THEPOWERGAME
Για ισχυρή, καινοτόμα και βιώσιμη ανάπτυξη για τη Θράκη έκανε λόγο η Ντόρα Μπακογιάννη στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για την έκθεση της διακομματικής επιτροπής για την ανάπτυξη της περιοχής αναφερόμενη στην πρωτοβουλία του πρωθυπουργού για τη σύσταση της διακομματικής επιτροπής.
Η ομιλία της Ντόρας Μπακογιάννη στη Βουλή
«Σήμερα έχω την ιδιαίτερη χαρά να ανοίγω την συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του Πορίσματος της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης. Η Επιτροπή αντιμετώπισε στους 20 μήνες εργασιών της ιδιαίτερες προκλήσεις, τόσο προς την επίτευξη του στόχου για κοινή έκθεση, όσο και προς την εύρυθμη λειτουργία της.
Όμως, η υπομονή και επιμονή όλων των συναδέλφων και των υπηρεσιών της Βουλής που μας βοήθησαν στις εργασίες μας δικαίωσαν τις προσπάθειες και το όραμα μας για την Θράκη, και για τον λόγο αυτό θέλω να τους ευχαριστήσω θερμά.
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω την εισήγηση μου ανατρέχοντας στον Ιούλιο του 2020, όταν ο Πρωθυπουργός με επιστολή του ζήτησε την δημιουργία αυτής της διακομματικής Επιτροπής.
Μόλις είχαμε βιώσει την ασύμμετρη επίθεση στα σύνορα του Έβρου από την Τουρκία, και βρισκόμασταν λίγους μόνο μήνες μετά το ξέσπασμα μιας παγκόσμιας πανδημίας που θα άλλαζε άρδην τις ζωές μας.
Υπήρξαν μερικοί που θεώρησαν τότε την δημιουργία της Επιτροπής περιττή, υπερβολική. Άλλοι θεώρησαν ότι ταράσει τις ισορροπίες, κάποιοι ίσως θα προτιμούσαν να μην είχε ολοκληρώσει το έργο της.
Φτάνοντας όμως στο σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, φτάνοντας στην Ευρώπη του 2022 όπου ο επεκτατικός αναθεωρητισμός έχει πλέον πάρει τα όπλα και έχει εισβάλει σε μία κυρίαρχη χώρα της Ευρώπης, όπου η μία κρίση διαδέχεται την άλλη, δεν υπάρχει αμφιβολία. Η πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη ήρθε την κατάλληλη στιγμή. Δεν περίσσευε, δεν ήταν αχρείαστη ή μάταια. Ήταν και είναι αποτέλεσμα στρατηγικής σκέψης και εθνικής πολιτικής.
Η Θράκη γεωγραφικά αποτελεί σημείο αιχμής της Ελλάδας και της Ευρώπης. Αποτελεί διαχρονικά σύνορο και γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Ταυτόχρονα όμως, και ακριβώς λόγω της γεωγραφικής της θέσης, εμφανίζει κοινωνικές, πολιτισμικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες που αν για κάποιους είναι μόνο πρόκληση, για την χώρα μας είναι ευκαιρία και όφελος.
Και είναι όφελος και για την Ευρώπη ολόκληρη, γιατί σε δύσκολες περιόδους η Θράκη παρέμεινε παράδειγμα κοινωνικής συνοχής και συνύπαρξης, χωρίς εξάρσεις, χωρίς ακραία φαινόμενα.
Στόχος μας λοιπόν ήταν και είναι να αναγνωριστεί και να αξιοποιηθεί ο χαρακτήρας της ακριτικής περιοχής και να προχωρήσουμε στην εκπόνηση σύγχρονων και υλοποιήσιμων πολιτικών για την ενίσχυση και θωράκιση της. Να γίνει η Θράκη ένας καινοτόμος, πολύ-πολιτισμικός και σύγχρονος πόλος, και παράλληλα ένα ισχυρό γεω-στρατηγικό άκρο της Ευρώπης. Και ο Πρωθυπουργός επέλεξε να το πράξουμε αυτό μαζί, διακομματικά, υπερκομματικά.
