THEPOWERGAME
«Ναι» στη ψηφιοποίηση υπηρεσιών που αποτελεί πρόοδο για όλο το τραπεζικό σύστημα, αλλά το «πρόσωπο» του τραπεζικού συστήματος είναι οι άνθρωποι του και καμία τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει αυτή τη σχέση.
Το μήνυμα αυτό στέλνει μέσα από τη συνέντευξή του στο powergame.gr, ο πρόεδρος της ΟΤΟΕ, κ. Γιώργος Μότσιος, που εφιστά την προσοχή στα όρια, διευκρινίζοντας ότι πουθενά στην Ευρώπη δεν έχουν συρρικνωθεί τόσο πολύ οι θέσεις εργασίας όσο στην Ελλάδα.
Αναφερόμενος στη νέα τριετή κλαδική σύμβαση ΟΤΟΕ- τραπεζών, ο κ. Μότσιος επισημαίνει ότι για πρώτη φορά σε κλαδική Σ.Σ.Ε. στην Ελλάδα, θεσπίζονται ρυθμίσεις – πλαίσιο για την τηλεργασία όπου προβλέπεται το δικαίωμα αποσύνδεσης με την λήξη του ωραρίου.
Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της συνέντευξης είναι το εξής:
Κύριε Μότσιε, σχολιάζεται στις τράπεζες ότι η ΟΤΟΕ υπέγραψε πρόσφατα μια από τις καλύτερες κλαδικές συμβάσεις των τελευταίων ετών . Θέλετε να μας περιγράψετε πώς φτάσατε στις υπογραφές;
Κυρία Σπυροπούλου, όταν ξεκινήσαμε αρχές 2022 είχαμε ως στόχο μια νέα Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που θα έλυνε εκκρεμότητες του παρελθόντος, θα έδινε λύσεις και απαντήσεις σε σύγχρονα προβλήματα, θα άνοιγε νέους δρόμους για το μέλλον.
Χρειάστηκαν τρεις μήνες επίπονων και σκληρών διαπραγματεύσεων και δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση . Για να καταλάβετε πόσο δύσκολη και απαιτητική ήταν η διαπραγμάτευση, αρκεί να σας πω ότι πραγματοποιήθηκαν επτά επίσημες πολύωρες συναντήσεις διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους των Τραπεζών.
Η διαπραγμάτευση στον χώρο των Τραπεζών έχει μια ιδιαιτερότητα. Στις διαπραγματεύσεις συμμετέχουν ένας εκπρόσωπος από κάθε Τράπεζα όπου ο καθένας θέτει και έχει τις δικές του, κάθε φορά, προτεραιότητες.
Χρειάστηκε κατά συνέπεια μια πολύ μεγάλη και σύνθετη προσπάθεια για να μπορέσουν όλα τα μέρη να συγκλίνουν σε ένα τελικό κείμενο, που περιλαμβάνει μια σειρά θεσμικών και οικονομικών διατάξεων.
Η νέα τριετής κλαδική Σ.Σ.Ε ΟΤΟΕ – Τραπεζών θωρακίζει την απασχόληση, προστατεύει το Ενιαίο Μισθολόγιο και αυξάνει τους μισθούς, θεσπίζει πλαίσιο για την τηλεργασία, διευρύνει τα εργασιακά δικαιώματα και θεσπίζει νέα, αποτελεί τη βάση για τις Επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που θα ακολουθήσουν σε κάθε Τράπεζα.
Αισθάνεστε δικαιωμένος από τις τόσες διαπραγματεύσεις;
Αισθάνομαι ότι μαζί με την διαπραγματευτική ομάδα της ΟΤΟΕ, μέσα σε αυτές τις τόσο δύσκολες και ιδιαίτερες συνθήκες, έκανα ότι μπορούσα εξαντλώντας όλα τα περιθώρια, για να έχουμε μια ικανοποιητική και αξιοπρεπή Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας τα επόμενα τρία χρόνια.
