Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ρομπότ κάνουν delivery με είδη παντοπωλείου

Αν και πρόκειται για μια επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν γνωρίζουν πολλοί, η βρετανική εταιρεία αναλυτών IDTechEx εκτιμά ότι μέσα σε μια δεκαετία τα ρομπότ παράδοσης επί του πεζοδρομίου θα μετατραπούν σε βιομηχανία με ετήσιες πωλήσεις 1 δισ. δολαρίων.

Αυτές οι αυτόνομες μηχανές με τέσσερις ή έξι τροχούς, συνήθως στο μέγεθος βαλίτσας, παραδίδουν ήδη ψώνια και άλλα αγαθά στην Αμερική, την Κίνα και την Ευρώπη.

Αυτό τα τοποθετεί μπροστά από πολλά αυτοκίνητα, φορτηγά και καμιόνια χωρίς οδηγό που αναπτύσσονται. Όπως λέει ο Zehao Li της IDTechEx τα μεγαλύτερα αυτά οχήματα δεν καθυστερούνται από την τεχνολογία αλλά από την νομοθεσία.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει ένας «οδηγός ασφαλείας» επί του οχήματος έτοιμος να αναλάβει δράση αν υπάρξει πρόβλημα, πράγμα που δεν είναι καθόλου αποδοτικό για την εξοικονόμηση εργατικών πόρων.

Γι’ αυτές τις μεγαλύτερες κατασκευές, οι ρυθμιστικές αρχές θέλουν να δουν τα συστήματα ασφαλείας να αποδεικνύονται διεξοδικά. Υπάρχουν όμως και νομικά εμπόδια.

Τον Ιανουάριο η Νομική Επιτροπή της Βρετανίας, η οποία εξετάζει τη νομοθεσία, συνέστησε να μην είναι το άτομο που κάθεται στη θέση του οδηγού που θα αντιμετωπίζει ποινική δίωξη εάν ένα όχημα σε αυτόνομη λειτουργία συγκρουστεί, αλλά ο κατασκευαστής ή ο φορέας που ζήτησε έγκριση για τη χρήση του.

Εν τω μεταξύ, τα ρομπότ παράδοσης επί του πεζοδρομίου συνεχίζουν τη δουλειά τους. Μεταξύ αυτών, η Starship Technologies, με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, υπολογίζει ότι έχει ήδη πραγματοποιήσει περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια παραδόσεις με ρομπότ σε διάφορες πόλεις, πανεπιστημιουπόλεις και επιχειρηματικά πάρκα στην Ευρώπη και την Αμερική.

Η Amazon διεξάγει δοκιμές με ένα παρόμοιο είδος μηχανής που ονομάζει Scout. Η Kiwibot, μια κολομβιανή startup, πραγματοποιεί παραδόσεις επί του πεζοδρομίου στην Καλιφόρνια.

Συνήθως, αυτά τα ρομπότ μεταφέρουν κάμποσες σακούλες με είδη παντοπωλείου χρησιμοποιώντας μια ποικιλία αισθητήρων, όπως κάμερες, ραντάρ και GPS, για την πλοήγηση και την αποφυγή εμποδίων και ανθρώπων.

Η πρόοδός τους μπορεί να παρακολουθείται μέσω μιας τηλεφωνικής εφαρμογής, η οποία επίσης τα ξεκλειδώνει για την ανάκτηση των αγαθών. Καθώς είναι μικρά, κινούνται αργά (τα ρομπότ της Starship μπορούν να φτάσουν τα 6 km/h) και «τηλεπαρακολουθούνται» από ανθρώπους σε ένα δωμάτιο ελέγχου που μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο, οι αρχές φαίνονται πιο πρόθυμες να τους δώσουν το πράσινο φως.

Αυτά τα ρομπότ γίνονται όλο και πιο αυτόνομα. Τον Ιανουάριο, η Serve Robotics, μια άλλη εταιρεία από το Σαν Φρανσίσκο, στους υποστηρικτές της οποίας περιλαμβάνεται η Uber, ένας γίγαντας υπηρεσιών μεταφοράς, δήλωσε ότι είχε αναπτύξει ένα νέο ρομπότ παράδοσης επί του πεζοδρομίου με αυτονομία «επιπέδου 4», που σημαίνει ότι σε ορισμένες προκαθορισμένες περιοχές μπορεί να λειτουργεί χωρίς τηλεπαρακολούθηση.

Εμφανίζονται επίσης ρομποτικές εκδόσεις που κινούνται στους δρόμους αλλά δεν έχουν καμπίνα οδηγού. Η Nuro, μια εταιρεία της Σίλικον Βάλεϊ, κατασκευάζει ένα ρομπότ σε μέγεθος μικρού αυτοκινήτου που μπορεί να μεταφέρει 24 σακούλες με ψώνια.

Διαθέτει ψυχόμενους και θερμαινόμενους χώρους για τρόφιμα και ποτά. Η επίσης καλιφορνέζικη εταιρεία Udelv αναπτύσσει έναν μεγαλύτερο τύπο που ονομάζεται Transporter και λειτουργεί σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου.

Κινούμενα πολύ πιο μακριά στο δρόμο για να κερδίσουν τα προς το ζην, αυτά τα ρομπότ παράδοσης βοηθούν να ανοίξει ο δρόμος για τη στιγμή που μεγαλύτερα αυτόνομα οχήματα θα μπορούν να τα ακολουθήσουν.

 

© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!