THEPOWERGAME
Ενενήντα οκτώ μεγάλοι διαγωνισμοί δημοσίων έργων, με προϋπολογισμό άνω των 10 εκατ. ευρώ, έχουν προκηρυχθεί τον τελευταίο χρόνο, με το συνολικό ύψος να φτάνει τα 7,35 δισ. ευρώ. Στον κατάλογο, που προέρχεται από τα στοιχεία του Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) περιλαμβάνονται και τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί οδικών έργων (επέκταση Κύμης, παράκαμψη Χαλκίδας και το τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης) οι προσφορές για τα οποία υποβάλλονται αύριο.
Στον κατάλογο με τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς του δωδεκαμήνου εντάσσονται και τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού προϋπολογισμού κοντά στα τέσσερα δισ. ευρώ που προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και προκηρύχθηκαν προ μηνός.
Αν εξαιρεθούν τα έξι έργα της ΕΡΓΟΣΕ, για τα οποία θα απαιτηθούν χρόνια μέχρι να ανατεθούν, τα τρία οδικά έργα που κατατίθενται προσφορές αύριο περιλαμβάνονται στην πρώτη πεντάδα με βάση τον προϋπολογισμό. Την συμπληρώνουν ο άξονας Μπράλος – Άμφισσα, προϋπολογισμού 285 εκατ. ευρώ, για τον οποίο μειοδότησε την προηγούμενη εβδομάδα η κοινοπραξία CMC – ΙΝΤΕΡΚΑΤ – ΤΕΚΑΛ και το σιδηροδρομικό τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, προϋπολογισμού 174 εκατ. ευρώ, προσωρινός ανάδοχος για το οποίο έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος.
Από τα 92 δημόσια έργα του τελευταίου χρόνου, με προϋπολογισμό λιγότερα από 25 έχουν μέχρι στιγμής ανάδοχο καθώς η ολοκλήρωση των διαγωνισμών παίρνει χρόνο. Είναι ενδεικτικό πως στον κατάλογο περιλαμβάνονται γύρω στους πέντε μεγάλους διαγωνισμούς για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων (από τη μονάδα του Γραμματικού στην Αττική μέχρι τη νέα μονάδα στο Ηράκλειο Κρήτης), συνολικού ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ, κανένας από τους οποίους δεν έχει ανάδοχο.
Στους μεγάλους διαγωνισμούς έχουν ενταχθεί και περίπου πέντε έργα οδοφωτισμού σε δήμους οι οποίοι επίσης δεν έχουν μέχρι στιγμής αναδόχους. Αντίθετα, προσωρινούς αναδόχους έχουν οι περισσότεροι διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ η οποία και πρωτοστατεί στον κατάλογο με τα μεγαλύτερα έργα του τελευταίου χρόνου.
Σε σχέση με τις εκπτώσεις, αν και έχουν περιοριστεί τα φαινόμενα υψηλών εκπτώσεων καταγράφονται περιπτώσεις κατά τις οποίες ξεπερνούν το 60%. Για παράδειγμα η Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ μειοδότησε σε έργα περίφραξης των δομών προσφυγών με έκπτωση 65,65%. Δεύτερο μειοδότης στους ίδιους διαγωνισμούς είναι η ΤΕΚΑΛ με έκπτωση 59%. Τα έργα οδοποιίας του δήμου Χαλανδρίου, προϋπολογισμού κοντά στα επτά εκατ. τα ανέλαβε η ΟΔΟΣ ΑΤΕ με έκπτωση άνω του 60%.