Η ΟΤΟΕ κινείται με όραμα, αποφασιστικότητα και ρεαλισμό. Η νέα Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας πρέπει να αξιολογηθεί στο σύνολό της. Σε μια δύσκολη εποχή, όπου η ανασφάλεια διεθνώς κυριαρχεί, πετύχαμε αυξήσεις στο βασικό ενιαίο μισθολόγιο του κλάδου 5,5%. Την ίδια στιγμή μέσα από την Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας ο εισαγωγικός βασικός μισθός θα ξεπεράσει τα 1.000 ευρώ και, ταυτόχρονα, προστατεύεται η θεσμική αξία του Ενιαίου Μισθολογίου. Καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μια σύμβαση που είναι η μόνη από όλες τις συλλογικές συμβάσεις, που περιλαμβάνει ρήτρα για την προστασία από τις απολύσεις. Επίσης για πρώτη φορά σε κλαδική Σ.Σ.Ε. στην Ελλάδα, θεσπίζονται ρυθμίσεις – πλαίσιο για την τηλεργασία όπου προβλέπεται το δικαίωμα αποσύνδεσης με την λήξη του ωραρίου. Τέλος, μέσα από την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας διασφαλίσαμε ότι μέχρι σήμερα έχουμε κατακτήσει.
Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι ίσως το πιο σημαντικό από όλα – παραπάνω και από τα ποσοστά των αυξήσεων – είναι η διευθέτηση των θεσμικών θεμάτων. Πόσο κρίσιμο πιστεύετε ότι είναι στις μέρες μας η εξασφάλιση αντίστοιχων θεσμικών θεμάτων;
Η υπεράσπιση των θεσμών και των θεσμικών κατακτήσεων όπως είναι η Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, είναι σήμερα κορυφαίο θέμα προτεραιότητας σε όλη την Ευρώπη, γιατί η δημοκρατία αμφισβητείται παντοιοτρόπως.
Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό, γιατί η νέα Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας θέτει το πλαίσιο και τους όρους για τις διαπραγματεύσεις από εδώ και στο εξής. Θα έλεγα όμως ότι είναι ένας σύνθετος συνδυασμός. Τα θεσμικά θέματα όπως η προστασία της απασχόλησης και οι κανόνες για την τηλεργασία στον κλάδο μας, συνδυάζονται με αυξήσεις και καλές αποδοχές. Θέλουμε για τον κλάδο όχι μόνο εξασφάλιση της εργασίας, αλλά και πολιτικές για υπηρεσιακή εξέλιξη και επαγγελματική προοπτική, για ποιοτικές θέσεις εργασίας. Αυτό είναι το ζητούμενο. Πιστεύω ότι εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση με θετικά αποτελέσματα.
Σας προβληματίζει το κλείσιμο καταστημάτων και η μείωση του προσωπικού με συνεχή προγράμματα εθελουσίας εξόδου; Υπάρχει κάποια αντιπρόταση σε αυτή ή κάποιες παράμετροι που ενδεχομένως θα θέλετε να ληφθούν υπόψη στα διάφορα προγράμματα;
Δυστυχώς οι τράπεζες, παρά το γεγονός ότι έχουν πλέον σημαντικά κέρδη, εξακολουθούν να λειτουργούν σε μια λογική συρρίκνωσης και περικοπής κόστους. Ο κλάδος μας έχει πληρώσει ακριβά την οικονομική κρίση, έχουν χαθεί δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το δίκτυο καταστημάτων είχε ήδη δραματικά συρρικνωθεί πριν την πανδημία, με μείωση πάνω από 50% το 2019 έναντι του 2010. Η απασχόληση μειώθηκε κατά 34,3% στο διάστημα 2011-2019, έναντι 14,6% μείωσης, στο ίδιο διάστημα, στην Ευρωζώνη. Πρέπει να δοθεί ένα τέλος τόσο στο κλείσιμο των καταστημάτων, όσο και στη μείωση του προσωπικού.
Ολόκληρες περιοχές της χώρας έχουν αποκλειστεί πλέον από το τραπεζικό σύστημα καθώς δεν υπάρχουν καταστήματα, ενώ σύμφωνα με τα δικά μας στοιχειά, ένα 30% των πελατών δεν μπορεί για διάφορους λόγους να χρησιμοποιεί τα εναλλακτικά δίκτυα. Επιπλέον οφείλουν οι Τράπεζες να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τις γεωγραφικές και εθνικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας (νησιωτικές περιοχές, ορεινές, ακριτικές κ.λπ.), στηρίζοντας με την παρουσία τους τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική συνοχή.
Είναι πιστεύετε απειλή για τους εργαζομένους η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών;
Δυστυχώς, μέχρι τώρα η ανάγκη αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στο επάγγελμά μας «χρησιμοποιείται» ως απειλή για την εργασία και τα δικαιώματά μας, αντί για ευκαιρία βελτίωσης των συνθηκών εργασίας.
Η ψηφιοποίηση γίνεται απειλή όταν δεν υπηρετεί τον εργαζόμενο και χρησιμοποιείται με λάθος μήνυμα και σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Κανένας δεν μπορεί να πει όχι στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών. Είναι ένας νέος δρόμος, είναι πρόοδος, διαμορφώνει νέους ρόλους και νέους τρόπους εργασίας για όλους τους τραπεζοϋπάλληλους. Όμως πουθενά στην Ευρώπη δεν έχουν συρρικνωθεί τόσο πολύ οι θέσεις εργασίας όσο στην Ελλάδα.
Από την άλλη πλευρά, το ανθρώπινο πρόσωπο, η εξατομικευμένη εξυπηρέτηση δεν θα αντισταθμισθούν ποτέ από μηχανήματα, σωστά;
Σωστά. Το «πρόσωπο» του τραπεζικού συστήματος είναι οι άνθρωποι του. Καμία τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει αυτή τη σχέση. Σχέση ζωντανή, άμεση, διαδραστική. Από την επαφή των στελεχών των επιχειρήσεων και των κορυφαίων παραγόντων της οικονομίας με τις τράπεζες και τα στελέχη τους, την κατεύθυνση και την προοπτική των επενδύσεων και της ανάπτυξης, μέχρι τις συμβουλές που δέχεται ένας συνταξιούχος από έναν τραπεζικό υπάλληλο σε ένα μικρό υποκατάστημα για το που θα εναποθέσει τις λιγοστές του οικονομίες, όλα αυτά θα συνεχίσουν να αποτελούν διαχρονικά την ζωντανή καθημερινότητα σε κάθε κατάστημα. Η ψηφιοποίηση έχει τα όριά της. Όσοι πιστεύουν ότι θα φτάσει ποτέ η ώρα που θα έρθει το τέλος του τραπεζοϋπαλλήλου, κάνουν λάθος.
Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις σήμερα για τον κλάδο; Οι τραπεζίτες μιλούν συχνά για την Τράπεζα του μέλλοντος. Εσείς, πώς βλέπετε τον τραπεζικό υπάλληλο του μέλλοντος;
Η μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο συνολικά, για εργαζόμενους και τράπεζες, είναι να συμβάλουμε αποφασιστικά στην ανάπτυξη του τόπου. Ο ρόλος των Τραπεζών δεν είναι απλά να έχουν κέρδη, με όποιο τρόπο. Ο ρόλος τους είναι να βοηθήσουν την χώρα να αναπτυχθεί και να πάει μπροστά. Περάσαμε από τις εποχές των μνημονίων, το τραπεζικό σύστημα στάθηκε ξανά στα πόδια του, επιδοτήθηκε από την κοινωνία και στηρίχθηκε από τους εργαζόμενους – τραπεζοϋπάλληλους. Είναι τώρα η σειρά του να προσφέρει. Με χρηματοδότηση της οικονομίας για ισχυρή ανάπτυξη που θα φέρει νέες δουλειές, για καλύτερες αμοιβές και ειδικά στα νέα παιδιά. Εμείς είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε σε αυτή την αναπτυξιακή προσπάθεια. Να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες, τα νέα εργαλεία, με διαρκή επιμόρφωση, με εκπαίδευση σε νέες δεξιότητες, με νέα γνώση.
Θέλουμε εργαζόμενους που να αμείβονται καλά, να εξελίσσονται επαγγελματικά, να συμμετέχουν στην πορεία των τραπεζών, να νοιώθουν ότι είναι μέρος ενός κλάδου που σέβεται την προσφορά των εργαζομένων, στηρίζει την κοινωνία, την ανάπτυξη της χώρας, την κοινωνική συνοχή, την δημοκρατία και τους δημοκρατικούς θεσμούς, ιδιαίτερα σήμερα σε μια εποχή αμφισβήτησης και νέων προκλήσεων για την ίδια την δημοκρατία.
Θέλουμε τις Τράπεζες σύμμαχο και στήριγμα των εργαζομένων, της κοινωνίας και της ανάπτυξης.