησης. Ωστόσο, εάν δοθεί η δυνατότητα από τα δημοσιονομικά περιθώρια μπορεί να χρησιμοποιήσει ως οδηγό το μοντέλο του ντίζελ και στη βενζίνη, σε συνδυασμό με διαρκείς ελέγχους, έτσι ώστε να μειωθεί και να το βλέπει ο καταναλωτής η τιμή στην αντλία.
Τα παραπάνω καθρεφτίζονται στις τελευταίες δημοσκοπήσεις που καταγράφουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους πολίτες είναι η ακρίβεια και η αντιμετώπισή της στον τομέα των καυσίμων θα απασχολήσει την κυβέρνηση το επόμενο διάστημα.