Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Σε ιστορικό υψηλό οι ναύλοι για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στη Δύση

Πέντε φορές υψηλότερα υπολογίζεται ότι έχουν εκτιναχθεί οι ναύλοι για δεξαμενόπλοια τύπου Aframax, τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον για την μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου προς την Δύση. Η συγκεκριμένη κλάση καλύπτει το 70% των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου και πετρελαιοειδών που διακινούνται μέσω θαλάσσης προς τις αγορές της Δύσης. Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global, το κόστος μεταφοράς αργού πετρελαίου από την Μαύρη Θάλασσα στη Μεγάλη Βρετανία έχει αυξηθεί κατά πέντε φορές σε σχέση με την περίοδο πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ ανάλογη είναι και η αύξηση στα φορτία που κατευθύνονται προς την Μεσόγειο. Μάλιστα, και στις δύο περιπτώσεις, οι τιμές αποτελούν ιστορικό υψηλό.

Ασφαλώς, το ζήτημα είναι ποιος πλοιοκτήτης είναι διατεθειμένος να αναλάβει και το υψηλό αυτό ρίσκο μεταφοράς πετρελαίων από την Ρωσία, τη στιγμή που πλέον έχουν αρχίσει να επισημοποιούνται οι απαγορεύσεις; Η απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ ανακοινώθηκε και επισήμως την Τρίτη, ενώ είχαν προηγηθεί σαφείς και ρητές προειδοποιήσεις για κυρώσεις, σε όσες εταιρείες προχωρούσαν σε συνεργασία με αντίστοιχες ρωσικές για την διευκόλυνση των εξαγωγών των ρωσικών προϊόντων σε άλλες χώρες.

Στις αρχές της εβδομάδας, η επιτροπή Joint War Committee, στην οποία συμμετέχουν όλοι οι όμιλοι αντασφάλισης της ποντοπόρου ναυτιλίας, αποφάσισε να επεκτείνει τη θαλάσσια ζώνη υψηλού κινδύνου, πέρα των υδάτων της Ρωσίας και της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα και την Θάλασσα του Αζόφ. Πλέον, υψηλού κινδύνου θεωρούνται και οι θάλασσες κοντά στη Ρουμανία και τη Γεωργία. Ήδη, πέντε πλοία της εμπορικής ναυτιλίας, έχουν πληγεί από βόμβες από την αρχή του πολέμου. Η κίνηση αυτή σημαίνει ότι όποιο πλοίο διαπλεύσει τα σημεία αυτά, θα κληθεί να πληρώσει ένα ιδιαίτερα «τσουχτερό» ποσό για την ασφάλισή του. Η εν λόγω εξέλιξη, σε συνδυασμό και την εκτόξευση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων σε επίπεδο που πλησιάζει τα 1.000 δολάρια/τόνο, καθιστά την επιλογή μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, όχι μόνο ριψοκίνδυνη, αλλά ίσως όχι και τόσο οικονομικά επωφελή, όσο θα ανέμενε κανείς.

Από μόνη της πάντως, η κίνηση των ΗΠΑ να απαγορεύσουν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, δεν πρόκειται να έχει κάποια ιδιαίτερα επίπτωση στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Αιτία είναι ο σχετικά μικρός όγκος των φορτίων που κατευθύνονταν προς τις ΗΠΑ σε ετήσια βάση. Με βάση τα σχετικά στοιχεία, σε ετήσια βάση, η Ρωσία εξάγει περίπου 4,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα, εκ των οποίων τα 2,7 εκατ. βαρέλια/ημέρα αφορούν τις αγορές της Ευρώπης, 1,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα τις αγορές της Ασίας και μόλις 210.000 βαρέλια την αμερικανική αγορά.

Στοιχεία της Wood Mackenzie που δημοσιεύτηκαν εντός της εβδομάδας, αναφέρουν ότι το ρωσικό πετρέλαιο αφορά περίπου το 8% των συνολικών εισαγωγών των ΗΠΑ (τόσο αργού πετρελαίου, όσο και διυλισμένων προϊόντων). Ωστόσο, η εταιρεία σπεύδει να επισημάνει ότι αν οι απαγορεύσεις αυτές επεκταθούν και σε άλλες χώρες, τότε σίγουρα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων θα επηρεαστεί σημαντικά, καθώς θα υπάρξει μια σημαντική αναδρομολόγηση των παγκόσμιων ροών πετρελαίου.

Ήδη, η Μεγ. Βρετανία σχεδιάζει να «απογαλακτιστεί» σταδιακά από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, θέτοντας ως χρονικό όριο για να διακόψει πλήρως τις σχετικές εισαγωγές το τέλος του 2022. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και με άλλες χώρες της Ευρώπης και ιδίως την Ε.Ε., όπου ο Γερμανός Καγκελάριος, κ. ΌλαφΣολτς έσπευσε να «βάλει πάγο» σε τυχόν σχετικές κινήσεις, τουλάχιστον επί του παρόντος. Όπως ανέφερε, παρότι το Βερολίνο στηρίζει την λήψη σκληρών μέτρων εναντίον της Μόσχας, οι προμήθειες ενέργειας από τη Ρωσία παραμένουν απαραίτητες για την καθημερινή ζωή στην Ευρώπη.

Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική ναυτιλία παρακολουθεί με ιδιαίτερη ζέση τις σχετικές εξελίξεις, ώστε να αποφευχθούν τυχόν πρόστιμα και απαγορεύσεις σε πλοία της στο μέλλον, έως ότου διαμορφωθεί ένας σαφέστερος «οδικός χάρτης προς ναυτιλλομένους». Άλλωστε, οι περισσότερες εταιρείες, έχουν σπεύσει ως προληπτικό μέτρο, να αποφύγουν από μόνες τους, τυχόν δραστηριοποίηση στη Ρωσία, από τις πρώτες μέρες της σύρραξης.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!