THEPOWERGAME
Νέες αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ εντός του Μαΐου. Και αν τον Απρίλιο οι τιμές εμφάνιζαν σταθμισμένη αύξηση κατά 8%, μέσα στον τρέχοντα μήνα οι σταθμισμένες ανατιμήσεις ξεπερνούν πλέον το 10%, όπως λένε στο powergame.gr στελέχη από το λιανεμπόριο. Τον χορό του νέου κύματος ανατιμήσεων με διψήφια ποσοστά σέρνουν το διάστημα αυτό τα προϊόντα άρτου με αύξηση 20% και τα έλαια με πάνω από 20%. Η ανεξέλεγκτη αύξηση στο κόστος των βασικών καταναλωτικών αγαθών έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης (σε όρους αξίας) πάνω από 2% παρά το ανατιμητικό κύμα. Παράλληλα σημαντική είναι η υποχώρηση του όγκου πωλήσεων των σούπερ μάρκετ καθώς ξεπερνά το 7%.
Συγκεκριμένα, οι Έλληνες καταναλωτές προχωρούν σε περιορισμό των δαπανών τους ακόμη και για είδη πρώτης ανάγκης με 7 στους 10 να προχωρούν σε επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων τους, ενώ 8 στους 10 κάνουν πιο προσεκτική διαχείριση των δαπανών τους.
Με βάση τα ευρήματα από τη μελέτη Consumer Outlook 2022 της Nielsen IQ, οι Έλληνες καταναλωτές εστιάζουν πλέον, στα βασικά, που έχουν κυρίως να κάνουν με τη ζωή στο σπίτι (σε αυτά συγκαταλέγεται η ενέργεια σε όλες τις μορφές), ενώ την τρίτη θέση κρατούν τα είδη μπακαλικής.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 5 – 10 Απριλίου, οκτώ στους 10 καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Συγκεκριμένα, ποσοστό 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις. Εξάλλου, η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.
Την ίδια στιγμή, ποσοστό 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα, το 60% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα. Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές των καταναλωτών, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίου εξοπλισμού. Συγκεκριμένα, το 75% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού.