THEPOWERGAME
Τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας έφεραν αρκετές αλλαγές σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, με την υγειονομική κρίση να αφήνει παράλληλα ανεξίτηλο το στίγμα της στο εργασιακό περιβάλλον. Όμως, όπως συμβαίνει νομοτελειακά σε περιόδους κρίσεων, μέσα στον κυκεώνα των αλλαγών και των ανακατατάξεων, δημιουργείται χώρος για την ανάδυση ευκαιριών, αρκεί να είναι κανείς προσεκτικός και σε εγρήγορση για να επωφεληθεί από αυτές.
Σε ό,τι αφορά στη γυναικεία επιχειρηματικότητα, η covid λειτούργησε καταλυτικά. Όσες επιχειρήσεις δεν διέθεταν τα κατάλληλα τεχνολογικά και χρηματοδοτικά εργαλεία αποσύρθηκαν από την αγορά και το κενό τους δεν καλύφθηκε. Ωστόσο, η ταυτόχρονη άνθιση του ηλεκτρονικού εμπορίου, επέτρεψε σε περισσότερες γυναίκες που δεν είχαν πρόσβαση σε χρηματοδότηση και τους ήταν αδύνατο να ανοίξουν ένα φυσικό κατάστημα, να δραστηριοποιηθούν μέσω e-shops κερδίζοντας μια μερίδα καταναλωτών που συνήθισε να ψωνίζει διαδικτυακά.
Όπως επισημαίνει το World Economic Forum, η επένδυση σε γυναίκες και διαφορετικούς επιχειρηματίες, κρίνεται απαραίτητη για την ενίσχυση της ανάκαμψης μετά την πανδημία. Θέλοντας να δώσει την εικόνα που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην αγορά, κάνει μια σύγκριση των στοιχείων του 2019, όπου το 61% των γυναικών επιχειρηματιών επέλεξαν να αυτοχρηματοδοτήσουν το εγχείρημά τους, με μια πρόσφατη μελέτη της TechCrunch, σύμφωνα με την οποία, για όλες τις επιχειρηματικές χρηματοδοτήσεις διαπιστώθηκε ότι οι επιχειρήσεις που υποστηρίζονται από γυναίκες έλαβαν μόλις το 10% της συνολικής χρηματοδότησης, με το υπόλοιπο 90% να πηγαίνει σε επιχειρήσεις στις οποίες επικεφαλής είναι άνδρες.
Υπογραμμίζεται δε, ότι τα περιορισμένα κεφάλαια είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό οι έγχρωμοι επιχειρηματίες λόγω του συστημικού αποκλεισμού τους, τόσο από τους ιδιώτες επενδυτές, όσο και από την παραδοσιακή τραπεζική. Κοινώς, είναι πιο πιθανό να απορριφθούν αιτήσεις τραπεζικού δανείου, αλλά ακόμη και όταν γίνουν δεκτές, είναι πιο πιθανό να υπόκεινται σε μεγαλύτερη γραφειοκρατία και ελέγχους. Η άνιση συμμετοχή στις πηγές χρηματοδότησης εμποδίζει τις γυναίκες και τους έγχρωμους επιχειρηματίες να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους.
Βέβαια, η έναρξη μιας νέας επιχείρησης απαιτεί και την ανάπτυξη μιας σειράς νέων δεξιοτήτων και λειτουργιών. Η καθοδήγηση μπορεί, όχι μόνο να βοηθήσει τα εγχειρήματα σε αρχικό στάδιο να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες αγορές, να έρθουν σε επαφή με διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, να εφαρμόσουν τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες και να αποκτήσουν γνώσεις σε θέματα διοίκησης, αλλά και να μυηθούν στο οικοσύστημα.
Παρά την ανάγκη για καθοδήγηση στον επιχειρηματικό χώρο, μια πρόσφατη μελέτη αποκάλυψε ότι οι γυναίκες και οι επιχειρηματίες που χαρακτηρίζονται ως «διαφορετικοί», ήταν πολύ λιγότερο πιθανό να έχουν πρόσβαση σε δίκτυα καθοδήγησης.
Προκαταλήψεις και στερεότυπα
Η εικόνα για την επιχειρηματική κοινότητα, η οποία αποτελείται από έγχρωμους ή αφρο-αμερικάνους θα πρέπει να μας προβληματίσει καθώς, ενώ οι επιχειρήσεις που ανήκουν σε έγχρωμους αντιπροσωπεύουν το 2,2% των επιχειρήσεων που διοικούνται από εργοδότες στις ΗΠΑ, στην πράξη παράγουν μόνο το 0,33% των συνολικών εσόδων.
Όπως επισημαίνεται από το World Economic Forum, διάφοροι παράγοντες μπορεί να συμβάλουν στη χαμηλή δημοτικότητα επιχειρήσεων μαύρων και γυναικών, συμπεριλαμβανομένων των ανεπαρκών πόρων για την εμπορία αγαθών και υπηρεσιών σε βασικά δημογραφικά στοιχεία-στόχους. Ωστόσο, η έρευνα φωτίζει μια ακόμη πιο αρνητική πτυχή: τις αρνητικές προκαταλήψεις που σχετίζονται με την ιδιοκτησία επιχειρήσεων και την συνεπακόλουθη επιρροή τους στις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών.
Αυτό που ζητούν οι γυναίκες και οι «διαφορετικοί» επιχειρηματίες δεν είναι η ευνοιοκρατία, αλλά μια δίκαιη αφετηρία.
Σε ξεχωριστή έρευνα που εκπόνησε το World Economic Forum απεδείχθη ότι οι γυναίκες και οι διαφορετικοί επιχειρηματίες στρέφονται σε μη παραδοσιακές πηγές χρηματοδότησης λόγω της χαμηλότερης πρόσβασης σε κεφάλαια.
Το καταληκτικό συμπέρασμα είναι ότι η μεγαλύτερη παρουσία γυναικών και διαφορετικών funds θα μετριάσει ορισμένες από τις δημογραφικές και πολιτιστικές προκαταλήψεις στην κατανομή της χρηματοδότησης, παρέχοντας παράλληλα στις γυναίκες και τους διαφορετικούς επιχειρηματίες ανεκτίμητες ευκαιρίες δικτύωσης στα πρώτα στάδια των νέων επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.
Επιπλέον, η συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρηματιών προσφέρει μια μοναδική προοπτική σε ειδικές ομάδες καταναλωτών. Πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ότι τα εν λόγω δημογραφικά στοιχεία θα ήταν πρόθυμα να μεταβάλουν την αφοσίωση στην επωνυμία, εάν οι επιχειρήσεις επικεντρώνονταν περισσότερο στη δημιουργία αγαθών και υπηρεσιών προσαρμοσμένων στις ανάγκες τους και έκαναν μια συντονισμένη προσπάθεια να εξυπηρετήσουν κοινότητες που ιστορικά είχαν αποκλειστεί από τα παραδοσιακά καταστήματα.
Η επένδυση στις μειονότητες, λόγω φύλου, φυλής και διαφορετικών σεξουαλικών προτιμήσεων, είναι ένα κρίσιμο βήμα, τόσο για τη λήψη επανορθωτικών μέτρων για τον μετριασμό των επιπτώσεων που υπέστησαν οι αποκλεισμένες κοινότητες, όσο και για την υποστήριξη της ανάκαμψης αυτών των κοινοτήτων σε έναν κόσμο μετά την πανδημία.