THEPOWERGAME
Τα τελευταία 20 χρόνια τα στατιστικά δείχνουν ότι η γυναικεία επιχειρηματικότητα τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης 114% με όλο και περισσότερες γυναίκες να δοκιμάζουν την τύχη τους στον επιχειρηματικό στίβο. Ωστόσο, παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί, υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά στην υποστήριξη πρωτοβουλιών που υλοποιούνται υπό την ηγεσία των γυναικών και επιχειρήσεων που ανήκουν σε γυναίκες σε πολλούς τομείς της οικονομίας.
Σε έρευνα που εκπονήθηκε από την εταιρεία «What To Become», που εξειδικεύεται στο κομμάτι της εκπαίδευσης και της συμβουλευτικής σε θέματα καριέρας, αναφέρεται ότι από τα 582 εκατομμύρια επιχειρηματίες στον κόσμο, τα 252 εκατομμύρια είναι γυναίκες. Αντιπροσωπεύουν το 41% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού και ελέγχουν περισσότερα από 20 τρισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια δαπάνη, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι ο αριθμός αυτός θα ανέλθει στα 28 τρισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα χρόνια.
Για την ιστορία, στην Αμερική, στην Ήπειρο όπου οι επιχειρηματικές ευκαιρίες δίνονται αφειδώς, η πρώτη γυναικεία επιχείρηση έκανε την εμφάνισή της το 1972. Εκείνη την εποχή, υπήρχαν πάνω από 400.000 επιχειρήσεις που ανήκαν σε γυναίκες, ενώ σήμερα στις ΗΠΑ υπάρχουν περισσότερες από 13 εκατομμύρια γυναικείες εταιρείες. Για να αντιληφθεί κανείς τη δυναμική του γυναικείου επιχειρείν, αρκεί να λάβει υπόψη του ότι κάθε μέρα οι γυναίκες στην άλλη άκρη του Ατλαντικού ανοίγουν 1.817 επιχειρήσεις!
Αντιστοίχως, στη Γηραιά Ήπειρο ο ευρωπαϊκός μέσος όρος των γυναικών επιχειρηματιών ανέρχεται σε 31%, όταν πληθυσμιακά αυτές αντιπροσωπεύουν το 51% του ευρωπαϊκού πληθυσμού. Δυστυχώς στην Ευρώπη, είναι λιγότερες σε αριθμό εκείνες που αποφασίζουν να ξεκινήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις και να γίνουν αυτοαπασχολούμενες. Στην πραγματικότητα, μόλις το 39,4% των αυτοαπασχολούμενων και το 30% των startup επιχειρηματιών στην Ευρώπη είναι γυναίκες.
Ξεχωριστή μελέτη του Global Entrepreneurship Monitor, επισημαίνει ότι στις αναδυόμενες αγορές, το 35% των γυναικών φιλοδοξούν να γίνουν επιχειρηματίες. Επιπλέον, το 30% των γυναικών επιχειρηματιών πρόκειται να επεκτείνουν το προσωπικό τους μέσα το 2022, κίνηση που υπογραμμίζει ότι σταδιακά λαμβάνουν την αποδοχή της αγοράς, διευρύνουν το πελατολόγιό τους και, χάρη στα υφιστάμενα χρηματοδοτικά εργαλεία, τους είναι πιο εύκολο να πάρουν ρίσκα που δεν θα έπαιρναν στο παρελθόν.
Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή που συντελείται στην αγορά εργασίας και έχει οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις παίζουν κατεξοχήν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η προβολή των γυναικών σε θέσεις ευθύνης, αλλά και το ηλεκτρονικό εμπόριο που έδωσε τη δυνατότητα σε νέες επιχειρηματίες, με ένα μικρό αρχικό κεφάλαιο, να στήσουν τη δική τους επιχείρηση και να προωθήσουν εύκολα και γρήγορα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στο ευρύ κοινό, εντός και εκτός των εθνικών τους συνόρων.
Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες αναπτύσσονται με βραδύτερους ρυθμούς, ως προς τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούν. Στην πλειοψηφία τους απασχολούν τουλάχιστον ένα άτομο, εκτός από τις ίδιες τις ιδιοκτήτριες, το 46% έχει 2-5 εργαζόμενους, ένα 19% απασχολεί από 6 έως 10 άτομα, ενώ ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης είναι ο μόνος εργαζόμενος στο 20% των περιπτώσεων.
Αναμφίβολα, οι γυναίκες έχουν καταβάλει τεράστια προσπάθεια για να είναι παρούσες στον παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη σε σχέση με τον περασμένο αιώνα. Ο αντίκτυπος και το αποτύπωμά τους είναι σημαντικό, αλλά μπορούν να κάνουν πολύ περισσότερα, και αυτό θα το επιτύχουν μόνο μέσα από στοχευμένες κρατικές στρατηγικές που ευνοούν την παροχή ίσων ευκαιριών και την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία.