THEPOWERGAME
Ο χρόνος είναι σύμμαχος στον νέο Εξωδικαστικό Μηχανισμό που αρχίζει και κερδίζει περισσότερο έδαφος, όσο περνάει ο καιρός. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα έχει δεχθεί περίπου 35.000 αιτήσεις από κάθε φύσεως οφειλές ιδιωτικού χρέους και πλέον, μετά την επίλυση τεχνικών προβλημάτων που καθυστέρησαν την διαδικασία, άρχισε και κινείται με πιο γρήγορους ρυθμούς ο μηχανισμός αξιολόγησης και έγκρισης των αιτήσεων.
Να σημειωθεί ότι οι 35.000 αιτήσεις αντιστοιχούν σε περίπου 9 δισ. ευρώ και περιλαμβάνουνσε μία ενιαία ρύθμιση κάθε είδους οφειλές ιδιωτών καθώς και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (χρέη ιδιωτικά αλλά και προς το Δημόσιο, Εφορία, ταμεία και άλλους φορείς). Είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σαν ολιστική προσέγγιση διαχείρισης χρέους, και κυριολεκτικά ηλεκτρονικά σε όλα τα στάδια. Δεκάδες χιλιάδες ενδιαφερόμενοι «πάτησαν απλώς ένα κουμπί από το σπίτι τους» όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι του έργου.
Από αυτές τις αιτήσεις, οι 20.000 έχουν ήδη ωριμάσει και οι πρώτες ρυθμίσεις είναι προ των πυλών για να υλοποιηθούν. Στην παρούσα φάση, από τις περίπου 3.000 αιτήσεις που είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο, το 20% – δηλαδή αφορούν 600 επιχειρήσεις – έχει ήδη εγκριθεί και μάλιστα οι πρώτες 50 ρυθμίσεις έχουν ήδη υπογραφεί από πιστωτές και οφειλέτες.
Μπορεί ο αριθμός 50 των ρυθμίσεων που έχουν ήδη υπογραφές να είναι ελάχιστος μπροστά στο σύνολο των αιτήσεων που έχουν ήδη προεγκριθεί, αλλά αυτό οφείλεται σε χρονική υστέρηση λόγω τεχνικών προβλημάτων και δεν αναμένεται να συνεχισθεί. Αντιθέτως, τώρα που έχει «ξεμπλοκάρει» το σύστημα, η διαδικασία αναμένεται να τρέξει πολύ πιο γρήγορα.
Ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία, παρότι υπάρχει αυξημένη αβεβαιότητα σε μακροοικονομικό επίπεδο, το τοπίο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με περίπου 100 δισ. ευρώ ήδη υπό διαχείριση από servicers, βρίσκεται σε πιο ώριμη κατάσταση από ποτέ.
Ένας από τους πιο κατάλληλους ανθρώπους να μιλήσει για τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό είναι η κυρία Αλεξάνδρα Φατσέα, Γενική Διευθύντρια, Retail, SB &Agri Recovery της Intrum Hellas, η οποία με κάθε ευκαιρία επισημαίνει ότι για πρώτη φορά παρέχεται μία λύση επωφελής και κατάλληλη για όλες τις πλευρές, συνδυάζοντας διαφάνεια, δίκαιες λύσεις, πλήρως ηλεκτρονική εμπειρία για δανειολήπτες αλλά και πιστωτές, και ταυτόχρονη ρύθμιση του συνόλου των οφειλών σε χρηματοδοτικούς φορείς και Δημόσιο.
Απαντώντας σε ερώτηση στο πλαίσιο του Banking Summit για τις επιπτώσεις της κρίσης στα δανειακά χαρτοφυλάκια που παρακολουθούν οι εταιρείες διαχείρισης, η Γενική Διευθύντρια της Intrum Hellas επισήμανε ότι επί του παρόντος δεν διαπιστώνεται καμία αξιοσημείωτη αρνητική επίπτωση στους βασικούς δείκτες πληρωμών ή αθετήσεων. «Μεμονωμένες περιπτώσεις οφειλετών που χρειάζεται να αναπροσαρμόσουν τον προγραμματισμό τους, λόγω ενός αυξημένου λογαριασμού ρεύματος, υπάρχουν. Αλλά αντιμετωπίζονται επαρκώς, μέσα από μια καλά συντονισμένη προσπάθεια των εξειδικευμένων ομάδων μας, οι οποίες έχουν την τεχνογνωσία αλλά και όλα τα εργαλεία που χρειάζονται. Στην Intrum Hellas, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην ειλικρινή και διαρκή επικοινωνία με τους πελάτες μας, στηρίζοντάς τους να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και να τα καταφέρουν» ανέφερε.
Ως προς το θέμα της επανόδου των επιχειρήσεων και ιδιωτών από τους servicers στο τραπεζικό σύστημα, με στόχο την επαναχρηματοδότηση, η κυρία Φατσέα σημείωσε ότι αυτό αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο των Εταιρειών Διαχείρισης. «Ο ρόλος μας δεν εξαντλείται στην παροχή μίας καλής ρύθμισης και την παρακολούθηση της τήρησής της. Ο πρωταρχικός μας στόχος είναι η επάνοδος των οφειλετών που θα εξυγιανθούν, στην υγιή οικονομία. Μέχρι τότε, όπως κάνουμε στην Intrum Hellas, υπάρχουν εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, όπως οι γραμμές χρηματοδότησης επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί στα business plans των τιτλοποιήσεων αλλά και η συμβουλευτική προς τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις για να αξιοποιήσουν τα προγράμματα ΕΣΠΑ καθώς και εξεύρεση funding για συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι τα ξενοδοχεία».