Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Εφοδιαστική αλυσίδα: Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδεινώνει τα προβλήματα

Επιβεβαιώνονται κάθε εβδομάδα που περνά οι ανησυχίες παραγόντων της αγοράς, ότι και το 2022 θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο για την αγορά, καθώς η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας δύσκολα θα εξομαλυνθεί, ενώ και το μεταφορικό κόστος θα διατηρηθεί σε υψηλό επίπεδο, προς «τέρψιν» ασφαλώς των ναυτιλιακών εταιρειών. Η κατάσταση στην Ουκρανία έρχεται να προσθέσει κι άλλους «πονοκεφάλους», επηρεάζοντας άμεσα ένα σημαντικό ποσοστό του διεθνούς εμπορίου σιτηρών, πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Πριν από τα γεγονότα στην Ουκρανία, πάντως, είχε φανεί μια «αχνή αχτίδα φωτός», καθώς οι διακοπές στην Κίνα για τον εορτασμό του νέου έτους στις αρχές Φεβρουαρίου, είχαν προσφέρει μια απαραίτητη «ανάσα», τουλάχιστον στα λιμάνια των ΗΠΑ, προκειμένου να μειώσουν τον όγκο των συσσωρευμένων κοντέινερ, μειώνοντας αντίστοιχα και την «ουρά» των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν.

Παρόλα αυτά, κατά τον πρώτο μήνα του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Μεσόγειο, αυξήθηκε κατά 2,77% έναντι του προηγούμενου μήνα και διαμορφώθηκε σε 13.858 δολάρια. Συνολικά, ο δείκτης FBX που καταγράφει το συνολικό μέσο κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυξήθηκε κατά 7% τον Ιανουάριο, με την μεγαλύτερη άνοδο (14%) να παρατηρείται στην γραμμή Ασίας-Δυτικής Όχθης των ΗΠΑ, όπου εξακολουθούν να παρατηρούνται καθυστερήσεις.

Με βάση και τον αντίστοιχο δείκτη τιμών που επιμελείται η εταιρεία Drewry, το ύψος των ναύλων για την μεταφορά ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Μεσόγειο, υπολογίζεται ότι είναι σήμερα υψηλότερο κατά 44% σε σχέση με πριν από ένα χρόνο. Ασφαλώς, σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία, η αύξηση υπολογίζεται ότι είναι πολλαπλάσια, καθώς υπολογίζεται ότι το κόστος δεν ξεπερνούσε τα 5.000 δολάρια, έναντι των σχεδόν 14.000 δολαρίων σήμερα.

Εκτός από το υψηλό κόστος, το πρόβλημα για την οικονομία, τόσο την ελληνική, όσο και την παγκόσμια, είναι η ένταση, αλλά κυρίως η διάρκεια του φαινομένου. Μια ανάλυση της εταιρείας project44, η οποία ειδικεύεται σε ζητήματα εφοδιαστικής αλυσίδας, προβλέπει ότι η διατάραξη της παγκόσμιας αλυσίδας και οι ελλείψεις προϊόντων, που προκλήθηκαν από την πανδημία, αναμένεται να συνεχιστούν για μεγάλο μέρος (αν όχι το σύνολο) του 2022. Η μέση καθυστέρηση των παραγγελιών από την Κίνα στην Ευρώπη αυξήθηκε στις έξι ημέρες τον Δεκέμβριο, μετά από μήνες υποχώρησης, δείγμα ότι τα προβλήματα επιμένουν. Αντίστοιχα, οι παραδόσεις από την Κίνα προς τις δυτικές Πολιτείες των ΗΠΑ συνεχίζουν να παρουσιάζουν συνεχώς μεγαλύτερες καθυστερήσεις από τον Οκτώβριο του 2021 και μετά.

«Όσο παρατηρούνται ξεσπάσματα κρουσμάτων της πανδημίας και οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν προϊόντα με υψηλό ρυθμό, τόσο θα καταγράφονται καθυστερήσεις» σημειώνει η ανάλυση της project44. Ήδη, τα λεγόμενα «blank sailings», δηλαδή οι ακυρώσεις δρομολογίων, ή η μη προσέγγιση των πλοίων των τακτικών γραμμών σε λιμάνια που περιλαμβάνονται στο κανονικό τους δρομολόγιο, όχι μόνο συνεχίζονται και το 2022, αλλά καταγράφουν και αύξηση. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση προϊόντων παραμένει υψηλή και πολλά λιμάνια ακόμα δεν έχουν κατορθώσει να μειώσουν τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων, που συσσωρεύονται στις εγκαταστάσεις τους.

Είναι χαρακτηριστική η αναφορά της Lloyd’s List Intelligence στα τέλη Ιανουαρίου ότι συνολικά 82 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονταν αγκυροβολημένα έξω από τα κινεζικά λιμάνια του Νίνγκμπο και της Σαγκάης, περιμένοντας να παραλάβουν εμπορεύματα. Επιπλέον 61 πλοία βρίσκονταν στο αγκυροβόλιο στο Χονγκ-Κονγκ και το Γιαντιάν. Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, έξω από τα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς και του Λος Άντζελες, σχεδόν 70 πλοία περίμεναν για να ξεφορτώσουν το φορτίο τους. Στην δε Ευρώπη, στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ο αντίστοιχος αριθμός άγγιζε τα 19 πλοία. Όσο διατηρείται η κατάσταση αυτή, όπου το 15-20% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων καθυστερεί σε κάποιο λιμάνι, τόσο θα παραμένει η παρούσα κατάσταση υψηλών ναύλων, καθυστερήσεων στις παραδόσεις προϊόντων κι ελλείψεων στην παγκόσμια αγορά. Πρόκειται για μια εικόνα γνώριμη καθ’όλη την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του 2021, η οποία, όπως φαίνεται, θα χαρακτηρίζει τον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2022 κι ενδεχομένως ακόμα περισσότερο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!