THEPOWERGAME
Καθώς οι αξιωματούχοι του Πεντάγωνου προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στη δέσμευση της Ουάσιγκτον για την τόνωση του αμυντικού εξοπλισμού στην Ουκρανία, η Boeing δίνει μεγαλύτερο βάρος στην αμυντική μονάδα της για να αντισταθμίσει τις συνεχιζόμενες προκλήσεις από την κατασκευή των εμπορικών αεροσκαφών 737 MAX και 787 Dreamliner.
Μέσα στην εβδομάδα, παραδείγματος χάριν, η Γερμανία παρήγγειλε από τον αμερικανικό όμιλο 60 CH-47F Chinook έναντι 5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες της Bild am Sonntag.
Από τις 24 Φεβρουαρίου, η Ουκρανία δίνει μια άνιση μάχη με τη Ρωσία για να υπερασπίσει την ανεξαρτησία της, με αποτέλεσμα να αλλάζουν οι προτεραιότητες των ευρωπαϊκών κρατών και τον αμυντικό τομέα να μπαίνει σε πρώτο πλάνο.
Εκτός της ιστορικής απόφασης της Γερμανίας να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 2% του προϋπολογισμού μόλις τέσσερις ημέρες από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Βέλγιο, η Ρουμάνια, η Ιταλία, η Πολωνία, η Νορβηγία και η ουδέτερη Σουηδία έχουν δρομολογήσει την τόνωση των κονδυλίων σε στρατιωτικό εξοπλισμό.
Τα προβλήματα, όμως, στις εφοδιαστικές αλυσίδες εδώ και μια διετία καθυστερούν την παράδοση αμυντικού εξοπλισμού όταν συνήθως χρειάζεται ένα 18μήνο με μια τριετία για να γίνουν οι απαραίτητες προετοιμασίες για μια πολεμική σύγκρουση, μαρτυρούν πηγές του υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ.
Πληροφορίες του Defense News αποκάλυψαν πως Αμερικανοί αξιωματούχοι συναντήθηκαν με οκτώ ομίλους αμυντικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένης της Boeing, Raytheon Technologies, BAE Systems, Lockheed Martin, για να συζητήσουν την επιτάχυνση των υπαρχόντων συστημάτων παραγωγής. Σημειωτέον ότι οι ΗΠΑ έχουν ήδη παραχωρήσει στρατιωτική βοήθεια 2,6 δισ. δολαρίων στις αμυντικές δυνάμεις της Ουκρανίας, κυρίως από τα αποθέματά τους.
Κάτω από αυτήν την συγκυρία, οι αμυντικοί όμιλοι καλούνται να καλύψουν τις ανάγκες όχι μόνον των ΗΠΑ αλλά και άλλων χωρών. Η μονάδα αμυντικού εξοπλισμού και αεροδιαστημικής της Boeing παραμένει η μεγαλύτερη του ομίλου, με τις πωλήσεις της να υπερβαίνουν τα έσοδα από την κατασκευή εμπορικών αεροσκαφών, παρέχοντας έτσι την απαραίτητη ρευστότητα για την εξυπηρέτηση χρεών άνω των 40 δισ. δολαρίων.
Τα δυο αεροπορικά δυστυχήματα με το 737 Max της Boeing το 2018 και το 2019, τα οποία οδήγησαν στον θάνατο 346 επιβατών, αποτέλεσαν βαθύτατο πλήγμα στην αξιοπιστία του ομίλου.
Η Boeing σημείωσε ζημιές 18,4 δισ. δολαρίων για το 2019 λόγω των νομικών δαπανών, των αποζημιώσεων που καταβλήθηκαν σε συγγενείς των θυμάτων και την ακύρωση 183 παραγγελιών για το 737 Max. Πληροφορίες της Wall Street Journal θέλουν την μονάδα αμυντικού εξοπλισμού και αεροδιαστημικής να έχει συνεισφέρει καθοριστικά στην αναστύλωση του ομίλου μετά τα προβλήματα αυτά και την πανδημία της νόσου Covid-19.
Εκτός από τα ελικόπτερα Chinook, η Boeing κατασκευάζει επίσης τα στρατιωτικά τζετ F-15, τους πυραύλους Harpoom και στρατιωτικά ελικόπτερα όπως το ΑΗ-64 Apache. Οι περσινές πωλήσεις από την μονάδα αμυντικού εξοπλισμού και αεροδιαστημικής έφθασαν τα 26,5 δισ. δολάρια και έχουν ξεπεράσει αυτές των εμπορικών αεροσκαφών την τελευταία διετία. Το 2018 εξασφάλισε τρεις μεγάλες αναθέσεις από το Πεντάγωνο για πρώτη φορά μετά από μια επταετία αλλά με υψηλό κόστος, σύμφωνα με ανταγωνιστές.
Οπότε ο νέος επικεφαλής της μονάδας, Τεντ Κόλμπερτ, αναλαμβάνει τα ηνία σε μια δύσκολη περίοδο για την προσοδοφόρα μονάδα της Boeing, παρατηρείται σε πρόσφατο δημοσίευμα της Wall Street Journal.
Οι πωλήσεις αμυντικού εξοπλισμού εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατά περίπου 1% μέσα στα επόμενα χρόνια, δηλαδή βραδύτερα από τις Lockheed Martin, Northrop Grumman και άλλους ανταγωνιστές. Αν και η Γερμανία παρήγγειλε τα Chinook, προτίμησε τα αεροσκάφη F-35 της Lockheed Martin αντί για τα F/A-18 της Boeing, όπως επίσης ο Καναδάς, η Φιλανδία και η Ελβετία.
Παράλληλα καθυστερήσεις έχουν, επίσης, υπάρξει στο πρόγραμμα αντικατάστασης του προεδρικού αεροσκάφους AirForce One. Τα τριμηνιαία αποτελέσματα της Boeing αναμένεται να ανακοινωθούν αυτήν την εβδομάδα.