Προς αυτήν την κατεύθυνση κινηθήκαμε όλους αυτούς τους μήνες. Η έκθεση πορίσματος της Επιτροπής που όλοι οι συνάδελφοι της Βουλής έχετε λάβει, και η οποία έχει δημοσιευθεί, περιλαμβάνει τις προτάσεις της πλειοψηφίας που υπερψηφίστηκαν, τον Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχεδιασμό Αν. Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και τρία κείμενα της μειοψηφίας που κατατέθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής.
Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός για την Ανάπτυξη της Αν. Μακεδονίας και Θράκης χωρίζεται σε 5 άξονες δράσεις, οι οποίοι παρουσιάζονται και αναλύονται όπως ακριβώς προσλαμβάνονται: ως αλληλοεπιδρώμενοι, σχηματίζοντας ένα ενιαίο οικοσύστημα δράσης που διατρέχει όλη την λειτουργία και τις ανάγκες μιας κοινωνίας.
Θέλω να αναγνωρίσω ότι έγινε σημαντική προσπάθεια να καταλήξουμε σε ένα κοινό κείμενο. Συστάθηκε επικουρική ομάδα εμπειρογνωμόνων από όλα τα κόμματα για να συμβάλει στην σύνταξη ενός κοινού προσχεδίου. Δυστυχώς όμως, παρά τον ένα και πλέον χρόνο, δεν κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα κοινό κείμενο.
Έτσι, ξεκινώντας τον Σεπτέμβριο του 2021 και για τους τρεις τελευταίους μήνες των εργασιών μας, πήρα την πρωτοβουλία και παρουσίασα στο Προεδρείο της Επιτροπής ένα προσχέδιο βασισμένο στις προτάσεις και στα κείμενα όλων των εμπειρογνωμόνων, συμπεριλαμβανομένων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ, και βέβαια στις προτάσεις των φορέων και των συλλόγων της περιοχής που είχαν κατατεθεί προς την Επιτροπή.
Το προσχέδιο του στρατηγικού αναπτυξιακού σχεδιασμού ήταν ένα κείμενο μελετημένο, ρεαλιστικό, ένα κείμενο που δεν ανέτρεχε στο παρελθόν για επιβεβαίωση ή παραταξιακή αναγνώριση. Ένα προσχέδιο με ευρεία αποδοχή. Ένα κείμενο που δεν είχε κομματική ταυτότητα, αλλά εθνική.
Δυστυχώς όμως, δεν συμφωνήσαμε, καθώς οι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης δεν επιθυμούσαν ένα κοινό και ενιαίο κείμενο. Ασκήθηκε μάλιστα κριτική, και αποτέλεσε αντιπολιτευτική δικαιολογία μη στήριξης, πως το πόρισμα δεν έχει διακριτές ενότητες, μία για τα αναπτυξιακά και μία για τα θεσμικά.
Διότι αν ήταν έτσι, θα μπορούσαμε να κόψουμε και να ράψουμε, ο μεν να ψηφίσει τα θεσμικά, ο δε να στηρίξει να αναπτυξιακά. Αυτό ίσως να έδινε την εικόνα μιας πλασματικής ομοφωνίας, αλλά θα κατακερμάτιζε και θα ακύρωνε την όλη ουσία του. Έτσι δεν έγινε αποδεκτό από την Νέα Δημοκρατία.
Και δεν έγινε αποδεκτό, αγαπητοί συνάδελφοι, γιατί δεν νοείται βιώσιμη ανάπτυξη με διαχωρισμούς. Στον 21ο αιώνα δεν λογίζεται να συζητάμε σε επίπεδο πολιτικό και νομοπαρασκευαστικό την ανάπτυξη ως αυστηρά οικονομική πολιτική, αποκομμένη από τον πολιτισμό, την κοινωνία, την εργασία, την παιδεία. Η ανάπτυξη δεν μετριέται μονάχα σε αριθμούς.
Αν θέλουμε πραγματική βιώσιμη ανάπτυξη επενδύουμε στους ανθρώπους και στις κοινωνίες, αγκαλιάζοντας, αναδεικνύοντας και επενδύοντας στην διαφορετικότητα τους και στην δυναμική τους. Αυτό, θα περίμενε κανείς συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, ειδικά εσείς να το επικροτείτε και όχι να το κατακρίνετε.
Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός που πρεσβεύει το πόρισμα της Νέας Δημοκρατίας είναι ενιαίος, αδιαίρετος και αυτή είναι και η ουσία του. Ανάπτυξη και ευημερία σημαίνει επενδύσεις στις υποδομές, στην ενεργεία, στον τουρισμό, σημαίνει στήριξη και εκσυγχρονισμός του πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα.
Σημαίνει να επενδύσουμε στους ανθρώπους, στην παιδεία και την εκπαίδευση, εξασφαλίζοντας καλύτερη ποιότητα και προσφορά υπηρεσιών. Σημαίνει ενδυνάμωση των ευπαθών και ευάλωτων ομάδων, των μειονοτήτων, των γυναικών, των ανθρώπων που η διαφορετικότητα τους αποτελεί δύναμη για εκείνους και την κοινωνία μας. Ανάπτυξη βιώσιμη και ισχυρή σημαίνει ανάδειξη του πολιτισμού, της πολυμορφίας και της πολυχρωμίας. Σημαίνει, τέλος, να μπορούν οι νέοι και οι επόμενες γενιές να σταθούν σταθερά στα πόδια τους ως Έλληνες Ευρωπαίοι πολίτες.
Αυτή είναι η φιλοσοφία της Νέας Δημοκρατίας και αυτή η προσέγγιση του Πορίσματος που έχετε σήμερα στα χέρια σας. Αναλύει κατευθύνσεις και προτάσεις σε ένα ενιαίο οικοσύστημα δράσης. Από τις υποδομές και την ενέργεια, την στήριξη της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας, την αντιμετώπιση του δημογραφικού, στην παροχή ψηφιακών εργαλείων και γνώσεων.
Από την παιδεία και την εκπαίδευση μέχρι την αγορά εργασίας, την κοινωνία και τον πολιτισμό. Ολόκληρο το φάσμα της οικονομικής, κοινωνικής και ανθρώπινης δραστηριότητας τοποθετείται στο επίκεντρο του στρατηγικού σχεδιασμού.
Ο Στρατηγικός Αναπτυξιακός Σχεδιασμός της Αν. Μακεδονίας & Θράκης θα αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για την περιοχή, και για τον σχεδιασμό της πολιτικής για τις επόμενες δεκαετίες. Για όλη την περιοχή, όπως το λέει ο τίτλος του, και θέλω να σταθώ εδώ, γιατί και αυτό αποτέλεσε σημείο παράλογης κριτικής από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Από την μία, γίναμε αποδέκτες έντονης κριτικής ότι κακώς αναφερόμαστε στην Αν. Μακεδονία-Θράκη ως σύνολο, καθώς δεν ήταν αυτό το mandate της Επιτροπής. Την ίδια στιγμή όμως μας κατηγορήσατε ότι δεν κάνουμε αρκετά για την Αν. Μακεδονία και πως επικεντρωνόμαστε μόνο στην Θράκη.
Η ειρωνεία βέβαια παραμένει, και θα μείνει στην ιστορία, πως το κείμενο-πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ λίγες μονάχα ώρες πριν την έναρξη της τελευταίας συνεδρίασης τιτλοφορείται “Στρατηγικός Αναπτυξιακός Σχεδιασμός Θράκης” και μόνο.
Για να το ξεκαθαρίσω λοιπόν για τελευταία φορά, από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση της Επιτροπής, δήλωσα ότι η Διακομματική δεν έχει στόχο να δημιουργήσει δομική ανισότητα και ανισορροπία εντός της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης. Η Θράκη αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Περιφέρειας και συνεπώς οποιαδήποτε πολιτική πρόταση πρέπει να το λάβει υπόψη της. Ήταν για τον λόγο αυτό άλλωστε που στην Επιτροπή εντάχθηκαν βουλευτές της Αν. Μακεδονίας, συνάδελφοι από την Δράμα, την Καβάλα, και αποτέλεσαν ενεργά μέλη της Επιτροπής.
Συνεπώς, ελπίζω συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ να μην φέρετε ξανά, αυτή την φορά σε επίπεδο Ολομέλειας, τέτοια επιχειρήματα, που μεταξύ άλλων δεν τιμούν ούτε την κοινωνία, ούτε τους συναδέλφους βουλευτές των περιοχών αυτών, από όποιο κόμμα και αν είναι.
Θα κλείσω, αγαπητοί συνάδελφοι, λέγοντας πως ένας ακόμη λόγος ικανοποίησης όλων των μελών της Επιτροπής πρέπει να είναι η άμεση αξιοποίηση του υλικού και του Πορίσματος της Διακομματικής. Γιατί παρά τις φρούδες ελπίδες κάποιων ότι το πόρισμα θα έμπαινε στο συρτάρι, κάτι τέτοιο δεν έγινε.
Οι προφητείες τους έμειναν κενές. Έξι μήνες μετά από την ψήφιση του έχουν ήδη προχωρήσει σημαντικά ζητήματα, ενώ κάθε υπουργείο, στην χάραξη της πολιτικής του, λαμβάνει υπόψιν τις προτάσεις του.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης για παράδειγμα, στο πρόσφατο σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε υιοθέτησε την πρόταση του Πορίσματος, και έτσι οι μεσαίες επιχειρήσεις που θα προχωρούν σε επενδύσεις στους τρεις νομούς της Θράκης θα μπορούν να λάβουν μέσω του αναπτυξιακού νόμου όχι μόνο ενίσχυση μέσω φορολογικής απαλλαγής, όπως ισχύει σε όλη την Επικράτεια, αλλά και επιχορήγηση.
Ακόμα μια σημαντική εκκρεμότητα για την οποία δουλέψαμε σκληρά κατά την διάρκεια της Επιτροπής ήταν το θέμα της ρύθμισης του 12%. Από τον Νοέμβριο το Υπουργείο Εργασίας και το Υπουργείο Οικονομικών δούλευαν για την δημιουργία ενός μηχανισμού επίλυσης και συμψηφισμού, έχοντας ήδη δρομολογήσει και κλείσει φακέλους και εκκρεμότητες εκατομμυρίων.
Πλέον, υπάρχει πλήρης συντονισμός των αρμόδιων αρχών και θεσμοθετήθηκε ο σχετικός μηχανισμός που θα επιτρέπει στις οφειλές του κράτους να συμψηφιστούν με τις φορολογικές, ασφαλιστικές και άλλες οφειλές των επιχειρήσεων και να βάλει τέλος στην εκκρεμότητα αυτή που τόσο ταλαιπωρούσε τις επιχειρήσεις της περιοχής.
Νομίζω, και κλείνω με αυτό κ. Πρόεδρε, κανείς μας δεν μπορεί να αρνηθεί ότι έγινε σημαντική δουλειά από όλα τα μέλη της Επιτροπής.
Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω όμως θερμά τους δυο επικεφαλής των ομάδων εργασίας, τον κ. Ρουσόπουλο, τον κ. Καιρίδη, τα μέλη του διευρυμένου προεδρείου, τον κ. Κατρούγκαλο τον κ. Λοβέρδο και τον Γιώργο Παπανδρέου, που αφιέρωσαν πολύτιμο χρόνο στο εγχείρημα αυτό. Επίσης ευχαριστώ τον κ. Αλέξανδρο Κοντό για την μελέτη του για τον πρωτογενή τομέα.
Στο τέλος της ημέρας, στο τέλος αυτής της συζήτησης αυτό που θα μείνει είναι η πολιτική βούληση για δράση που αντιπροσωπεύει η Έκθεση της Επιτροπής. Η υλοποίηση έστω και των μισών προτάσεων θα είναι όφελος όχι μόνο για την Θράκη αλλά και ολόκληρη την χώρα. Αυτό είναι το πιο πολύτιμο επίτευγμα της κοινοβουλευτικής άσκησης, αυτή θα είναι η παρακαταθήκη μας.
Γιατί όταν εκφράζονται όλες οι απόψεις με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, κερδισμένη είναι η δημοκρατία και οι πολίτες».