THEPOWERGAME
Επενδύσεις 175 εκατ. ευρώ στο διυλιστήριο υλοποιεί φέτος η Motor Oil, σύμφωνα με τον ετήσιο απολογισμό του 2021, με επίκεντρο την ολοκλήρωση του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας και την κατασκευή μίας νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, συνολικού προϋπολογισμού 60 εκατ. Με τη νέα μονάδα θα αυξηθεί η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων συμπαραγωγής του διυλιστηρίου σε 142 MW (από 85 MW) με σκοπό τη διασφάλιση της ενεργειακής αυτονομίας του.
Στον απολογισμό γίνεται εκτενής αναφορά στα σχέδια του ομίλου τόσο στο υδρογόνο όσο και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ). Στις ΑΠΕ, η θυγατρική MORE στην οποία έχουν μεταφερθεί οι μη πετρελαϊκές δραστηριότητες του ομίλου, λειτουργεί 280 MW αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων, κατέχοντας την 7η θέση στην αγορά και αναπτύσσει το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ με επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης. Η εταιρεία έχει υπό κατασκευή μονάδες ΑΠΕ 84 MW και άδειες προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW. Επιπλέον, η MORE συμμετέχει σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κατασκευή της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή.
Στόχος η συμμετοχή σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της πράσινης ενέργειας
Η διοίκηση υποστηρίζει πως αυτή την περίοδο αξιολογεί «τον σχεδιασμό μιας μονάδας παραγωγής βιοκαυσίμων, ενώ εργάζεται σε δύο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και διανομή υδρογόνου. Ο στόχος είναι η συμμετοχή σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της πράσινης ενέργειας», αξιοποιώντας τις εμπορικές ευκαιρίες ενέργειας μέσω των δραστηριοτήτων της θυγατρικής NRG που δραστηριοποιείται στην ηλεκτρική ενέργεια.
Όπως αναφέρεται στον ετήσιο απολογισμό, ο όμιλος Motor Oil «είναι ήδη παραγωγός υδρογόνου μέσω του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων, καθώς διαθέτει μια μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης Νάφθας (CCR) που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν και μια εξ’ολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην Καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR) προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες διυλιστηρίου. Με την ολοκλήρωση της νέας μονάδας καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας παράγονται επιπλέον ποσότητες καθαρού υδρογόνου ως παραπροϊόν.
Έτσι μέχρι το τέλος του χρόνου, ο όμιλος «θα έχει σημαντική πλεονάζουσα ποσότητα υδρογόνου» αξιοποιώντας και τη διαθέσιμη ικανότητα των υφιστάμενων μονάδων για την παραγωγή γκρι υδρογόνου. Σύμφωνα με τη διοίκηση, «αυτή η μοναδική ευκαιρία επιτρέπει στον όμιλο να γίνει καθαρός εξαγωγέας της σημαντικής πλεονάζουσας ποσότητας υδρογόνου». Το μακροπρόθεσμο σχέδιο του ομίλου προβλέπει στον καθαρισμό αυτής της πηγής γκρι υδρογόνου μέσω της δέσμευσης και της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα ώστε να θεωρείται παραγωγός μεγάλης κλίμακας χαμηλού άνθρακα υδρογόνου αρκετά πριν το τέλος της δεκαετίας». Αρκετά νωρίτερα, μέχρι το 2025, η διοίκηση «σκοπεύει να ενισχύσει την πλατφόρμα καθαρού υδρογόνου μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης υποδομής παραγωγής πράσινου υδρογόνου».
Υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης με τη ΔΕΗ
Στις αρχές του έτους η Motor Oil και η ΔΕΗ ανακοίνωσαν την υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης (Memorandum of Understanding) για τη διαμόρφωση του πλαισίου και την υλοποίηση μέσω κοινοπρακτικού σχήματος (Joint Venture), έργων στον τομέα του πράσινου υδρογόνου. Η συμμετοχή της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ στο κοινό μετοχικό σχήμα θα είναι 51% και της ΔΕΗ 49%.
Η Motor Oil έχει καταθέσει προς ένταξη στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI) στις τεχνολογίες υδρογόνου το σχέδιο «BLUE MED». Περιλαμβάνει «την παραγωγή και την προμήθεια χαμηλού κόστους βιώσιμου πράσινου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που θα αποφέρει οφέλη άμεσα ή έμμεσα στην εσωτερική αγορά» και σύμφωνα με τη διοίκηση «θα είναι το πρώτο έργο υποδομής υδρογόνου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα πρέπει να θεωρηθεί ως μέρος ενός φιλόδοξου, καινοτόμου και εμπορικά βιώσιμου σχεδίου για τη δημιουργία ενός μελλοντικά βιώσιμου, υπερτοπικού, κόμβου υδρογόνου στα νοτιοανατολικά κράτη μέλη της ΕΕ».
Συμπληρωματικά έχει καταθέσει προς χρηματοδότηση από το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF Transport του 1ου σταθμού ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα που θα είναι δημόσια προσβάσιμος. Ο σταθμός, που θα εγκατασταθεί εντός ενός νέου πρατηρίου της AVIN OIL, θα βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων, επιτρέποντας στους υφιστάμενους χρήστες εθνικού οδικού δικτύου να τροφοδοτούνται με υδρογόνο. Το υδρογόνο θα παρέχεται από έναν ηλεκτρολύτη που κατασκευάζεται από τη μητρική Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους, στο πλαίσιο του «BLUE MED».